عصر خودرو

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ایران ترانسفو

عصر بازار: شرکت ایران ترانسفو به عنوان بزرگترین تولیدکننده ترانسفورماتور در خاورمیانه در سال گذشته با مشکلات تعرفه پایین کالای چینی و ترکیه ای همراه بوده و در سال جاری موفق به افزایش تعرفه به ۲۶% شده است و صادرات شرکت به عراق به علت جنگ داعش در این کشور با مشکل مواجه شده که بازار آفریقای جنوبی را هدف خود قرار داده اند. همچنین طلب های سنگین از وزارت نیرو مشکلات نقدینگی عدیده ای را برای شرکت به وجود آورده است که از وزارت نیرو تعدیل ۲۲ میلیارد تومانی دریافت شده است.

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ایران ترانسفو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، یکی از دستاوردهای یکی دو سال گذشته ، تولید ترانس کوره بوده که این محصول تماما از خارج از کشور وارد می شده است. همچنین نظر شرکت معطوف به تولید ترانس های ویژه ، خشک برای مترو است و اخیرا به دانش تولید ترانس برای نیروگاه بادی دست یافته اند. در این مجمع سود نقدی 35 تومانی معادل 48.5% سود هر سهم تصویب گردید.


    محل برگزاری : مجمع ساعت 10:00 مورخ 1394/04/11 در شرکت بهره برداری نیروگاه طرشت (برق آلستوم) برگزار گردید.
    سال مالی 1393/12/29
    هیات رئیسه مجمع
    رئیس : حمید محمودی ( نماینده شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی 38.3% )
    ناظر : خانم اسداالهی ( نماینده شرکت امین توان آفرین ساز 16.7% )
    ناظر : ملکی ( نماینده شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا 3.6% )
    دبیر و مدیرعامل : ابراهیم ولدخانی
    گزارش هیات مدیره
    آقای پورهاشم نماینده شرکت سینا فرآیند نیرو با 28.4% سهم اعتراض خود را نسبت به ترکیب هیئت رئیسه اعلام کرد اما به درخواست او توجهی نشد و مجمع شرکت ایران ترانسفو با حضور 93.3% درصد سهامداران برگزار گردید. این شرکت با سرمایه 10 هزار تومان در سال 45 تاسیس شد و در حال حاضر سرمایه آن 150 میلیارد تومان می باشد. مرکز اصلی شرکت در تهران و کارخانه آن در زنجان است و اکثر شرکت های تابعه در زنجان مستقر هستند. در زمان تحریم ، این شرکت ها نقش اساسی در تامین مواد اولیه شرکت ایران ترانسفو داشتند.
    مهمترین چالش های شرکت در سال گذشته
    سرمایه گذاری خارجی به خصوص در عراق که الان شرایط خوبی است.
    افزایش سرمایه تقریبا 100% از محل سود انباشته
    ماشین آلات کارخانه ری که مشکل وارد شدن داشتند ، هزینه آن واریز شده و تا پایان سال راه اندازی خواهد شد.


