عصر خودرو

سندرم‌های معاملاتی (قسمت سوم)

عصر بازار- در شماره های قبلی به بررسی دو سندرم به نام‌های ((سندرم خلبان)) و ((سندرم کاسب)) پرداختیم .

سندرم‌های معاملاتی (قسمت سوم)
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، در این شماره نیز ((سندرم دوره گرد)) را آسیب‌شناسی می‌کنیم.

    3- سندرم دوره گرد
       ((دوره گرد بیچاره‌ای که هر روز برای کسب روزی  همان روز خود به بازار می رود تا با فروش خنزر پنزرهایی امرارمعاش همان روز را به دست آورد.)) چقدر این حالت در بازار سهام آشناست؛ همه معامله گرانی که اصرار دارند هر روز در بازار معامله داشته باشند و به ترید اعتیاد دارند ولو به قیمت کسب سود دو درصدی حاضرند حتی زیان 10 درصدی هم متحمل شوند.

    این دسته از مبتلایان به ((سندرم دوره گرد)) احساس می کنند هر چه بیشتر در بازار حضور داشته باشند، سود بیشتری کسب می کنند و اگر حتی یک روز معامله ای نکنند حس عذاب دارند که امروز چه فرصت هایی را از دست دادم؟! عملا این نوع ترید کردن بسیار مورد تشویق کارگزاران آنها قرار می گیرد به منظور پرداخت کارمزد بیشتر.

    باز کردن یک معامله به قصد یک سود ناچیز دو یا سه درصدی عملا یک پارامتر مدیریت سرمایه ای به نام نسبت ریسک به پاداش را زیر پا می گذارد. یعنی برای یک پاداش و سود دو درصدی تحمل ریسک یک زیان 10 درصدی را هم فرد مبتلا به سندرم دوره گرد می پذیرد.

    تجویز مربی معاملات

    این را بدانید که تمام موقعیت ها و سودهای بازار برای یک نفر نیست. لازم نیست دست و پا بزنید تا تمام موقعیت ها را بگیرید. شما فقط کافی است موقعیت های مناسب تر را از سایر موقعیت های ریسکی تمیز دهید. اگر صد معامله پنج درصد سود داشته باشید یا پنج عدد معامله پنج درصد سود باز هم در نهایت سرمایه شما همان پنج درصد رشد می کند نه بیشتر (در یک بازه زمانی برابر) با این تفاوت که هر چه تعداد معاملات بیشتر شود احتمال خطای انسانی بسیار افزایش می یابد و در حقیقت ریسک بیشتری می پذیرید.

    بزرگترین معامله گران دنیا شاید حتی در سال چهار بار بیشتر معامله نکنند و با همان چهار عدد معامله بار خود را ببندند.

     

    نویسنده: محمد حق وردی، فعال و تئوریسین بازار سرمایه

    برچسب ها