عصر خودرو

بیم از فعال شدن دلالان قراردادهای خارجی

خط قرمز همکاری‌ با سرمایه‌گذاران خارجی از نگاه مجلسی‌ها

عصر بازار: در پی تمایلات همکاری‌های اقتصادی شرکت‌های خارجی بعد از دوره پساتحریم در کشور برخی از نمایندگان مجلس از خطوط قرمز در این همکاری‌ها سخن گفتند.

خط قرمز همکاری‌ با سرمایه‌گذاران خارجی از نگاه مجلسی‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، چند روز پیش جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیران امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، کشور، رئیس کل بانک مرکزی، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.

    بر اساس این گزارش، در این جلسه موضوعات متعددی از جمله اجرای توافق هسته‌ای و لغو تحریم ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

    معاون اول رئیس‌جمهور در این باره گفته است: در دوره پساتحریم بسیاری از کشورها و شرکت‌های خارجی برای همکاری‌های اقتصادی و عقد قراردادهای بزرگ با ایران ابراز تمایل کرده‌اند. در این میان ممکن است برخی از افراد تلاش کنند از طریق دلالی و واسطه‌گری به منابع مالی دست یابند که باید در این زمینه هشدارهای لازم داده شود و این افراد بدانند که با آنها به طور جدی برخورد خواهد شد.

    حال نمایندگان مجلس نسبت به سخنان معاون اول رئیس‌جمهور اظهارات خود را بیان کردند و از خطوط قرمز همکاری‌های خارجی در ایران سخن گفتند.

    در همین مورد، محمد‌حسین میر‌‌محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: در فضای سرمایه‌گذاری خارجی دولت باید مستقیما با شرکت‌هایی که صاحب نام هستند بدون واسطه و بدون عوامل تاثیر‌گذار از این شرکت‌ها دعوت کند که شرکت‌ها ورود پیدا کنند و هر چه ارتباطات در این باره شفاف‌تر و منظم‌تر باشد قطعا از تبعاتی که ممکن است به عنوان واسطه‌گری اتفاق افتد جلوگیری کند.

    میر‌‌محمدی درباره خطوط قرمز در سرمایه‌گذاری خارجی خاطر نشان می‌کند: ما نباید در بازار مصرفی کشورهای خارجی قرار بگیریم هر گونه قراردادی که با سرمایه‌گذاری خارجی بسته می‌شود باید در کوتاه مدت یعنی طی دو تا سه سال منجر به انتقال دانش‌های فنی شود.

    در این میان ابراهیم نکو، دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: سرمایه‌گذاران با شرایطی که در کشور به صرفه باشد حضور پیدا خواهند کرد. قانون و مقرراتی که بتواند حضور سرمایه‌گذاران را محترم شمارد و برای آنها در چارچوب قواعد سرمایه‌گذاری موانعی ایجاد نکند مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

    او خاطر نشان می‌کند: همانطور که ما برای سرمایه‌گذاری در کشوری حضور پیدا می‌کنیم، قانون و مقررات آن کشور و نحوه برخورد آنها برای ما دارای اهمیت است. به همین شکل باید برای سرمایه‌گذاران خارجی هم احترام قائل شویم.

    نکو تصریح می‌کند: خطوط قرمز هر سرمایه‌گذار برقراری امنیت مربوط به آن سرمایه‌گذار است؛ به گونه‌ای که بتواند سرمایه خود را در کشور مربوطه با امنیت لازم و محافظت‌های کافی برقرار کند تا بتواند با امیدواری بیشتری همکاری کند.

    دبیر اول کمیسیون اقتصادی اظهار می‌کند: قوانین کشور باید به گونه‌ای باشد که برای سرمایه گذار مشکل درست نکند و موانعی در راه آن نگذارد و با بهترین شرایط حضور پیدا کند که هم منافع خود و هم منافع کشور تامین شود.

    نکو ادامه می‌دهد: خطوط قرمزی که از طرف کشور وجود دارد این است که برای سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی لازم است که اعلام شود برخی موارد مربوط به رفتارها و متناسب با مسائل دینی ما که در تعارض نباشند رعایت شود.

    او ادامه می‌دهد: البته سرمایه‌گذار با شناختی که از کشور ما دارد حتما پذیرفته این موارد را پذیرفته است که سرمایه‌گذاری کند اما نکته‌ای که در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شد به خاطر این است که سرمایه‌گذاران خارجی متعددی برای حضور در ایران شرکت خواهند کرد و احتمال حضور بخش‌های آلوده و ناپاک برای واسطه‌گری وجود خواهد داشت.

    دبیر اول کمیسیون اقتصادی در پایان بیان ‌می‌کند: احتمال دارد برخی دلالان خارجی با برخی دلالان کشور ما ارتباط برقرار کنند که می‌تواند به ضرر ما تمام شود. باید از ابتدا قوانینی که بتواند دلسردی را برای سرمایه‌گذار از میان بردارد در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرار بگیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها