عصر خودرو

شاخص سهام کانال ۸۱هزار واحدی را لمس کرد

بورس در انتظار سوخت جدید

عصر بازار- بورس تهران در ادامه رشد روزهای اخیر، روز دوشنبه نیز با رشد ۷۱ واحدی شاخص کل به کار خود پایان داد.

بورس در انتظار سوخت جدید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ،بررسی روند حرکت شاخص کل در روز گذشته حاکی از لمس کانال 81 هزار واحدی در ساعات میانی بازار است، در نهایت شاخص با فاصله اندکی از کانال 81 هزار واحدی در سطح 80 هزار و 934 واحدی قرار گرفت. مطالعه روند روزهای گذشته بورس تهران، حاکی از اقبال خوش سهم‌های بازگشایی شده میان سهامداران است. به‌طوری‌که عمده این نمادها اثرات قابل توجهی بر رشد شاخص داشته‌اند. با توجه به اینکه بسیاری از این شرکت‌ها در گزارش‌های فصلی و مجامع عملکرد قابل قبولی را به ثبت رسانده‌اند، پیش‌بینی می‌شود بازگشایی هریک از آنها به منزله سوخت جدیدی برای حرکت شاخص درنظر گرفته شود.

     

    انتظار بازگشایی‌های مناسب

    یکی از نکات قابل توجه در معاملات روزهای اخیر مربوط به افزایش ارزش معاملات نسبت به هفته‌های قبل است. ارزش معاملات خرد سهام طی روزهای یکشنبه و دوشنبه به بیش از 100 میلیارد تومان رسید. این امر در حالی صورت گرفت که کماکان شاهد توقف بسیاری از نمادهای بازار سهام به دلیل برگزاری مجامع یا تعدیل در پیش‌بینی سود شرکت‌ها هستیم. بر اساس آخرین آمارها و تا روز دوشنبه مجموعا در بازار بورس و فرابورس 125 نماد متوقف است که در میان آنها نمادهای بزرگ با ارزش بازار قابل توجه نیز قرار دارد. براین اساس به نظر می‌رسد که بازار در انتظار بازگشایی این نمادها در روزهای آینده قرار دارد و بازگشایی هر یک از آنها می‌تواند اثر ملموسی در روند معاملات داشته باشد. روز یکشنبه نیز به وضوح دیده شد که بازگشایی نماد «فولاد» اثر قابل توجهی بر رشد شاخص سهام داشت. همان‌طور که در معاملات دو روز ابتدایی هفته دیده شد، بازگشایی نمادهای بزرگ گروه‌هایی که عمدتا تولیدکنندگان سنگ‌آهن و فولاد هستند، پس از تقسیم سود در مجامع و عملکرد مناسب در سه ماهه ابتدایی سال با استقبال معامله‌گران مواجه شد.

