عصر خودرو

مقام مسئول:

شرکت های خارج شده از فهرست خصوصی سازی ، قابل واگذاری نیستند

عصر بازار- رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: ۲۱۸ شرکتی که در دولت یازدهم از فهرست واگذاری ها خارج شدند، به دلیل ارائه خدمات یارانه ای نظیر آب و برق قابل واگذاری نبودند.

شرکت های خارج شده از فهرست خصوصی سازی ، قابل واگذاری نیستند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «میرعلی اشرف عبدالله‌ پوری حسینی» در نشستی با خبرنگاران با تشریح اقدام های دولت یازدهم در زمینه خصوصی سازی اظهار داشت: از سال 1380 تاکنون یک هزار و 713 شرکت در فهرست واگذاری ها قرار گرفت.
    وی ادامه داد: از این رقم 845 شرکت به طور کامل واگذار شده اند، 176 شرکت منحل یا ورشکست شدند، 218 شرکت نیز از فهرست واگذاری ها خارج شدند.
    پوری حسینی در بیان علت خروج این شرکت ها از واگذاری گفت: عمده شرکت هایی که از این فهرست خارج شدند، شرکت هایی هستند که خدماتی چون برق، آب و گاز ارائه می دهند و چون محصولات و خدمات آنها قیمت های تکلیفی دارد، صرفه اقتصادی ندارند که بخواهیم به بخش خصوصی واگذار کنیم.
    وی ادامه داد: در شرایط کنونی دولت برای تنظیم قیمت محصولات این شرکت ها یارانه پرداخت می کند و اگر بخواهیم واگذار کنیم یا باید این ارقام از دریافت کنندگان این کالاها یا خدمات دریافت شود یا دولت پرداخت یارانه را ادامه دهد که هر دو امکان پذیر نیست.
    پوری حسینی همچنین گفت: 145 شرکت در آستانه خروج از واگذاری ها قرار دارند تا شرایط واگذاری آنها بهبود یابد.
    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی توضیح داد: با این اوصاف تنها 19 درصد از شرکت هایی که در فهرست واگذاری ها قرار داشت، برای واگذاری باقیمانده است و بنابراین نباید انتظار داشت سال 1396 زمان پایان واگذاری شرکت های دولتی باشد.
    وی خاطر نشان کرد: ما واگذاری بابت رد دیون دولت یا سهام عدالت را خصوصی سازی نمی دانیم، بلکه فقط اجرای قانون بوده است.
    وی در ادامه گفت: از 845 شرکت واگذار شده 704 شرکت به طور رقابتی واگذار شده است، 120 مورد بابت رد دیون بوده و 21 شرکت هم به سهام عدالت اختصاص یافته است.
    پوری حسینی توضیح داد: البته در این بررسی، مبنا بر این بوده که بالاترین واگذاری به کدامیک از سه حوزه (واگذاری رقابتی، رد دیون، سهام عدالت) بوده است وگرنه در مجموع 60 شرکت مشمول سهام عدالت هستند.

    ** دولت یازدهم مصوبه ای برای رد دیون نداشته است
    رئیس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه واگذاری 120 شرکت بابت رد دیون دولت همگی قبل از دولت یازدهم به تصویب رسیده است، گفت: دولت یازدهم هیچ موصبه ای بابت رد دیون نداشت و تنها اجرای دو مصوبه مربوط به دولت دهم یعنی واگذاری 12 هزار و 500 میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد و 2 هزار و 261 میلیارد تومان به تامین اجتماعی را نهایی کرد.

