عصر خودرو

گرانترین و ارزانترین سهام را در کجای جهان می‌توان خرید؟

عصر بازار- این که سرمایه‌گذاران در بازار سهام آمریکا از ارزش‌گذاری‌های وال‌استریت نگران باشند، چیز جدیدی نیست، اما آنها هنوز کاملا متوجه نیستند که چقدر همه چیز در این بازار نسبت به سایر دنیا گرانتر است.

گرانترین و ارزانترین سهام را در کجای جهان می‌توان خرید؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، این که سرمایه‌گذاران در بازار سهام آمریکا از ارزش‌گذاری‌های وال‌استریت اظهار نگرانی کنند چیز جدیدی نیست، اما آنها هنوز ممکن است کاملا متوجه نباشند که چقدر همه چیز در این بازار نسبت به سایر دنیا گران‌تر شده است.

    طبق تحقیقات موسسه استار کپیتال، در بین 40 کشور و منطقه که با معیارهای گوناگون مورد بررسی قرار گرفته‌اند، آمریکا گران‌ترین بازار سهام جهان را به خود اختصاص داده است. درحالی‌که در هیچ کدام از معیارهای آنالیز شده آمریکا پایین‌ترین رتبه را به خود اختصاص داده است، در همه این معیارها در بین ضعیف‌ترین‌ها قرار دارد و درکل با در نظر گرفتن همه آنها به‌طور متوسط، در پایین‌ترین رتبه قرار می‌گیرد.

    نوربرت کیملینگ، سرپرست موسسه تحقیقاتی استار کپیتال در گزارشی نوشت: هرچند قیمت‌گذاری بالاتر لزوما نشانه قطعی افت ارزش سرمایه‌گذاری و یا رکود نیست اما تحقیقات آکادمیک نشان داده است که بازارهای سهامی که قیمت ارزان‌تری دارند، نسبت به رقیبان خود که گران‌تر هستند، در بلند مدت به سود و بازگشت سرمایه بیشتری منجر می‌شوند.

    در سوی دیگر این رده‌بندی، کره جنوبی از لحاظ قیمت‌گذاری، بر اساس نسبت‌های قیمت به درآمد و قیمت به میزان فروش، به بازار سهام شماره یک جهان تبدیل شده است.

    برای آمریکا شوم‌ترین نشانه اخطارآمیز می‌تواند نسبت چرخه‌ای قیمت به فروش شرکت باشد، که قیمت‌های سهام را با درآمدهای شرکت‌ها در طول 10 سال گذشته مقایسه می‌کند. بر این اساس، آمریکا به امتیاز 28 دست می‌یابد که تنها از دانمارک (36.1) و ایرلند (34.5) ارزان‌تر است. در گذشته نسبت CAPE با سطح فعلی نشان‌گر افت شدید بازار بود.

    از لحاظ مقایسه قیمت با درآمد، P/E، آمریکا به امتیاز 22.4 دست میابد که 10 امین سطح بالا در جهان است. هرچند مقدار این نسبت از مقدار آن برای اقتصادهای قابل توجهی مثل انگلستان (که در این معیار با P/E=31، دومین بازار گران جهان است) و هند (22.8)، بهتر است اما همچنان فاصله خیلی زیادی با مقدار این نسبت برای کشور چین دارد که با امتیاز 7.4 فقط از روسیه که دارای امتیاز 7.1 است، گران‌تر است.

    برای بازار کشورهای توسعه یافته درکل عدد CAPE مساوی 23.4 و عدد P/E مساوی 21 است.

    در چنین شرایطی تحلیل‌گران بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌خواهند به طور جدی به فکر در نظر گرفتن این باشند که سرمایه‌گذاری خود را در بازارهای دیگری غیر از آمریکا هم تنوع دهند تا در شرایط وقوع افت بازار سهام آمریکا با ضرر کمتری مواجه شوند.

    برچسب ها