عصر خودرو

رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیئت دولت:

تبدیل ریال به تومان بعد از تصویب مجلس

عصر بازار- رئیس کل بانک مرکزی گفت: موضوع تومان بعد از تصویب مجلس عملیاتی می‌شود و قرار نیست اسکناس‌های موجود جمع شود.

تبدیل ریال به تومان بعد از تصویب مجلس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع  خبرنگاران درباره مسئله واحد پول و اجرایی شدن موضوع "تومان"، اظهار داشت: همان‌طور که می‌دانید این مسئله به تصویب هیئت دولت رسید، بعد از تصویب دولت به عنوان ماده‌ای از  لایحه پیشنهادی دولت با عنوان "افزایش موادی بر قانون پولی کشور"  به مجلس منعکس شده و انشاءالله بعد از بررسی در مجلس و تصویب عملیاتی‌ می‌شود.

    وی با اشاره به تحلیل‌هایی در این زمینه افزود: تحلیل‌هایی را نسبت به این موضوع می‌بینیم که به نظرم مبتنی بر واقعیت نیست. برخی از صاحب‌نظران  معتقدند این کار هزینه‌های زیادی ایجاد می‌کند، در صورتی که قرار نیست اسکناس‌های موجود را جمع‌آوری کنیم و تومان‌های چاپ شده جدید را جایگزین سازیم، بلکه با استهلاک اسکناس‌های‌ قدیم به تدریج اسکناس‌های جدید جایگزین می‌شوند، لذا به مرور اسکناس‌های موجود از رده خارج  و کار با نظم و انضباط مناسبی انجام می‌شود.

    سیف تصریح کرد: اصلی‌ترین هدف از این کار تطبیق واقعیت‌های پولی با ذهنیت مردم است. می‌بینید مردم همیشه بحث از تومان می‌کنند، اما با ریال محاسبه می‌کنند، این‌گونه تناقض در ذهن به وجود می‌آید  و بعضی وقت‌ها منجر به اشتباه می‌شود، ولی با این اقدام همه چیز شفافیت لازم را پیدا می‌کند.

    رئیس کل بانک مرکزی افزود: به نظرم  این اقدام مثبتی است، گرچه بحث رفرم پولی‌ با این مسئله نباید تداخل شود، زمانی که به یک شرایط خاص اقتصادی از نظر ثبات و افق پیش رو  برسیم، آن زمان باید نسبت به حذف صفر از پول ملی‌مان اقدام کنیم، این امر موکول به شرایط آینده است که انشاءالله  در آینده نزدیک شاهد آن باشیم.

    برچسب ها