عصر خودرو

ایران سومین تامین کننده نفت هند شد

عصر بازار- در حالی که عراق به بزرگترین تامین کننده نفت هند تبدیل شده و عربستان را کنار زده، ایران نیز به جایگاه سوم تنزل یافته است.

ایران سومین تامین کننده نفت هند شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، درحالی که دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در تلاش برای خرید نفت بیشتر از عراق است، بغداد در حال پشت سر گذاشتن عربستان و تبدیل شدن به بزرگترین تامین کننده نفت هند است.

    پرادهان پس از دیدار با ابراهیم الجعفری، وزیر امور خارجه عراق در توئیتی نوشت: «عراق دومین تامین کننده بزرگ نفت هند است. در طی 6 ماه گذشته، این کشور با پشت سر گذاشتن عربستان اولین تامین کننده نفت ما شده است.»

    پرادهان در این نشست تلاش کرد زمینه های را برای سرمایه گذاری شرکت های هندی در بخش نفت و گاز عراق ایجاد کند. این مذاکرات در حال صورت می گیرد که روابط هند با ایران به دلیل عدم واگذاری میدان گازی فرزاد ب ایران به شرکت هندی با تنش مواجه شده است. این موضوع سبب شده تا دهلی نو تصمیم بگیرد «برای حفاظت از منافع اقتصادی خود» خرید نفت خود از ایران به میزان یک سوم کاهش دهد.

    در واقع، الگوی تامین نفت هند در طی ماه های اخیر دستخوش تغییراتی شده و پالایشگاه های دولتی این کشور به دنبال نفت ارزان قیمت تر هستند تا سوددهی سرمایه گذاری های خود را به حداکثر برسانند.

    میزان خرید نفت هند از عربستان که به صورتی سنتی بیشترین رقم را به خود اختصاص می داد، 7 تا 8 درصد کاهش یافته، زیرا پالایشگاه های هندی نفت عراق را جایگزینی پرسوددتر برای نفت عربستان یافته اند. قیمت نفت خام عربستان اخیرا افزایش یافته است.

    در مقابل قیمت نفت سنگین بصره 3 دلار یا بیشتر ارزان تر از نفت مشابه عربستان یا دوبی است. بنابراین هر روز پالایشگاه های هندی بیشتری به دنبال جایگزینی نفت ارزان عراق با سایر نفت های گران قیمت مشابه هستند.

    دیگر عامل افزایش سهم عراق از بازار هند، تبعیت کمتر بغداد از تعهدات توافق کاهش تولید اوپک است. در حالی که عراق به بزرگترین تامین کننده نفت هند تبدیل شده، ایران نیز به جایگاه سوم تنزل یافته است.

    برچسب ها