    ** شرکت ها در برابر خصوصی سازی مقاومت می کنند
    از پور حسینی درباره مقاومت شرکت های موجود در فهرست واگذاری در برابر خصوصی سازی سوال شد که توضیح داد: تجربه 16 ساله این سازمان نشان می دهد شرکت هایی که از وضعیت اقتصادی بهتری برخوردار بوده اند، کمتر در برابر خصوصی سازی مقاومت کرده اند و هرچه زیانده تر و مساله دار تر باشند، مقاومت شان بیشتر است.
    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برخی شرکت های مادر تخصصی و یا سازمان های توسعه ای احساس می کنند که اگر به بخش خصوصی واگذار شوند، دلیلی برای بقای آنها وجود ندارد و بنابراین مقاومت می کنند.
    وی با بیان اینکه قانون اقدام های تنبیهی و تشویقی را در خصوص واگذاری ها پیش بینی کرده است، گفت: براساس قانون، حقوق مالکانه شرکت هایی که در فهرست واگذاری قرار می گیرند باید به وزارت امور اقتصادی و دارایی منتقل شود، اما در سال های گذشته این وزارتخانه از حق خود برای عزل و نصب مدیران این شرکت ها استفاده نکرد که این کار مقاومت در برابر خصوصی سازی را تشدید می کند.
    پوری حسینی اظهار داشت: اکنون ما دچار دردسر هستیم و برای گرفتن صورت های مالی این شرکت ها و مباحث دیگر اذیت می شویم که البته بخشی از این مشکل به مصوبه مجلس نیز باز می گردد که اجازه داده سازمان های توسعه ای اداره شرکت های مشمول واگذاری را بر عهده داشته باشند.
    وی گفت: بخشی از این مقاومت ها مربوط به مدیران شرکت های مشمول واگذاری و بخشی دیگر مربوط به اشخاصی است که تریبون در اختیار دارند و مخالفت و مقاومت می کنند.
    رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه برای مدیران، دل کندن از این شرکت ها سخت است، گفت: بنا نداریم حس تقابل بین سازمان خصوصی سازی و سایر سازمان ها و نهادها بوجود آید.
    وی افزود: البته متاسفانه برخی به افترا و بهتان روی آورده اند که امیدواریم مطلع شوند و این رویه را ادامه ندهند وگرنه مجبور به طرح شکایت کیفری در مجامع قضایی می شویم.
    پوری حسینی با انتقاد از مسئولان اتاق ایران و اتاق تعاون که در هیات واگذاری حضور دارند، گفت: از آنها انتظار می رود که در برابر هجمه هایی که به خصوصی سازی می شود، از عملکرد خود دفاع کنند.

    ** توضیح درباره علت تعویق وصول چک اردیبهشت مخابرات
    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره وصول نشدن چک قسط اردیبهشت ماه مخابرات نیز گفت: یکی از سهامداران مخابرات طلبی را از دولت دارد و دولت هم پذیرفته است که بابت بدهی خود طی مصوبه ای آن را تهاتر کند و لذا با احتیاط منتظر مصوبه دولت هستیم و در غیر این صورت از روال عادی و قانونی پیگیری می کنیم.
    پوری حسینی مبلغ قسط را حدود 500 میلیارد تومان اعلام کرد و در عین حال گفت که مبلغ بدهی دولت به یکی از سهامداران مخابرات بیش از این رقم است.

    ** انتخاب 9 شرکت برتر واگذار شده
    رئیس سازمان خصوصی از انتخاب 9 شرکت برتر خصوصی سازی شده خبر داد که هشتم مرداد در آیینی که در تهران برگزار می شود، معرفی می شوند.
    پوری حسینی اظهار داشت: سازمان خصوصی سازی باید پس از واگذاری ها حداقل به مدت پنج سال و حداکثر تا زمان تسویه بدهی خریدار، بر عملکرد شرکت ها نظارت کند.
    وی گفت: نتایج یک بررسی در سال 1394 که روی 23 شرکتی که به صورت کنترلی - بلوکی واگذار شده بودند، نشان می داد که این شرکت ها نه تنها پس از واگذاری تضعیف نشده اند بلکه بهره وری و اشتغال آنها نیز افزایش یافته است که نتایج آن به هیات دولت نیز ارسال شد.
    پوری حسینی با بیان اینکه به طور کلی فضای عمومی جامعه واگذاری را نمی پسندد و بر این باورند که شرکت ها پس از واگذاری وضعیت نامناسبی پیدا می کنند، گفت: بررسی جدیدی که دو نهاد خارج از سازمان خصوصی سازی روز 100 شرکت واگذار شده انجام دادند، نشان می دهد شرکت های واگذار شده بر اساس شاخص های مورد بررسی روند رو به رشدی داشته اند.
    وی اشتغال، بهره وری، سرمایه گذاری و سودآوری را از شاخص های این بررسی برشمرد و گفت: باید دیدگاه عمومی را نسبت به خصوصی سازی و دستاوردهای آن با فرهنگسازی تصحیح کنیم.

    برچسب ها