عصر خودرو

شاخص سهام از مرز ۸۱ هزار واحدی عبور کرد؛

تغییر لیدر بورس تهران؟

عصر بازار- بازار سهام کشور در دو هفته اخیر با حرکت در یک مسیر صعودی نسبتا پرشتاب چهره مناسبی از خود به نمایش گذاشت.

تغییر لیدر بورس تهران؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  این روند به ویژه در چند روز اخیر شدت بیشتری داشت تا جایی که صفوف خرید میلیونی در سهام برخی صنایع به خصوص فلزی‌ها و همچنین افزایش نسبتا مناسب ارزش روزانه معاملات (با توجه به متوقف بودن تعداد زیادی از نمادها و خارج بودن آنها از گردونه معاملات) بیش از پیش نوید عبور شاخص از سقف مهم 81 هزار و 536 واحدی را داد.  در گزارش پیشین خود با عنوان «خیز بورس برای سقف‌شکنی» پیش‌بینی کرده شده بود که استقبال بازار از بازگشایی برخی نمادها به خصوص در گروه فلزی و پالایشی بتواند شاخص را به سمت عبور از سقف رقم شاخص از فروردین سال 95 تا کنون سوق دهد. این امر دیروز با بازگشایی نماد «فملی» و اقبال چشمگیر معامله‌گران به سهام آن رنگ عینی‌تری به خود گرفت. به نظر می‌رسد فضای مثبت موجود در گروه فلزی که در حال حاضر غالب کارشناسان بازار سهام آن را پرپتانسیل‌ترین گروه فعال بورس تهران برای در اختیار گرفتن نقش لیدری معاملات می‌دانند، می‌تواند منجر به تمایل دیگر سهامداران برای ورود به نمادهای زیر‌مجموعه این گروه شود. موضوعی که در صورت وقوع به ایجاد فشار فروش در دیگر سهم‌ها و به دنبال آن یک صف‌آرایی جدید در معاملات سهام منجرخواهد شد.

    صعود شاخص سهام با پیشتازی فلزی‌ها

    شاخص کل بورس تهران پس از تجربه 7 روز کاری مثبت پی در پی با ثبت رشد 248 واحدی پس از حدود یک ماه توانست دوباره وارد کانال 81 هزار واحدی شود (شاخص سهام این کانال را در تاریخ 3 خرداد سال جاری ترک کرده بود). در جریان معاملات روز گذشته نیز بیشترین تاثیر بر رشد نماگر اصلی بازار سهام مرهون افزایش قیمت برخی نمادهای زیر‌مجموعه گروه فلزات اساسی بود. مطابق آنچه در گزارش‌های پیشین گفته شد، بازگشایی نمادهای فلزی و پالایشی و حتی برخی دیگر از نمادها که مجامع مناسب یا گزارش‌های عملکرد فصلی قابل قبول ارائه داده‌اند، می‌تواند با استقبال معامله‌گران مواجه شوند. این اتفاق در جریان معاملات دیروز با بازگشایی «فملی» رخ داد. «فملی» دیروز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، بدون محدودیت نوسان قیمت بازگشایی شد و با رشد حدود 13 درصدی بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه نماگر بازار سهام داشت. «فملی» در گزارش پیش‌بینی درآمد بر اساس عملکرد سه ماهه سود هر سهم خود را نسبت به پیش‌بینی قبلی 33 درصد افزایش داده بود.

    دیگر نماد مهم گروه فلزی یعنی «فخوز» نیز پس از تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 بازگشایی شد اما به مرحله کشف قیمت نرسید. «فخوز» سود هر سهم در عملکرد سه ماهه خود را حدود 30 درصد افزایش داده است. انتظار می‌رود این نماد پیرو این تعدیل مثبت و مطابق آنچه برای دیگر نمادهای فعال در این گروه رخ داد، اثرگذاری مثبتی در حرکت شاخص سهام در مسیر صعودی داشته باشد. این امر در کنار بازگشایی پالایشی‌ها پس از تعدیل مثبت سود سال 95 این شرکت‌ها و برخی عوامل حمایتی دیگر در برخی صنایع فعال بازار می‌تواند به شکستن سقف 16 ماهه شاخص سهام کمک کند. فارغ از پتانسیل بالای عوامل مختلف برای کمک به شاخص برای عبور از سقف مزبور، تشریح وضعیت فضای گروه فلزی و اثر آن در روند آتی بازار خالی از لطف نیست.