    جوانب مختلف فلزی‌ها برای سهامداران

    در معاملات روز گذشته عملکرد نمادهای مربوط به صنعت کانه‌های فلزی نیز حاکی از تداوم خوش‌بینی سهامداران نسبت به این سهم‌ها بود. مهم‌ترین نمادهای زیر مجموعه این گروه یعنی گل‌گهر و چادر‌ملو در گزارش‌های عملکرد سه ماهه خود، با پوشش مناسب در فصل بهار و همچنین تعدیل مثبت سود همراه شدند. پس از بازگشایی این نمادها با توجه به رشدی که پیش‌تر تجربه کرده بودند، عرضه این سهم‌ها با شدت بیشتری انجام گرفت. این موضوع باعث شد برخی از این نمادها نوسان‌های منفی را تجربه کنند. البته این موضوع تداوم چندانی نیافت و روز گذشته بسیاری از این نمادها بار دیگر مورد استقبال سهامداران قرار گرفت. برهمین اساس، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر روز گذشته بیشترین اثر را بر رشد شاخص کل داشت.این نماد که روز یکشنبه با افت قیمت به کار خود خاتمه داده بود، دیروز با رشد 26/ 2 درصدی همراه شد و به 230تومان رسید. در جریان معاملات روز گذشته این نماد بیش از 72 درصد از خرید متعلق به بازیگران حقوقی بود و 40 درصد از فروش توسط بازیگران خرد بازار صورت گرفت. به‌طور کلی بررسی تغییر مالکیت نمادهای این گروه در چند روز اخیر نیز حاکی از دست به دست شدن سهم‌ها به نفع بازیگران حقوقی است. با وجود اینکه نمادهایی نظیر «کگل» و «کچاد» و دیگر نمادهای این صنعت توانستند در سه ماه ابتدایی سال پوشش سود مناسبی داشته باشند و شواهد حاکی از آن است که از پتانسیل خوبی برای رشد بهره‌مند هستند، اما نباید از این نکته غافل شد که با نزدیکی به ماه‌های پایانی سال ریسک در بازار‌های جهانی به‌خصوص وضعیت چین می‌تواند در روند قیمتی این نمادها اثرگذار باشد. به همین دلیل به‌نظر می‌رسد دقت نظر بیشتر در معاملات از نکات حائز اهمیت در این گروه‌هاست.

    تحولات اخیر سیمانی ها

    اما در صنعت سیمان همچنان موج خوش‌بینی و خوش ‌اقبالی به بسیاری از نمادهای این گروه دیده می‌شود. بسیاری از نمادهای این صنعت در چند روز اخیر بعضا با صف خرید با رشد قیمتی قابل‌توجهی همراه بوده‌اند. این عملکرد در روز گذشته همچنان ادامه داشت. بسیاری از نمادهای این صنعت در مدت 3 ماهه ابتدایی سال پوشش مناسبی نسبت به اولین پیش‌بینی خود داشتند، با این وجود بررسی صورت‌های مالی این نمادها حاکی از کاهش مقدار فروش آنها است. شرکت‌ها عمدتا با کاهش هزینه‌ها و افزایش قیمت‌ها توانستند عملکرد مناسبی داشته باشند. با توجه به اینکه عمده فروش این شرکت مربوط به 6 ماهه ابتدایی سال است باید این نکته را در نظر گرفت که شرکت‌ها بتوانند قسمت اعظمی از درآمد پیش‌بینی‌شده خود را طی این مدت پوشش دهند. به‌نظر می‌رسد جرقه رشد در نمادهای صنعت خاکستری با زمزمه‌های آزاد‌سازی موصل و از سرگیری صادرات بسیاری از کارخانه‌ها آغاز شد. با این حال با توجه به ابهاماتی که درخصوص نتایج رایزنی‌های دوکشور وجود دارد و همچنان برنامه مشخصی برای همکاری ایران و عراق در بخش سیمان وجود ندارد، تداوم این موج می‌تواند منجر به هیجانی شدن روند معاملات در روزهای آتی شود. این موضوع می‌تواند در دیگر صنایع مرتبط با بخش ساختمانی مانند کاشی و سرامیک نیز سرایت کند. از این رو افزایش ابهام در این گروه‌ها نیز محتمل است. احتیاط در این معاملات نیز نکته‌ای است که باید به آن توجه شود.

