عصر خودرو

سود "استارت‎آپ"های ایرانی از تحریم آمریکا

عصر بازار- تحریم های آمریکا بازاری بدون رقیب برای استارت آپ های ایرانی برای گسترش خدماتشان فراهم کرده و ضمن تقویت شرکت های فن آوری ایرانی نظیر اسنپ و دیجی کالا، مانع شده که شرکت های فعال در «سیلیکون ولی» از یکی از پرسودترین بازارهای نوظهور جهان منتفع شوند.

سود "استارت‎آپ"های ایرانی از تحریم آمریکا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، ایرانی ها این هفته نمایشگاه فن اوری الکامپ را در تهران برگزار کردند که شرکت های مختلف فن آوری در آن حضور داشتند. امیرعلی مهاجر، مدیر 32 ساله شرکت ایرانی پینتاپین گفت: «کاری که ما می کنیم کپی کردن خط به خط کدهای شرکت های خارجی نیست...شما باید تخصص داخلی داشته باشد و ممکن است برای موفق شدن نیاز به ایجاد یک مدل تجاری کاملا متفاوت از مدل های خارجی داضشته باشید.»

    کارکنان شرکت پین تا پین که در زمینه رزرو هتل فعالیت دارد، تنها یک سایت اینترنتی ایجاد نکرده اند، بلکه آنها در حال متحول کردن کل صنعت هتلینگ ایران هستند.

    مهاجر در این باره گفت: «تا همین اواخر، بسیاری از کارهای مربوط به تدارک سفر از طریق تماس های تلفنی و فاکس و مدل های سنتی انجام می شد که واقعا متعلق به قرن گذشته بود.»

    نیمی از وقت این شرکت صرف متقاعد کردن هتل ها برای کنار گذاشتن رزرواسیون های کاغذی و الکترونیکی کردن کسب و کارشان شده است.

    مهاجر که 16 سال در انگلیس و کانادا اقامت داشته می گوید، به این دلیل به ایران برگشته که احساس کرده، ایران جایی است که فن اوری می تواند در آن «تاثیر مهمی داشته باشد.»

    وی افزود: «ما واقعا معتقدیم داریم به سمت ایجاد جایگاه شایسته ایران در بازار گردشگری جهانی حرکت می کنیم...ما داریم به بازسازی هویتی که متاسفانه به دلیل مسائل سیاسی آسیب دیده است کمک می کنیم.»

    تعداد استارت آپها در ایران به سرعت در حال افزایش است. تعداد استارت آپهای ایرانی 3 سال قبل 80 شرکت بود، اما اکنون به بیش از 400 شرکت می رسد، که در زمینه هایی همچون تحویل کالاهای مختلف، خرید آنلاین و بازی های رایانه ای فعال هستند.

    اما برندهای جهانی در این بازار حضور ندارند، که دلیل ان تحریم های شدیدی است که دولت آمریکا علیرغم برجام همچنان علیه ایران پابرجا نگاه داشته است.

    برخی ایرانی ها راه هایی برای منتفع شدن از این تحریم ها پیدا کرده اند. یک شرکت ایرانی حاضر در نمایشگاه الکامپ، محصولات شرکت آمازون را از آمریکا خریداری و آنها را با دریافت هزینه ای اندک به مشتریان ایرانی تحویل می دهد.

    حمید توکلی سخنگوی این شرکت گفت: «مردم آن را دوست دارند. کالاهای تقلبی زیادی در ایران وجود دارند. زمانی که آنها به ما سفارش می دهند، کالای اصل دریافت می کنند.»

    ناصرعلی سعادت، از سازمان دهندگان نمایشگاه الکامپ گفت: «اینها دو روی یک سکه اند. زمانی که شما تحت تحریم هستید، فرصت دارید که خیلی کارها را خودتان به تنهایی انجام دهید...اما در کل تحریم چیز خوبی نیست.»

    رامتین منزهیان، یکی شهروند ایرانی آلمانی که در سال 2014 از برلین به تهران برگشته و شرکت های بامیلو و اسنپ را پایه گذاری کرده می گوید، بازار 80 میلیون نفری ایران پتانسیل عظیمی برای فعالیت دارد. وی افزود: «ایران احتمالا آخرین بازار بزرگ در جهان است که هیچ رقیب بزرگی در آن وجود ندارد.»

    برچسب ها