عصر خودرو

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی به فایننشال تایمز خبر داد

سهم ۲۰ درصدی شرکت های ایرانی، شرط واگذاری پروژه‌های نفتی به خارجی‌ها

عصر بازار: رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی جدید ایران گفت: در دوره پسا تحریم، شرکت های ایرانی باید حداقل سهمی ۲۰ درصدی از هر پروژه سرمایه گذاری مشترک با شرکت های انرژی بین المللی داشته باشند.

سهم ۲۰ درصدی شرکت های ایرانی، شرط واگذاری پروژه‌های نفتی به خارجی‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی جدید ایران گفت: در دوره پسا تحریم، شرکت های ایرانی باید حداقل سهمی 20 درصدی از هر پروژه سرمایه گذاری مشترک با شرکت های انرژی بین المللی داشته باشند.

    مهدی حسینی، در حاشیه کنفرانس انرژی در تهران به فایننشال تایمز گفت، هرچند رقمی دقیق را به شرکت های نفتی خارجی ای که به دنبال فعالیت در ایران هستند دیکته نمی کند، اما «طبیعتا شما به سهمی حداقل 20-25 یا 30 درصدی فکر می کنید. ما نمی خواهیم تنها سهم کوچکی (حدودا 5 درصدی) به یک شرکت ایرانی بدهیم تا تلاش کند و اندکی پول به دست بیاورد. ما نگاه بلندمدتی داریم.»

    وی ابراز امیدواری کرد که شراکت ها بین شرکت های نفتی بین المللی و شرکت های داخلی –نظیر شرکت های مهندسی و پیمانکاران خدماتی- به بهبود مدیریت و تخصص تکنولوژیک آنها کمک کند.

    حسینی در ادامه گفت: «ما می خواهیم ظرفیت داخلی خودمان را ارتقاء دهیم تا بتوانیم رشد کنیم و در یک بازار بین المللی فعالیت نماییم.»

    شرکت های غربی، از رویال داچ شل و توتال گرفته تا لوک اویل و میتسوبیشی نسبت به ورود به بازار ایران پس از لغو تحریم ها ابراز تمایل کرده اند.

    با این حال حسینی گفت: «ما قرار نیست یک رقمی را قید کنیم، ما این را بر عهده شرکت های بین المللی خواهیم گذاشت.» وی افزود، حداقل ضروری «در آینده» به اطلاع شرکت های بین المللی خواهد رسد.

    وی همچنین گفت، در نهایت، ایران خواهان سرمایه گذاری خارجی برای افزایش 2 میلیون بشکه ای ظرفیت تولید نفت خود در طی سال های آینده است.

    پیش بینی می شود مفاد قراردادهای جدیدی که به شرکت های غربی پیشنهاد خواهد شد و ماه آینده در تهران به صورت رسمی اعلام خواهد شد، بهتر از قراردادهای نفت و گاز قبلی ایران باشد.

    حسینی تاکید کرد که ماهیت «پرسود» این قراردادهای جدید انعطاف پذیری بیشتر و ریسک کمتری را برای شرکت های نفتی در پی خواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها