عصر خودرو

یک مسئول ارزی بانک مرکزی :

ارز گزارشگری از «دلار» به «یورو» تغییر می‌کند

عصر بازار- مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: با توجه به اینکه بخش عمده درآمد ارزی کشور به یورو وصول شده است و برای مصارف و واردات کالاهای مورد نیاز کشور تخصیص می‌یابد، ارز مبنا در گزارش‌های اقتصادی این بانک نیز در آینده یورو خواهد بود.

ارز گزارشگری از «دلار» به «یورو» تغییر می‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، مهدی کسرایی‌پور در خصوص تغییر مبنای ارز گزارش‌گری، اظهارداشت: از‌ آنجایی که درآمدهای ارزی ناشی از صادرات کالاها و خدمات و نیز ارز مورد نیاز برای واردات، به ارزهای مختلف بوده و دلار آمریکا نقش مهمی در آن ندارد، ارز مبنای گزارشگری اقتصاد، باید ارزی باشد که عمده مبادلات خارجی با آن صورت گرفته و سهم قابل‌ ملاحظه‌ای در ذخایر ارزی کشور داشته باشد.

    وی افزود: در سال‌های اخیر به واسطه وجود تحریم‌های دلاری، ارز «دلار» هر دو کارکرد خود را بر اساس تعریف بالا از دست داده است و این ارز در حال حاضر نه قابلیت انتقال و استفاده در مبادلات بین‌المللی شبکه بانکی کشور را داشته و نه جایگاه ویژه‌ای را در سبد ذخایر ارزی بانک مرکزی به خود اختصاص داده است.

    مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: بر این مبنا تغییر ارز گزارشگری در صورت وجود بسترهای لازم قانونی در دستور کار بانک مرکزی قرار خواهد گرفت.

    وی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش بیش از 323 تومانی یورو در برابر رشد 25 تومانی دلار از ابتدای سال تاکنون در این راستا است؟ گفت: افزایش نرخ یورو در برابر ریال از ابتدای سال جاری تاکنون ارتباطی با موضوع تغییر ارز مبنای گزارشگری نداشته و ندارد، چراکه اساساً ارتباطی بین این دو موضوع متفاوت وجود ندارد.

    مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی ادامه داد: دلیل اصلی افزایش نرخ یورو تقویت این ارز در قبال دلار در بازار‌های جهانی در سه ماهه نخست سال جاری بوده است.

    کسرایی پور در پاسخ به این پرسش که مبنای ارز گزارش‌گری به یورو تغییر خواهد کرد و  در این صورت ارقام ارزی که در گزارش‌های اقتصادی و نماگرها منتشر می‌شود، بر مبنای یورو نوشته می‌شود؟ گفت: نظر به اینکه بخش غالب درآمد ارزی کشور (حاصل از صادرات نفت ) به ارز یورو وصول شده و متعاقباً نیز بر این اساس ارز مزبور برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور و سایر مصارف ارزی تخصیص می‌یابد، ارز مبنا در گزارش‌های اقتصادی این بانک نیز در آینده یورو خواهد بود.

    وی تصریح کرد: البته مادامی که در قوانین حاکم از جمله قوانین بودجه سنواتی، تکالیفی به دلار تصویب و ابلاغ شود این بانک ناگزیر از ارائه گزارش عملکرد به دلار خواهد بود.‏‏

    برچسب ها