    تغییر آرایش سهامداری

    فضای مثبتی که در فضای معاملات گروه فلزی به وجود آمده است، می‌تواند به تغییر آرایش سهامداری دربورس تهران شود. از اوایل خرداد ماه سال جاری فضای مثبتی در معاملات فلزات پایه در بازار‌های جهانی به وجود آمد. این فضای مثبت تحت تاثیر اعلام رشد اقتصاد چین و همچنین رشد تولیدات صنعتی به رشد چشمگیر قیمت فلزات رنگین انجامید. این موضوع تعدیل مثبت سودآوری در صورت‌های مالی نمادهای زیر‌مجموعه این گروه را به‌دنبال داشت. روز گذشته نیز در پی اعلام اخباری مبنی بر تصمیم دولت چین برای اتخاذ سیاست‌های مالی منعطف‌تر در نیمه دوم سال و همچنین ادامه روند متزلزل ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای جهان، معاملات فلزات پایه پر‌رونق‌تر هم پیگیری شد. بر همین اساس قیمت مس دیروز از مرز 6 هزار دلار در هر تن عبور کرد و قیمت 6182 دلاری را در کارنامه خود ثبت کرد. روی نیز موفق به عبور از سطح مهم 2800 دلاری شد. قیمت هر تن روی دیروز به حدود 2832 دلار در هرتن رسید (قیمت‌ها در لحظه تنظیم این گزارش ساعت 3 و 50 دقیقه روز سه‌شنبه اعلام می‌شوند). در مجموع پوشش مناسب سودآوری شرکت‌های فلزی، بهبود قیمت در بازار جهانی در کنار انتظار برای رشد نرخ دلار علاوه بر اینکه یک عامل حمایتی قوی از معاملات سهام به شمار می‌رود، فعالان بازار را چشم انتظار تعدیلات مثبت سنگین در گزارش‌های بعدی نگه داشته است. از این رو بعید نیست که در روزهای آتی این گروه به‌عنوان لیدر بازار سهام شناخته شود.

     

    بررسی پتانسیل فلزی‌ها برای نقش لیدری

    در شرایطی که در چند سال اخیر به دلیل وضعیت نسبتا نامناسب در بازارهای کالایی، گروه‌های وابسته به این بازارها در بورس تهران کمتر مورد توجه معامله‌گران قرار گرفتند و گروه‌های کوچکتری همچون خودرو و اخیرا رایانه‌ای در برخی مقاطع لیدر بازار بودند، بسیاری از کارشناسان تحت تاثیر عواملی که در بالا به تفصیل تشریح شد، این گروه را پرپتانسیل ترین صنعت بازار برای پذیرفتن نقش لیدری عنوان می‌کنند.این موضوع می‌تواند توجه سهامداران دیگر گروه‌ها را به این نمادها جلب کنند. از این رو دور از انتظار نیست که در برخی گروه‌ها، فشار فروشی در راستای خروج از سهم و در پی آن ورود به معاملات گروه فلزی رخ دهد.این موضوع می‌تواند عاملی برای تغییر جریان نقدینگی در معاملات سهام باشد. با توجه به ارزش بازار بالای گروه فلزات اساسی به نظر می‌رسد شاخص با قدرت چشمگیری به پیشواز شکستن سقف 16 ماهه خود برود. شکستن این سقف البته سیگنال‌های دیگری نیز در پی دارد.حرکت پرقدرت شاخص به سمت عبور از این سقف می‌تواند سیگنال‌های تکنیکالی را به بازار مخابره کند. سیگنالی که می‌تواند به معنای حرکت بازار سهام به سوی یک هدف‌گذاری جدید باشد.

    تغییر منشا تحرکات قیمتی

    مواردی که به‌عنوان سر منشا رشد قیمت سهام در روزهای اخیر عنوان شد، حاوی نکته جالب و قابل توجهی است. در حدود چهار سال اخیر عمده تحرک قیمت‌ها در بورس تهران تحت تاثیر اخبار و هیجانات صورت می‌گرفت.خوش بینی‌ها به برجام و انتخابات ریاست جمهوری مهم‌ترین مثال‌ها در این باره است. این موضوع نشان می‌دهد که در حدود 4 سال اخیر تحرک قیمتی در بیشتر نمادهای فعال در بازار سهام کمتر پشتوانه بنیادی داشت. حالا پس از مدت‌ها بار دیگر پشتوانه‌های بنیادی برای حمایت از معاملات سهام افزایش یافته‌اند. آخرین تجربه این‌چنینی در معاملات بورس تهران در سال 92 بود. جهش نرخ دلار در سال 91 از مهم‌ترین عوامل تحرک سود شرکت‌های سهامی در صورت‌های مالی سال 92 به شمار می‌رود. این امر رشد‌های پرشتاب قیمت سهام را به دنبال داشت.در شرایط کنونی نیز تحت تاثیر عوامل مختلف، وضعیت شرکت‌های سهامی می‌تواند تغییر محسوسی را تجربه کند.

