عصر خودرو

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا مطرح کرد؛

اوراق سلف موازی استاندارد، ابزاری برای تامین مالی سرمایه در گردش

عصر بازار- اوراق سلف موازی استاندارد، افزون بر پاسخگویی به نیازهای تامین مالی تولیدکنندگان به نوعی ابزاری برای پوشش ریسک قیمت برای طرفین معامله فراهم می کند و با فراهم کردن امکان کشف قیمت رقابتی و عادلانه برای دارایی پایه، ابزاری مفید در بازار سرمایه است.

اوراق سلف موازی استاندارد، ابزاری برای تامین مالی سرمایه در گردش
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا، علیرضا ناصرپور، در خصوص دلایل شکل گیری اوراق سلف موازی استاندارد گفت: اوراق سلف موازی استاندارد یک ابزار تامین مالی برای مقاصد سرمایه در گردش است. برخلاف سایر اوراقی که در کشور ما در حال حاضر در بازار سرمایه مورد استفاده قرار می گیرد و عمدتا با هدف تامین مالی پروژه های بلند مدت است و هدف از انجام این تامین مالی ها، محقق کردن آن پروژه هاست، اوراق سلف عمدتا با هدف تامین مالی سرمایه در گردش شرکت های تولیدی منتشر می شود.

    وی ادامه داد: دلیل انتشار اوراق سلف موازی استاندارد رفع مشکلات در معاملات سلف بوده است. به این معنا که بسیاری از شرکت های تولیدی که در بورس های کالایی در حال تولید و فروش محصولات خود هستند، در گذشته در قالب قراردادهای مختلفی از جمله قراردادهای نقد و سلف می کردند. عدم وجود بازار ثانویه برای این قرارداد سلف و عدم امکان نقد شوندگی آن تا سررسید، از جمله مشکلات این گونه قراردادها بوده است.

    ناصر پور با بیان اینکه با اوراق سلف موازی استاندارد امکان تامین مالی تسهیل شده است، افزود: با راه اندازی اوراق سلف موازی استاندارد، شرکت ها باز هم در قالب همان قراردادهای سلف می توانند اقدام به فروش محصولات خود کنند. همچنین شرکت ها می توانند با فراهم آوردن امکان انجام معاملات ثانویه بر اوراق سلفی که منتشر کرده اند، بازار ثانویه برای سلف ها ایجاد کنند و از این طریق، امکان تامین مالی را از طریق انتشار اوراق سلف، تسهیل کنند.

    به گفته این مقام مسوول، اوراق سلف موازی افزون بر تنوعی که به ابزارهای معاملاتی بورس می بخشد، به نقد شوندگی معاملات سلف نیز کمک می کند و به سبب بازار ثانویه، جذابیت بیشتری برای خریداران ایجاد می کنند.

    وی در ادامه به نقش معاملات ثانویه اوراق سلف موازی استاندارد در کشف قیمت اشاره کرد و ابراز داشت: معاملات ثانویه اوراق سلف موازی، این امکان را فراهم می کند که افرادی که به بازار سلف ورود می کنند و اقدام به خرید کالا به این شیوه دارند، با ریسک نقد شوندگی مواجه نشوند. همچنین آنان بتوانند پیش از سررسید، این اوراق را در بازار بفروشند.

    به گفته مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا، امکان انتشار اوراق سلف موازی استاندارد بر هر کالایی که از طرف تولیدکنندگان تقاضا و در هیات پذیرش مطرح و موافقت شود، وجود دارد؛ شرط لازم در این خصوص این است که آن کالا نخست کالا پذیرش شده باشد و دیگر اینکه آن کالا در بورس انرژی یا کالایی مورد معامله قرار گرفته باشد.

    ناصر پور در انتهای گفتگو از معاملات مرغ منجمد بر اوراق سلف که در روز چهارشنبه گذشته انجام شد، به عنوان آخرین مورد اوراق سلف موازی استاندارد یاد کرد و ادامه داد: اوراق سلف موازی استاندار مرغ منجد، اولین اوراق سلف منتشر شده صنعت طیور در بورس کالا است که مبلغ 200 میلیارد ریال تامین مالی از سوی شرکت گسترش و توسعه صنایع بهپرور انجام شد. مشاور پذیرش و متعهد پذیره نویسی این اوراق شرکت تامین سرمایه امید است و این عرضه از سوی کارگزاری پیشگامان بهپرور و از طریق بورس کالای ایران صورت گرفته است.

    وی ادامه داد: این اوراق با نام و معاف از مالیات بوده و با نرخ اختیار فروش 21 درصد، اختیار خرید 22 درصد و نرخ بازارگردانی 20.5 درصد منتشر شده است و زمان سررسید آن یکسال پس از تاریخ عرضه اولیه و دوره تحویل فیزیکی حداکثر یک ماه پس از سررسید قرارداد است.

    برچسب ها