    تعرفه پایین واردات ترانسفورماتور و اعطای تعرفه های ترجیحی محصولات برخی از کشورها از جمله ترکیه که برای ترانسفورماتور توزیع 8% و برای ترانسفورماتورهای فوق توزیع و قدرت 15% بوده است ، که با تلاش این شرکت تعرفه آن به 26% افزایش یافته است. دولت به برخی کشورها از جمله ترکیه که رقیب ایران ترانسفو است تعرفه های 30%  ترجیحی اعمال کرده است.
    کاهش زیاد بودجه های عمرانی دولت در توسعه شبکه های برق و تامین مالی پروژه های بزرگ توسط فاینانس کنندگان خارجی که در این شرایط محصول آن شرکت هم وارد کشور می شود.
    عدم وجود استاندارد و مقررات سخت گیرانه کیفی در ارزیابی فنی کالاهای ارزان قیمت و کم کیفیت وارداتی
    مسائل و مشکلات ناشی از تحریم و سخت شدن شرایط خرید مواد اولیه
    تاکید شرکت های صنعتی خصوصی و دولتی داخلی به خرید محصولات با قیمت پایین بدون توجه به کیفیت
    نگاه دوگانه مشتریان به ایران ترانسفو و سازندگان خارجی به ویژه در پرداخت ها ( شرکت ها برای خرید از کشورهای دیگر مجبور به بازکردن اعتبار اسنادی و یا پیش پرداخت می شوند اما در صورت خرید از ایران ترانسفو مبلغ را دیر پرداخت خواهند کرد )
    عدم وجود قوانین شفاف با ضمانت اجرایی در حمایت از تولید داخلی
    کاهش نیاز بازار داخلی و ضرورت توجه جدی تر به بازارهای صادراتی ( محصولات شرکت به آفریقای جنوبی صادر می شود و قیمت پیشنهادی در مناقصات قابل رقابت با شرکت های زیمنس و ... می باشد ) ترانس های توزیع به کشور عراق صادر می شد که با شروع جنگ داعش و مشکل بودجه این کشور ، صادرات ایران ترانسفو با مشکل روبرو شده است.
    طلب از وزارت نیرو که سالیان سال ایران ترانسفو گریبان گیر آن بوده است ، بخشی از آن در سال جاری وصول شده است اما همچنان طلبکار هستند.
    به گفته ولدخانی محصولات ایران ترانسفو قابل قیاس با محصولات چینی و ترکیه نیست و کیفیت محصولات را در حد محصولات شرکت های اروپایی می داند.
    استراتژی شرکت تولید محصولات با کیفیت و متنوع است. یکی از دستاوردهای یکی دو سال گذشته ، تولید ترانس کوره بوده که این محصول تماما از خارج از کشور وارد می شده است. نظر شرکت معطوف به تولید ترانس های ویژه ، خشک برای مترو است و اخیرا به دانش تولید ترانس برای نیروگاه بادی دست یافته اند. ایران ترانسفو بزرگترین تولیدکننده خاورمیانه و در سال گذشته حداکثر سهم بازار را داشته است.
    تولید ترانس های ویژه نسبت به ترانس های نرمال افزایش داشته و شرکت قادر به تولید هر ترانسی با هر قدرتی می باشد. یکی از ایرادات سال های گذشته عدم تحویل به موقع بوده که در 2 سال گذشته این مشکل به حداقل رسیده است.
    مواد اولیه روغن ، ورقه هسته و کلید وارداتی هستند و آهن آلات و سیم مس از داخل ایران تهیه می شود. پیش بینی می شود مبلغ فروش در سال جاری با 14 % افزایش همراه باشد. شرکت توجه ویژه ای به خدمات پس از فروش و رفع مشکل مشتریان در کمتر از 48 ساعت دارد. دوره وصول مطالبات از 521 روز در سال 92 به 359 روز در سال 93 رسیده است و از وزارت نیرو تعدیل 22 میلیارد تومانی دریافت شده است.
    برنامه های آتی
    پیش بینی فروش حدود 15000 مگاولت آمپر می باشد که بخش قابل توجهی از آن قرارداد شده است.
    افزایش فروش صادراتی با توسعه بازارهای منطقه ای و حوزه آفریقا
    توسعه سبد محصولات با رویکرد تولید ترانسفورماتورهای کوره و خاص
    معرفی توانمندی های ایران ترانسفو به فعالان نفت و گاز و پتروشیمی و سایر صنایع با توجه به فعال شدن پروژه های این حوزه که بخش عمده فعالیت شرکت در این زمینه می باشد و اگر شرایط مالی این شرکت ها بهتر شود در این بخش جایگاه خوبی خواهند داشت.
    شناسایی منابع بیشتر جهت تامین مواد و قطعات
    اقدامات جهت پذیرش شرکت های ترانسفورماتور توزیع زنگان و و توانسفورماتورسازی کوشکن در فرابورس ، اقدامات پذیرش شرکت ری در فرابورس هم انجام شده است.
    سرمایه گذاری خارجی به خصوص در عراق که الان شرایط خوبی است.
    افزایش سرمایه تقریبا 100% از محل سود انباشته
    ماشین آلات کارخانه ری که مشکل وارد شدن داشتند ، هزینه آن واریز شده و تا پایان سال راه اندازی خواهد شد.
    عملکرد مالی را اکبرزاده معاون مالی شرکت ارائه داد. سود هر سهم سال 89 به دلیل کم بودن سرمایه و بهتر بودن سودآوری 825 ریال بوده و پس از آن بالاترین مقدار در سال 93 معادل 721 ریال بوده است.
    پوشش هزینه بهره سال 89 برابر 6.82 بوده و نشاندهنده توانایی شرکت در آن سال بوده است که این نسبت در سال 93 به 2 رسیده و اگر به زیر عدد 2 برسد برای شرکت شرایط بدی را همراه خواهد آورد ، چرا که شرکت نتوانسته مطالبات را وصول کند. رشد تسهیلات در سال گذشته 110 میلیارد تومان بوده  و از سهامداران خواست ملاحظه شرکت را در تقسیم سود در نظر داشته باشند. 
    بندهای حسابرسی و بحث های مرتبط
