عصر خودرو

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تشریح کرد؛

مزایای سه گانه طرح قیمت تضمینی گندم برای دولت، کشاورز و صنعت کشاورزی

عصر بازار- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: عرضه گندم به صورت قیمت تضمینی در بورس کالای ایران امری ضروری برای توسعه بخش کشاورزی بوده و مزیت های زیادی برای دولت، کشاورز و صنعت کشاورزی دارد.

مزایای سه گانه طرح قیمت تضمینی گندم برای دولت، کشاورز و صنعت کشاورزی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، شاپور محمدی ، در خصوص مصوبه دولت مبنی بر عرضه گندم چهار استان مرکزی، خراسان شمالی، اردبیل و زنجان بر اساس سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا گفت: نخستین مزیت عرضه گندم در بورس کالا، کاهش بار مالی دولت است به طوری که با جایگزینی سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی به جای خرید تضمینی، دولت راحت تر می تواند نقدینگی خود را مدیریت کند.

    وی خاطرنشان کرد: مزیت دیگر عرضه گندم در قالب سیاست قیمت تضمینی این است که وقتی قیمت گندم روی تابلوی بورس و به صورت رقابتی تعیین می شود، دولت یارانه کمتری در این حوزه پرداخت می کند، زیرا با کشف قیمت این محصول در بورس کالا، دولت به جای پرداخت کل وجه محصول به کشاورز، مابه التفاوت را پرداخت می کند و این امکان تنها در بورس کالا فراهم می شود.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به مزایای عرضه گندم در بورس کالا برای کشاورزان اشاره کرد و گفت: با عرضه گندم به صورت قیمت تضمینی در بورس کالا، پول کشاورزان به سرعت و ظرف چند روز پرداخت می شود. این در حالی است که در خرید تضمینی، دولت همواره به دلیل محدودیت منابع، پول کشاورزان را با تاخیر پرداخت کرده است؛ اما با اجرای سیاست قیمت تضمینی مشکل دیرکرد پرداخت ها به کشاورزان برطرف می شود.

    دکتر محمدی تصریح کرد: علاوه بر مزایای این طرح برای دولت و کشاورزان، عرضه گندم در بورس کالا، برنامه ریزی دقیقی برای کل صنعت کشاورزی به دنبال دارد زیرا با شفاف سازی آمارها، میزان و زمان تقاضا به صورت دقیق مشخص شده و مصرف کننده می تواند محصول مورد نظر خود را در زمانی از پیش تعیین شده و با قیمتی مناسب خریداری کند. ضمن اینکه این روش به توسعه نظام انبارداری و رشد کیفیت محصولات نیز منجر خواهد شد.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان اظهار داشت: مزیت های اجرای طرح قیمت تضمینی برای محصولات دیگر هم صادق بوده و باید از مزیت های این روش برای سایر محصولاتی که تحت عنوان خرید تضمینی به فروش می رسد، نیز بهره برد.

    برچسب ها