    تداوم جذابیت «پرداخت» در بورس

    در صنعت رایانه نیز همچنان نگاه‌ها معطوف به«به‌پرداخت ملت» است. پس از رشد چشمگیر سهام «آپ» از زمان عرضه اولیه طی سال گذشته، شاهد استقبال گرم سرمایه‌گذاران از «پرداخت» به‌عنوان شرکت فعال در حوزه PSP هستیم. رصد جریان معاملات در این سهم حاکی از تقاضای بالای سهامداران برای خرید از روز بازگشایی است. به‌طوری که روز گذشته نیز افراد زیادی در سمت تقاضای این نماد حضور داشتند و سهم با قیمت پایانی 2047 تومان بسته شد. به این ترتیب از میان 37 صنعت بورسی 15 صنعت با روند مثبت و 12 صنعت با روند منفی به کار خود پایان دادند. بیشترین رشد شاخص را استخراج زغال‌سنگ داشت، این نماد که از ابتدای سال بیش از 8 درصد رشد داشته است، شامل تک‌نماد «کطبس» است که روز گذشته بعد از برگزاری مجمع کشف قیمت شد. دومین گروه پربازده بازار دیروز سیمان بود. همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد، عمده نمادهای این گروه با تقاضای مناسب از سوی سهامداران رشد‌های مطلوبی به‌جا گذاشتند. اما در قعر این جدول صنایع ماشین‌آلات، قند و شکر و انبوه‌سازی قرار داشت. صنعت انبوه‌سازی که در روند هفت روزه رشدی بالغ بر 4 درصد داشته است روز گذشته با افت 83/ 0 درصدی به‌کار خود پایان داد.

    روند معاملات روز دوشنبه چگونه بود؟

    روز گذشته شاخص کل با رشد 09/ 0 درصدی و با رفت و برگشت از کانال 81 هزار واحدی به کار خود پایان داد.دیگر شاخص‌های بازار نیز با سبزپوشی به کار خود پایان دادند. روز گذشته بیشترین اثر را بر رشد شاخص کل نماد «شپدیس» به‌جا گذاشت. پتروشیمی پردیس که معاملات روز دوشنبه را با صف فروش حدود 2 میلیون سهمی به پایان رساند، بیشترین اثر منفی را در محاسبه شاخص کل به‌جا گذاشت. در بحث تغییر مالکیت این گروه و در سمت فروش تحرک معامله‌گران حقیقی بیشتر از حقوقی بود. به‌گونه‌ای که بیش از 70 درصد از فروش سهام این شرکت متعلق به سهامداران خرد بود.دیگر نماد اثرگذار منفی بر روند شاخص «بترانس» بود. ایران ترانسفو که در تمامی روزهای معاملاتی بعد از مجمع روند منفی داشته است، در عملکرد یکساله خود معادل 623 ریال را تقسیم کرد. اما در مقابل نمادهای اثرگذار مثبت بر روند شاخص «کگل»، «فولاد»، «وصندوق»، «پرداخت» و «اخابر» بود.

    روز گذشته همچنین چند نماد دیگر از سوی نهاد ناظر بازگشایی شدند. «زمگسا»، «غسالم»، «کماسه»، «وتوشه»، «وخاور»، «وانصار» و «پدرخش» که به دلیل برگزاری مجمع متوقف شده بودند، با اعلام پیام ناظر بازگشایی شدند. بیشترین رشد قیمتی روزانه را نماد «کطبس» به ثبت رساند. زغال‌سنگ نگین طبس که روز یکشنبه بازگشایی شده بود، دیروز در جریان کشف قیمت با رشد بیش از 18 درصدی همراه شد. همچنین حجم و ارزش معاملات خرد سهام در قیاس با روز یکشنبه با افت همراه بود. به این ترتیب حجم معاملات با 5/ 14 درصد کاهش به 503 میلیون سهم رسید و ارزش معاملات نیز با 5/ 13 درصد کاهش نسبت به روز یکشنبه به 117 میلیارد تومان رسید. دیروز همچنین برای خرید سهام به‌پرداخت ملت، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، واحدهای صندوق امین یکم، سهام مس شهید باهنر، واحدهای صندوق کیان، پارند پایدار سپهر و سهام نیرو محرکه سنگین‌ترین صف‌های خرید تشکیل شد. این در حالی بود که گروهی دیگر از سرمایه‌گذاران برای خروج از واحدهای پارند پایدار سپهر، سهام پتروشیمی پردیس، حق تقدم سایپا شیشه، سهام سیمان اصفهان، سیمان مازندران، اوراق مشارکت رایان سایپا و اوراق مشارکت ملی نفت ایران طولانی‌ترین صف‌های فروش را ثبت کردند.

    برچسب ها