    بند 5 : از 50 میلیارد تومان فروش صادراتی مبلغ 2 میلیارد آن بابت کارمزد تبدیل ارز پرداخت شده است. مدیر مالی پاسخ داد امکان انتقال پول به ایران وجود ندارد و به عنوان مثال قرارداد صادرات به پاکستان با ارز یورو انجام می گیرد اما از پاکستان روپیه دریافت می شود و روپیه را به درهم تبدیل کرده و به دبی ارسال می کنند ، به همین منظور برای راحتی کار آن را به تامین کنندگان مواد اولیه می پردازند. 2.2 میلیارد تومان هزینه کارمزد بوده و عمده آن برای تبدیل نرخ ارز می باشد. 50 میلیارد تومان فروش صادراتی عمدتا توسط صرافی ها نقل و انتقال شده است.
    بند 6 : کارخانه پرند مربوط به شرکت فرعی ایران ترانسفو ری باید ظرف 2 سال و در مرداد سال 90 به بهره برداری می رسید اما تا پایان سال گذشته 91% پیشرفت فیزیکی داشته است. شرکت بابت اجرای این پروژه 645 میلیارد ریال تسهیلات دریافت نموده که تا سال 93 حدود 307 میلیارد ریال مخارج تامین مالی داشته است. به علت تحریم ها در وسط کار پروژه و عدم امکان پرداخت تعهدات ارزی توسط بانک ملی و 2.5 تا 3 برابر شدن قیمت خرید برای اقلام ارزی ، برنامه ریزی نقدی این شرکت به مشکل برخورد. تا پایان سال مالی ، شرکت ری بالغ بر 60 میلیارد تومان به ایران ترانسفو بدهکار است. طولانی شدن تامین مالی و ساخت پروژه باعث طولانی شدن دوره مشارکت تسهیلات هم شده است. شرکت تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید. تاکنون 120 میلیارد تومان توسط ایران ترانسفو هزینه شده که برای تکمیل آن 30 میلیارد دیگر نیاز است.
    بند 9 : حساب های دریافتنی تجاری و غیرتجاری و پیش پرداخت های اصلی شرکت شامل 39 میلیارد تومان اقلام راکد و سنواتی بوده که تا سال 93 ، تسویه نگردیده است. موجودی مواد و کالای شرکت اصلی شامل مبلغ 13 میلیارد تومان موجودی های راکد از جمله 11 دستگاه اتو ترانسفورماتور که به صورت سفارشی ساخته شده می باشد و مبلغ 4 میلیارد تومان جهت سرمایه گذاری در شرکت های خارجی ( نسولکس و پتکو ) در وجه یکی از کارکنان سابق شرکت به نام سعید پورکاشانی پرداخت شده و نامبرده متواری می باشد.
    عمده 390 میلیار ریال مربوط به شرکت های فراب و ناردیس است. 159 میلیارد ریال آن بابت شرکت فراب از سال 85 تا 92 و 157 میلیارد ریال آن برای شرکت ناردیس از سال 91 و 92 و 10 میلیارد آن نیز مربوط به شرکت توانیر می باشد. با شروع پروژه های این دو شرکت در سال 94 برنامه وصول آن در دست کار می باشد ، اما زیاد فشار آوردن بر مشتری منجر به از دست دادن آن ها خواهد شد.
    22 میلیارد تومان در پایان اسفند از توانیر وصول شده ولی به دلیل تبدیل ارز به فروردین و اردیبهشت موکول شده است. بابت موجودی کالا ترانس ساخته شده و هزینه آن هم دریافت شده اما چون پروژه راکد بوده به محل منتقل نشده است.
    شخص متواری برای فروش ترانسفورماتورهای شرکت مامور شده بود تا شرکت هایی را در آفریقای جنوبی تاسیس کند و کل بدهی او 121 هزار یورو می باشد.
    بند 2-9 : پروژه طرح توسعه کارخانه شرکت اصلی ( با ظرفیت 11,500 مگاولت آمپر در سال ) از ابتدای سال 88 شروع شده که می بایست تا سال 90 به پایان می رسید اما تا پایان سال مالی 93 ، پیشر فت فیزیکی 33% بوده است و تقریبا به صورت راکد درآمده است ؛ کارخانه با ظرفیت 60% کار می کند و مبلغ مورد نیاز برای سرمایه گذاری 430 میلیارد تومان است ، بنابراین طرح توسعه فعلا توجیه ندارد و شاید سود آن هزینه استهلاک را هم پوشش ندهد.
    بند 3-9 : قراردادهای شرکت با مشتریان در خصوص مبالغ و مواعد وصول پیش دریافت در برخی موارد با شرکت های برق منطقه ای خوزستان ، مپنا ، جزآب ، نفت و گاز پارس و نارین رعایت نشده است و 51 فقره از سفارشات تولید و فروش رفته شرکت ، منجر به زیان شده است ؛ 22 قرارداد و 51 دستگاه ترانسورماتور سفارش شده بوده که این پروژه ها از سنوات گذشته بوده و علی رغم دریافت تعدیل از شرکت های فوق الذکر و تعدیل 8.5 میلیاردی از شرکت ناردیس ، با زیان 16 میلیارد تومانی همراه بوده است. 
    سوال و جواب
    در ابتدا پورهاشم از نحوه اداره مجمع انتقاد کرد و خواست که با هم صحبتی با سازمان استاندارد ، استاندارد ترانسفورماتور وارداتی را اجباری کنند. همچنین خواستار کاهش قیمت تمام شده برای رقابت با کشورهای خارجی شد و متذکر شد طرح توسعه کارخانه IRR مناسبی ندارد و باید تجدید نظر شود. مطالبات از شرکت فرات و ناردیس را اگر بخواهند با نرخ سال 85 محاسبه کنند به ضرر همه می شود و باید با نرخ ارز و تورم تعدیل شود.
    حسابرس شرکت به مدت 5 سال ، سازمان حسابرسی است و سهامداران خواستار تغییر آن شدند که هیئت رئیسه اذعان داشت بازرس مربوطه تغییر خواهد کرد.
    در مورد قرارداد  15000 مگا ولت آمپری سوال شد که چه میزان از آن انجام شده که ولدخانی در پاسخ بیان کرد 60% قرارداد انجام شده و تا پایان سال جاری شرکت کارهایی در دست اجرا دارد و شب گذشته نیز یک قراداد 40 ، 50 میلیارد تومانی بسته شده است.
    خانم اسداللهی از بابت عدم دریافت از شخص متواری اعلام نارضایتی کرد.
    از تعدیل مکررسود هر سهم اعلام نارضایتی شد که اکبرزاده در این خصوص بیان کرد کل نوسان سود هر سهم تنها 10% بوده که نزدیک به 4 تومان سود هر سهم از بابت تعدیل فروش سال گذشته بوده است که این فروش 5 میلیارد تومان سود داشته است.

