عصر خودرو

صالح آبادی با تاکید بر راه اندازی بازار مشتقه ارز:

تجار، بازاری برای بیمه نوسانات نرخ ارز می خواهند

عصر بازار- مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایجاد بازاری برای بیمه‌ شدن صادرکنندگان و واردکنندگان در برابر نوسانات ارزی را پیشنهاد کرد و گفت:‌ برای ارتقاء ثبات مالی ایجاد بازار مشتقه ارزی یک راهکار محسوب می‌شود.

تجار، بازاری برای بیمه نوسانات نرخ ارز می خواهند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، علی صالح آبادی درباره تاثیر بازار ارز بر رشد اقتصادی و ثبات مالی، ثبات بازار ارز را مهم توصیف کرد و به ایبِنا گفت:‌ افزایش نرخ ارز بر بسیاری از بخش‌های اقتصادی تاثیرگذار است؛ به طوریکه با افزایش نرخ ارز به ویژه ارزهای اصلی نرخ تمام شده کالاهایی که مواد اولیه تولید آنها از خارج از کشور تامین می شود، بالا می‌رود.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات افزود: از سوی دیگر به نظر می‌رسد که نرخ ارز تاثیری بر روی کالاهایی که در داخل تولید می شود و نیازی به مواد اولیه خارجی و وارداتی ندارد، نخواهد داشت؛ اما تغییرات و افزایش نرخ ارز بر روی این کالاها نیز تاثیرگذار است به عنوان مثال افزایش نرخ ارز بر روی نرخ مس که محصولی بین المللی محسوب می شود، تاثیر می‌گذارد.

    وی با بیان اینکه برخی از کالاها بر اساس نرخ های بین المللی مورد معامله قرار می گیرد، بر این اساس افزایش نرخ ارز بر روی آنها تاثیر می گذارد،  اظهارداشت:‌ اینگونه کالاها در بورس کالا معامله می شوند بنابراین قیمت گذاری آنها بر مبنای نرخ های جهانی است و افزایش واردات محصولات اینگونه باعث متضرر شدن تولیدکنندگان آنها می‌شود.  زمانیکه نرخ ارز بالا می رود به دلیل تطابق با نرخ های بین المللی، قیمت این کالا هم افزایش می یابدکه در مجموع منجر به افزایش نرخ تورم خواهد شد.

    صالح آبادی با تاکید بر اینکه ثبات بازار ارز به معنای غیرواقعی بودن نرخ ارز نیست، خاطرنشان کرد: حتی اگر نرخ ارز هم بخواهد افزایش پیدا کند باید متناسب با تورم و حساب شده باشد.  خوشبختانه در سال‌های اخیر به دلیل اینکه نرخ تورم کاهش پیدا کرده، نرخ ارز نیز نوسانات کمی داشته و این موضوع توانسته ثبات و آرامشی در بازارهای مختلف کشور ایجاد کند.  افزایش نرخ تورم و ارز باعث ایجاد تلاطم در بازارهای مختلف کشور می شود و این مقوله بسیار مهم است.

    رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار ایجاد بازاری برای بیمه شدن صادرکنندگان و واردکنندگان در برابر نوسانات ارزی را پیشنهاد و تصریح کرد: این محدودیت در حال حاضر در بازار وجود دارد به نحوی که ابزاری برای پوشش نوسانات نرخ ارز وجود ندارد.

    وی گفت: در برخی موارد مشاهده شده است که فعال اقتصادی از بانکی وام ارزی دریافت می کند اما به دلیل افزایش نرخ ارز با مشکلاتی مواجه می شود اما چنانچه بازاری برای پوشش نوسانات نرخ ارز ایجاد شود، ریسک ها پوشش داده می شود و نوسانات تحت کنترل قرار می گیرد. بر این اساس با تلاطمات ارزی تجار متضرر نخواهند شد

    صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: به هر حال چنین خلاء هایی وجود دارد و برای ارتقاء ثبات مالی ایجاد بازار مشتقه ارزی یک راهکار محسوب می شود.

    برچسب ها