عصر خودرو

روز گذشته به امضا رسید؛

تفاهم نامه همکاری بورس کالای ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

عصر بازار- تفاهم نامه همکاری بورس کالای ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز روز گذشته با حضور مدیران و مقامات ارشد دو مجموعه به امضا رسید.

تفاهم نامه همکاری بورس کالای ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، در این مراسم که در محل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران پیرامون امضای این تفاهم نامه گفت: یکی از ماموریت های اساسی بورس کالای ایران، ایجاد زیرساخت های نظارتی برای نهادهای نظارتی همچون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است تا این نهادها بتوانند در بستر بورس کالا به ایفای بخشی از نقش های خود بپردازند.

    حامد سلطانی نژاد افزود: نکته حائز اهمیت این است که نظارت، نیازمند اطلاعات و ابزار است و بورس کالای ایران علاوه بر اینکه می تواند به منظور جلوگیری از فروش خارج از شبکه و قاچاق کالا در کشور، اطلاعات جامعی را تهیه و در اختیار نهادهای نظارتی قرار دهد، ابزارهای مورد نیاز در همین راستا را نیز طراحی و راه اندازی کند.

    وی تاکید کرد: البته در هر بحث نظارتی و در مبادلات دو جانبه، بسیاری از ملاحظات در نظر گرفته نمی شود، اما زمانیکه بورس پا به میان می گذارد، منافع دو طرف تامین شده و بحث شفافیت نیز به طور کامل رعایت می شود؛ در این شرایط هم دسترسی سیستمی از طریق بورس کالا ایجاد شود و هم اطلاعات مورد نیاز نهادهای نظارتی تامین خواهد شد.

    وی در خصوص همکاری بین بورس کالای ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: با امضای این تفاهم نامه و تبادل اطلاعاتی که تحت این تفاهم نامه صورت می گیرد، شرایط به منظور انجام اقدامات لازم برای ممانعت از قاچاق برخی مشتقات نفتی از جمله قیر، جلوگیری از فرار مالیاتی و مباحث مرتبط با پولشویی فراهم می شود.

    تکمیل چرخه نظارتی کشور به کمک بورس کالای ایران

    رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز طی مراسم امضای تفاهم نامه میان این ستاد با بورس کالای ایران به روند شفاف سازی و امکان ارائه اطلاعات قابل رصد از مسیر بورس کالا اشاره کرد و گفت: در مباحث مرتبط با قاچاق کالا و ارز به یک اصل کلی رسیده ایم که اگر موضوع شفاف سازی در فرآیندهای مختلف پیرامون مسایل مرتبط با تجارت و خرید و فروش کالا و ارز در اولویت قرار گیرد، بخش زیادی از مشکلات که منجر به فساد یا قاچاق می شود، مرتفع شده و جلوی تخلفات احتمالی گرفته خواهد شد.

    حبیب الله حقیقی تاکید کرد: در این حوزه، بورس کالا جزو سیستم هایی است که فرآیند ارایه اطلاعات و خرید و فروش انواع کالا را به سمت شفاف سازی سوق داده و امکان بررسی و رصد اطلاعات را از ابتدای مرحله ارائه تا تحویل کالا فراهم می سازد.

    وی با بیان اینکه به منظور ارائه خدمات در حوزه کاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مراحلی وجود دارد که می توان از قابلیت ها و دسترسی های بورس کالای ایران جهت تکمیل چرخه نظارتی استفاده کرد، گفت: در این راستا اقدامات موثری برای امضای این تفاهم نامه انجام شده که امیدواریم به کمک آن بستری برای دریافت خروجی های بهتر و موثرتر در حوزه فرآیند انجام ماموریت های این ستاد فراهم شود. با تحقق این مهم، بورس کالا ضمن تکمیل سامانه ها، امکانات و اطلاعات خود را در اختیار ما خواهد گذاشت تا به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه قاچاق کالا کمک کند و در طرف مقابل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز به صورت متقابل زمینه دسترسی امکانات و اطلاعات مرتبط خود به بورس کالا را فراهم می کند.

    برچسب ها