    سود نقدی
    سود تقسیمی مد نظر هیئت مدیره 22% سود هر سهم معادل 15 تومان بود که رئیس مجمع 25 تومان و در نهایت به پیشنهاد اسداللهی 35 تومان معادل 48.5% سود هر سهم تقسیم گردید.
    سایر مصوبات
    تصویب صورت های مالی
    تعیین سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس رسمی شرکت
    روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی ، اگر آگهی مهمی بود در روزنامه دنیای اقتصاد هم درج گردد.
    حق حضور 1 میلیون تومان ناخالص برای اعضای غیر موظف هیئت مدیره
    پاداش هیئت مدیره  500 میلیون تومان تعیین گردید
    انتخاب اعضای هیئت مدیره
    اعضای هیئت مدیره جدید شرکت پس از رای گیری در مجمع به صورت زیر انتخاب شدند:
    توسعه تجارت آداک
    سینا فرآیند نیرو
    امین توان آفرین ساز
    سرمایه گذاری گروه توسعه ملی
    مدیریت طرح و توسعه آینده پویا
    سرمایه گذاری توسعه ملی هم کاندید بود که انتخاب نشد.
    جمع بندی
    بخش عمده فعالیت شرکت در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی و سایر صنایع می باشد و اگر شرایط مالی این شرکت ها بهتر شود ایران ترانسفو در این بخش جایگاه خوبی خواهد داشت. کارخانه ری تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید و اقدامات پذیرش شرکت در فرابورس هم انجام شده است و پذیرش شرکت های ترانسفورماتور توزیع زنگان و ترانسفورماتورسازی کوشکن در فرابورس نیز در برنامه شرکت می باشد.
    طرح توسعه کارخانه شرکت اصلی تقریبا راکد و پیشر فت فیزیکی آن 33% بوده است ، مبلغ مورد نیاز برای سرمایه گذاری آن 430 میلیارد تومان می باشد و در حال حاضر این طرح توجیه اقتصادی ندارد. 60% قرارداد  15000 مگا ولت آمپری سال 94 انجام شده و تا پایان سال جاری شرکت کارهایی در دست اجرا دارد و روز قبل از مجمع ، یک قراداد 40 ، 50 میلیارد تومانی بسته شده است. افزایش سرمایه تقریبا 100 درصدی از محل سود انباشته در برنامه شرکت می باشد.

    برچسب ها