عصر خودرو

بررسی وضعیت معاملات تالار پتروشیمی بورس کالا؛

۲۰ معامله برتر پلیمری

عصر بازار- روز گذشته معاملات بورس نقره‌ای در شرایطی انجام شد که یکشنبه جاری اکثر محصولات پلیمری پا در مسیری نزولی گذاشته و جهت‌گیری منفی قیمتی را تجربه کردند. البته این در حالی بود که این کاهش قیمتی محسوس نبوده و در اصل می‌توان گفت شرایط با ثباتی بر این بازارها حاکم است.

۲۰ معامله برتر پلیمری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  با توجه به اینکه طی هفته‌های اخیر بهای طلای سیاه و نرخ ارز به‌عنوان دو اهرم تعیین‌کننده قیمت روندی نزولی را تجربه کردند، این انتظار وجود داشت که روند افزایشی بهای محصولات پتروشیمی که استارت آن از چند هفته پیش خورده شده بود،‌ متوقف شود. بی شک این کاهش قیمت‌ها هر چند کم،‌ قیمت محصولات را در بورس کالا و همچنین بازار داخلی تحت الشعاع قرار می‌دهد.

    شرایط بازار داخلی

    بررسی روند قیمتی بازارهای داخلی بیانگر این موضوع است که بهای اکثر گریدها در این بازارها هم با تاثیر پذیری قیمت‌های پایه با افت همراه بوده و جهت‌گیری منفی را تجربه کرده است. علاوه بر این موضوع باید به این نکته توجه کرد که افزایش عرضه برخی از گروه‌های جذاب در بورس کالای ایران هم در کاهش قیمت‌ها در بازارهای داخلی بی‌تاثیر نبوده است. با این حال بررسی 20 معامله برتر تالار محصولات پتروشیمی در روز گذشته همان‌طور که در جدول همراه مشخص است نشان می‌دهد محصولاتی از جمله پلی‌اتیلن سبک خطی 0209AA امیرکبیر، پلی‌اتیلن سنگین فیلم F7000 مهر، پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX3 امیرکبیر، پلی‌وینیل کلراید S65 اروند، پلی‌وینیل کلراید S65 بندر امام و... جزو بهترین عرضه‌های روز گذشته بودند.

     

    بررسی تالار نقره‌ای

    روز گذشته 38 هزار و 408 تن عرضه محصولات پلیمری در مقابل 44 هزارو 728 تن تقاضا قرار گرفت و در نهایت 25 هزار و 31 تن محصول مورد معامله قرار گرفت. این در حالی است که سه‌شنبه هفته گذشته 50 هزار و 472 تن عرضه در مقابل 51 هزار و 840 تن تقاضا قرار گرفته بود و 31 هزار و 518 تن مورد معامله قرار گرفت. مقایسه این اعداد نشانگر این موضوع است که 3 شاخص عرضه،‌ تقاضا و حجم معاملات نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است. از جمله علل وقوع این اتفاق باز هم باید به افت قیمت پایه اشاره کرد که سبب شده تولید‌کنندگان تمایل زیادی برای عرضه نداشته باشند. در طرف دیگر زمانی که عرضه‌ها کم باشد، تقاضای ثبت‌شده برای خرید کالا کم می‌شود و نتیجه این اتفاق آن است که حجم معاملات پایین می‌آید.

    نکته‌های مهم عرضه‌های دیروز

    1- Pet بطری: افزایش 704 تنی عرضه گرید 781 و عرضه 2024 تنی این محصول در هفته جاری.

    2- پلی‌اتیلن سبک خطی: افزایش 1320 تنی 209AA امیرکبیر و عرضه 4400 تنی این محصول در هفته جاری.

    3- پلی‌اتیلن سبک فیلم: کاهش 500 تنی عرضه گرید 0075 بندر امام و عرضه 1000 تنی این محصول در هفته جاری که به نظر می‌رسد درصد رقابت این محصول در این هفته افزایش پیدا کند.

    4- پلی‌اتیلن سنگین تزریقی: کاهش 506 تنی عرضه گرید 2200 ایلام و عرضه 506 تنی این محصول در هفته جاری.

    قصه تکراری پلی‌پروپیلن‌ها

    پروپیلن‌ها از جمله محصولاتی هستند که با التهاب همیشگی قیمت همراه بوده و از جمله کالاهای جذاب به شمار می‌آیند. هرچند که برخی از گریدهای این محصول با افزایش عرضه همراه بودند، اما باز هم تعادل میان عرضه و تقاضا به وجود نیامد و گویی بازار این محصولات خیال رسیدن به شرایط با ثبات را ندارد. در ادبیات اقتصادی از این اتفاق با نام چسبندگی قیمت‌ها یاد می‌شود؛ به این معنا که زمانی که بازارها وارد یک فاز التهاب و افزایش قیمتی شوند، میل بازگشت مجدد را از دست داده و در سطوح بالای قیمتی چسبندگی پیدا کرده و تا زمانی که چند روز یا چند هفته پیاپی عرضه بیشتر از تقاضا شده و موجودی انبارها افزایش یابد و فعالان بازار با چشم خود برتری عرضه بر تقاضا را مشاهده نکنند نمی‌توان منتظر بازگشت آرامش به این بازار بود.

    در این وضعیت تنها فروشنده است که با رقابت برای خرید منتفع خواهد شد و خریداران واقعی نیز بازندگان دائمی این بازار خواهند بود. شرایط نگران‌کننده‌تر این وضعیت زمانی است که دیگر مصرف‌کنندگان به سادگی اقدام به انعقاد قراردادهای بزرگ و بلند مدت نمی‌کنند؛ زیرا ناخودآگاه نگران عرضه امن مواد اولیه هستند. بنابراین ترجیح می‌دهند خود را در دام؛ ساخته و پرداخته ذهن خود و رفتار عرضه‌کنندگان اصلی نیندازند. نگاهی به معاملات پلی‌پروپیلن‌ها در بورس کالا نشان می‌دهد که به‌رغم افزایش نسبی عرضه‌ها، ولی تقاضا نیز گام به گام و پا به پای رشد عرضه‌ها در حال افزایش است و بازار گویی تمایلی به آرامش ندارد. این در حالی است که می‌توان احتمال افزایش بیشتر تقاضای واقعی را نیز لحاظ کرد؛ ولی با توجه به تجربیات پیشین چسبندگی قیمت‌ها به سمت رشد نرخ و مخصوصا عدم افت قیمتی همچنین شرایط کلی در بازار محصولات پلی‌پروپیلنی، ساده‌ترین وضعیت را باید همان چسبندگی نرخ به شمار آورد که حتی تغییر در قیمت‌های پایه نیز تفاوتی برای این بازار ایجاد نمی‌کند.به هر حال این موضوعی است که در صورت عدم توجه جدی و مدیریت بازار این شرایط باز هم ادامه خواهد یافت و دلیل اصلی آن را نیز باید همین موارد دانست که در نهایت به زیان مصرف‌کننده نهایی تمام خواهد شد و صنایع پایین دستی و اشتغال است که بازنده این روند معاملات و نوسان قیمت‌ها خواهند شد.

    برچسب ها