عصر خودرو

رویکرد کشورهای حوزه خلیج فارس به بازار سرمایه تغییر کرد:

جهان عرب به دنبال عرضه های اولیه جدید

عصر بازار- شرکت بندرگاهی ابوظبی، توسعه دهنده اصلی بنادر و منطقه صنعتی ابوظبی، قصد دارد سهام خود را به صورت عرضه اولیه در بازار امارات پذیره نویسی کند.

جهان عرب به دنبال عرضه های اولیه جدید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، شرکت بندرگاهی ابوظبی به عنوان یک شرکت دولتی با شرکت های تأمین سرمایه مختلفی در هفته گذشته دیدار داشته است تا در خصوص تعیین مشاور عرضه تصمیم گیری کند.

    به نظر می رسد این شرکت تلاش دارد تا با فروش سهام خود در حدود 1 بیلیون دلار تأمین سرمایه کند.

    بر این اساس، شرکت ابوظبی پورتز(شرکت بندرگاهی ابوظبی) هنوز تصمیمات نهایی برای این عرضه را اخذ نکرده و ممکن است حتی از عرضه اولیه نیز پشیمان شود.

    در ماه های اخیر بسیاری از شرکت های بزرگ و دولتی در کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل افت قیمت نفت، برای تامین مالی به بازارهای سهام خود روی آورده اند .

    شرکت نفت ملی ابوظبی نیز برای عرضه اولیه بخش پمپ بنزین های خود در حال تعیین مشاور است. به نظر می رسد عرضه اولیه این بخش از شرکت ملی نفت ابوظبی در حدود 14 بیلیون دلار تامین مالی را به همراه داشته باشد.

    از سوی دیگر، شرکت آلومینیوم امارات گلوبال نیز برای تامین مالی در حدود 3 بیلیون دلاری، به دنبال فروش سهام خود در بازار امارات است .

    عرضه اولیه این شرکت همراه با بزرگترین عرضه اولیه تاریخ که به شرکت نفتی آرامکو مربوط می شود، می تواند اقتصاد جهان عرب را با تغییری بنیادین همراه کند.

    به نظر می رسد این عرضه اولیه ها، سهم عرضه اولیه جهان عرب را در جهان با تغییرات هنگفتی همراه کند. هر چند کشورهای عربی تا به حال سهم بسیار کوچکی را در عرضه اولیه در جهان داشتند و ترجیح می دادند که شرکت ها دولتی بمانند تا سهامی عام .

    شرکت ها در خاورمیانه و آفریقا در 12 ماه اخیر 2.9 بیلیون دلار عرضه اولیه داشتند که در مقایسه با 204 بیلیون دلار عرضه اولیه در جهان در همین مدت، نشان از سهم کوچک این منطقه از عرضه اولیه است .

    بر اساس این گزارش، بندرگاه ابوظبی که در سال 2006 تاسیس شد دارای 11 بندر است که سالانه میزبان 25 هزار کشتی باری و تفریحی است.

    برچسب ها