عصر خودرو

پیشنهاد اتحادیه مرغداران برای ارزانی؛

مرغ و جوجه را به بورس ببرید

عصر بازار- یک مقام مسئول گفت: بزرگترین مزیت معاملات محصول مرغ در بورس کالا برقراری تعادل قیمتی و ایجاد آرامش هر چه بیشتر در بازار است و از سوی دیگر به تولیدکننده این اطمینان خاطر داده می‌شود که می‌تواند در فضای مطمئن تولید و محصول خود را به بازار عرضه کند.

مرغ و جوجه را به بورس ببرید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرگزاری تسنیم، نوسانات شدید قیمت مرغ در اولین ماه از تابستان امسال موجب عبور بهای مرغ گوشتی از مرز8000 تومان در بازار خرده فروشی شد. تلاطماتی که هر ساله با فرارسیدن فصل گرما و ازدیاد تلفات در مرغداری ها و کاهش جوجه ریزی اتفاق می‌افتد.

    این موضوع گاهی با ذخیره‌سازی مرغ در سردخانه‌ها و انبارهای مراکز توزیع گرچه به رفع تقاضای بازار منجر می‌شود، اما نمی‌تواند بازاری مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا را به صورتی کارآمد و بدون دخالت ایجاد کند. ضمن اینکه بحث وجود تاریخ انقضا برای کالایی همچون مرغ برای فعالان این صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا با ذخیره‌سازی مرغ در انبارها، شرکت پشتیبانی با نزدیک شدن به اتمام تاریخ مصرف ناچار است مرغ را به قیمت بسیار ارزان در بازار عرضه کند که این کار کمر تولید کننده را می‌شکند.

    از این رو شاید یکی از بهترین روش‌های نوین و کارا برای رسیدن به تعادل واقعی و جلوگیری از نوسانات قیمتی شدید در بازار بحث استفاده از ابزار سلف در بورس کالا است تا به کمک آن بتوان ذخایر استراتژیک مرغ را مدیریت کرد.

    بدین ترتیب شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان بزرگترین عرضه کننده و یکی از مهم‌ترین نهادهایی که مدیریت بازار این صنعت را به عهده دارد، به جای ذخیره‌سازی مرغ در انبارها و نگرانی از بابت انقضای تاریخ مصرف آن، می‌تواند این محصول را به صورت سلف برای ماه‌های آینده خریداری کند تا ضمن عدم نگرانی از بابت منقضی شدن تاریخ مصرف مرغ، از هزینه‌های مربوط به انبارداری کاسته و از فروش به قیمت‌های ارزان با نزدیک شدن به تاریخ انقضا جلوگیری به عمل آورد.

    همچنین مصرف‌کنندگان بزرگ این محصول همچون ارگان‌های دولتی، ادارات، دانشگاه ها، ارتش و زندان‌های کشور نیز می‌توانند بدون نگرانی از نوسانات کاذب قیمت‌ها در بازار از طریق بورس کالا براحتی نیاز خود را برطرف کنند.

    آرامش خیال تولیدکننده با عرضه محصول در بورس کالا

    در همین ارتباط، مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغ داران گوشتی کشور پیرامون مزایای استفاده از بورس کالا و ابزارهای متنوع موجود در آن گفت: بزرگترین مزیت معاملات محصول مرغ در بورس کالای ایران از یک سو برقراری تعادل قیمتی و ایجاد آرامش هر چه بیشتر در بازار است و از سوی دیگر به تولیدکننده این اطمینان خاطر داده می‌شود که می‌تواند در فضای مطمئن تولید و محصول خود را به بازار عرضه کند.

    محمدعلی کمالی افزود: مسئله مهم‌تر بحث شفافیت قیمت‌ها است که باید در فضای رقابتی کامل اتفاق بیفتد. طبیعی است که حضور در بورس کالا به شکل‌گیری فضای قیمتی واقعی و مبتنی بر رقابت کمک می‌کند.

    وی با اشاره به آغاز عرضه مرغ منجمد در بورس کالا و تامین مالی تولیدکنندگان با استفاده از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد از هفته گذشته گفت: فراهم شدن این امکان برای معاملات مرغ سرمایه خارج از بخش را وارد این بازار می‌کند تا با استفاده از این روش بتوان پول‌های سرگردان جامعه را در بخش تولید به کار بگیریم.

    این مقام مسئول در بیان مهم‌ترین نکات برای توسعه این بازار و کمک به تنظیم و مدیریت کارآمد قیمت‌ها گفت: یکی از مهم‌ترین موارد، لزوم فرهنگ‌سازی در میان تولیدکنندگان جهت حضور در بورس کالای ایران است، زیرا هنوز تولیدکنندگان به بازار سنتی عادت دارند از همین رو، دولت باید در این رابطه کمک کند.

    کمالی عنوان کرد: در بحث تضامین نیز لازم است ردیف‌های خاصی در بودجه بانک‌ها، شرکت‌های تامین سرمایه و یا صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور کشور در نظر گرفته شود تا بتوان عرضه‌کنندگان بیشتری را جذب بورس کالای ایران کرد.

    برچسب ها