عصر خودرو

دلار دومین رشد متوالی را ثبت کرد؛

تکرار یک سناریو در بازار سکه

عصر بازار- سکه که روز دوشنبه به کانال یک میلیون و ۱۹۰ هزار تومان سقوط کرده بود، روز سه‌شنبه به بالای مرز روانی یک میلیون و۲۰۰ هزار تومان بازگشت.

تکرار یک سناریو در بازار سکه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با 6 هزار تومان رشد به بهای یک میلیون و 204هزار تومان رسید. به گفته فعالان، با پایین رفتن فلز گرانبهای داخلی از مرز روانی، خریدها در بازار بالا رفت تا سکه تنها یک روز در کانال یک‌میلیون و 190 هزار تومان حضور داشته باشد. این سناریو حدود 40 روز پیش نیز در بازار سکه صورت گرفته بود. سکه در آن مقطع در تاریخ 23خرداد به زیر مرز یک میلیون و 200 هزار تومان رفت؛ ولی در روز 24 خرداد با افزایش تقاضای معامله‌گران به بالای مرز یادشده بازگشت. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد پس از 40 روز این سناریو در بازار تکرار شده است. به گفته بخشی از فعالان بازار، زمانی که در بازار سکه دامنه نوسانات پایین می‌آید، بخشی از معامله‌گران با افزایش فروش‌ها قیمت را در جهت کاهشی قرار می‌دهند سپس زیر مرز یک میلیون و 200 هزار تومان با افزایش خریدها قیمت را به سوی کانال‌های بالاتر هدایت می‌کنند. در این میان، آنها از نوسان ایجاد شده کسب سود می‌کنند.

    روز سه‌شنبه در کنار افزایش خریدها در بازار سکه، افزایش قیمت دلار در پاساژ افشار نیز به کمک سکه‌بازان آمد. در چهارمین روز هفته، شاخص بازار ارز با 5 تومان افزایش به قیمت 3هزار و 777 تومان رسید. این ارز روز دوشنبه نیز 2 تومان رشد را به ثبت رسانده بود. به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین عواملی بود که زمینه‌ساز افزایش خریدها در بازار داخلی شد. عده دیگری از فعالان، افزایش ارزش دلار در کشورهای همسایه را عامل این افزایش دانستند. این در حالی است که گروه دیگری از بازیگران ارزی اعتقاد داشتند زمانی که بهای دلار به ابتدای محدوده 3 هزار و 770 تومان رسید، تعدادی از معامله‌گران تصور کردند که قیمت به کف رسیده است، درنتیجه با بالا بردن سطح خریدهای خود زمینه‌ساز افزایش قیمت شدند. روز سه‌شنبه همسو با رشد بهای دلار، قیمت یورو نیز در بازار داخلی افزایش یافت. در چهارمین روز هفته، این ارز اروپایی 25 تومان افزایش را به ثبت رساند و به قیمت 4 هزار و 470 تومان رسید. به گفته فعالان، تقویت ارزش یورو در بازارهای جهانی در برابر دلار مهم‌ترین عاملی بود که منجر به افزایش قیمت آن در بازار داخلی شد. ارز اروپایی در یک ماه گذشته بیش از 200تومان رشد قیمت را به ثبت رسانده است.

    افزایش تقاضای سکه

    در چهارمین روز هفته، تقاضا در بازار طلا بالا رفت که در نتیجه آن سکه تمام بهار آزادی به بالای مرز یک میلیون و 200 هزار تومان بازگشت. روز سه‌شنبه، فلز گرانبهای داخلی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 200 هزار تومان آغاز کرد که افزایشی 2 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. به گفته فعالان، معامله‌گران پس از آنکه قیمت سکه به کانال یک‌میلیون و 190 هزار تومان رفت، تقاضای خود را افزایش دادند. در ادامه روز سه‌شنبه قیمت سکه تحت‌تاثیر رشد تقاضا افزایش بیشتری را تجربه کرد و در معاملات عمده تا قیمت یک میلیون و 204 هزار تومان بالا رفت. بهای سکه در معاملات خرد حتی تا نقطه یک میلیون و 209 هزار تومان رشد کرد. روز سه‌شنبه، نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز افزایش قیمت را به ثبت رساندند. در چهارمین روز هفته، نیم‌سکه با 5 هزار تومان رشد به قیمت 625 هزار تومان و ربع‌سکه با 4 هزار تومان افزایش به قیمت 364 هزار تومان رسید.

    برچسب ها