    در شرایط فعلی عوامل متعددی برای حمایت از وضعیت بنیادی شرکت‌ها وجود دارد.این امر به ویژه در گروه فلزات اساسی و پالایشی به چشم می‌خورد.قیمت‌ها در بازار‌های جهانی رشد‌های چشمگیری را تجربه کرده‌اند و به سطوح مناسبی رسیده‌اند.از طرفی چشم‌انداز روند قیمتی این کالاها در بازارهای جهانی در نیمه دوم سال نیز مثبت ارزیابی می‌شود.این عوامل می‌توانند وضعیت بنیادی شرکت‌های کالامحور بورس تهران که اتفاقا بخش عمده‌ای از ارزش بازار سهام را به خود اختصاص داده‌اند، تغییر دهند.بر همین اساس می‌توان گفت پس از حدود چهار سال حالا تحرکات قیمتی در بورس تهران بیشتر به عوامل بنیادی وابسته شده است.

    با این حال توجه به تفاوت این دو دوره را نباید از نظر پنهان داشت. در این راستا باید ضمن توجه به تفاوت وضعیت این دوره با سال 92 باید موضوعات مهمی را در نظر گرفت. سال 92 تغییرات محسوس در صورت‌های مالی شرکت‌ها تحت تاثیر جهش نرخ ارز با هیجانات انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری و هیجان مثبت نسبت به انتخاب شدن حسن روحانی همزمان شد. از این رو بخش قابل توجهی از رشد قیمت‌ها درآن زمان هیجانی عنوان می‌شود. علاوه بر این بسیاری از سهامداران به صرف مشاهده روند شاخص سهام بدون تحلیل خاصی وارد بازار شدند. در نهایت این هیجانات پایان خوشی برای سال 92 و سهامداران نداشت.چرا که نتیجه‌اش رکود سه ساله معاملات سهام (صرف‌نظر از رشد‌های مقطعی) شد. برهمین اساس اجتناب از هیجانات در این بازه زمانی پیشنهاد جدی به معامله‌گران سهام است. چرا‌که نتیجه هیجانات مطابق آنچه بارها برآن تاکید شد به ضرر بازار سهام و تمامی معامله‌گران است. ازطرفی هرچند امیدواری‌ها نسبت به وضعیت بازارهای فلزات پایه وجود دارد اما نباید از احتمال ریسک‌هایی که بر سر راه این بازار‌ها نیز وجود دارد، نیز چشم‌پوشی کرد.

     

    گروه‌های مهم بازار دیروز

    دیروز معاملات گروه سیمانی عمدتا منفی دنبال شد.شاخص این گروه نیز دیروز با افت قیمت به کار خود پایان داد. نمادهای سیمانی در جریان معاملات روزهای اخیرمورد اقبال سهامداران قرار گرفتند و رشد‌های مناسبی را تجربه کردند. مهم‌ترین‌ محرک اقبال به این گروه افزایش صادرات به عراق پس از آزاد‌سازی موصل عنوان می‌شد.با این حال همان‌طور که در گزارش پیشین اشاره شد، صرف این خبر به دلیل نبود یک برنامه مدون در این شرکت‌ها نمی‌تواند از تقاضای سهام این گروه حمایت کند.بر همین اساس فضای مبهم در این گروه به تشکیل صف فروش در نمادهای زیر‌مجموعه این صنعت انجامید.ضمن اینکه نباید شناسایی سود برخی معامله‌گران را در این میان از نظر پنهان داشت. شاخص گروه رایانه‌ای که سه شنبه هفته قبل میزبان یک عرضه اولیه بوده است، اخیرا رشد‌های نسبتا چشمگیری را تجربه کرد. قیمت نماد «به پرداخت» ملت جدیدترین عضو این گروه از روز عرضه تا کنون 17 درصد رشد کرده است. به نظر می‌رسد تجربه موفق دیگر عرضه اولیه این گروه در سال 95 یعنی «آپ» بر این موضوع اثرگذار بوده است. دیروز در لیدر این گروه یعنی «آپ» عرضه‌های سنگینی شکل گرفت. برهمین اساس بعید نیست تشکیل عرضه‌های سنگین در نماد «آپ» معاملات هم گروهی جدید آن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

    برچسب ها