عصر خودرو

وضعیت سرمایه‌گذاری وزارت نیرو در دولت یازدهم

عصر بازار- روند کنونی تحولات اقتصادی کشور در دوران پسابرجام، زمینه را برای حضور و فعالیت بخش خصوصی داخلی و خارجی در زمینه‌های مختلف کشور از جمله صنعت آب و برق فراهم ساخته است.

وضعیت سرمایه‌گذاری وزارت نیرو در دولت یازدهم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بدون تردید در چنین شرایطی و در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید در دوران پسا تحریم، مهم‌ ترین وظیفه وزارت نیرو تلاش در جهت تسهیل روند سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی و رفع مشکلات و موانع احتمالی در این مسیر بوده است.

    بنابراین یکی از مهم ترین اولویت‌های وزارت نیرو در دولت یازدهم فراهم آوردن شرایط مناسب برای جذب سرمایه‌ گذاری خارجی در بخش آب و برق در چارچوب اقتصاد مقاومتی قرار داشته است.

    به عبارت دیگر، توسعه اشتغال، افزایش تولید محصولات با استفاده از فناوری روز دنیا، توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و جلب و جذب سرمایه داخلی و خارجی و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار از اهداف بخش آب و برق بوده که تامین سرمایه آن از طریق مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی با تاکید بر سرمایه‌ گذاری خارجی صورت پذیرفته است.

    در همین راستا راهبردهای وزارت نیرو در حوزه افزایش سرمایه‌ گذاری در دولت یازدهم روی محورهای جذب سرمایه‌ گذاری مستقیم خارجی در قالب ترتیبات قراردادی (B.O.O و B.O.T) با هدف انتقال دانش و تکنولوژی روز دنیا و حمایت از ساخت داخل با اولویت تکمیل طرح‌های نیمه تمام، سرمایه‌ گذاری مشترک بین المللی، توسعه صادرات و ترانزیت برق از طریق ایران به کشورهای همجوار پیش رفت.

    همچنین فاینانس خارجی با اولویت استفاده از وام‌های کم بهره و بلندمدت، تکمیل طرح‌های نیمه تمام، استفاده حداکثری از ظرفیت پیمانکاری، مشاوره‌ای، سازندگان تجهیزات و خدمات مهندسی داخلی و بهسازی و افزایش بهره وری طرح‌های فرسوده صنعت آب و برق با تکیه بر نوآوری و فناوری‌های جدید انجام شد

    تحقق این برنامه‌ها، راهبردها و اهداف در دولت یازدهم، با همکاری همه ارکان دولت از جمله سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی، بانک‌های عامل، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست درارائه‌ی مجوزهای لازم، تامین منابع مالی طرح‌ها و ارائه تضامین صورت گرفته است.

    در راستای ماموریت وزارت نیرو در امور سرمایه‌ گذاری، یعنی تسهیل روند سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی (داخلی و خارجی) و رفع موانع و مشکلات احتمالی، دفتر سرمایه‌ گذاری وزارت نیرو، بیش از 400 جلسه با سرمایه‌ گذاران خارجی از 42 کشور مختلف عمدتا اروپایی و آسیایی و سه هیات از نهادهای بین‌المللی شامل یونسکو، کمیسیون و اتحادیه اروپا (در مجموع 150 درخواست سرمایه‌ گذاری خارجی به ارزش تقریبی 100 میلیارد دلار) برگزار کرده است.

    در همین راستا، مهم‌ترین فعالیت‌های وزارت نیرو طی مدت مذکور (از اول دولت یازدهم تا پایان فروردین‌ماه سال 1396) شامل تهیه کتابچه راهنمای سرمایه‌ گذاری خارجی در بخش آب و برق ایران (موجود بر روی سایت دفتر سرمایه‌ گذاری)، تهیه فلوچارت فرآیندهای سرمایه‌ گذاری و فاینانس خارجی در بخش آب و برق ایران (موجود بر روی سایت دفتر سرمایه‌ گذاری)، معرفی طرح‌ها و پروژه‌های قابل سرمایه‌ گذاری در بخش آب و برق به سرمایه‌ گذاران داخلی و خارجی، معرفی قوانین و مقررات سرمایه‌ گذاری در بخش آب و برق ایران (موجود بر روی سایت دفتر سرمایه‌ گذاری) می شود.

    به طور کلی در دولت یازدهم تعداد 699 پروانه احداث موافقت‌نامه اصولی به ارزش تقریبی 28.3 مییارد دلار برای سرمایه‌ گذاران خارجی و داخلی در بخش برق صادر شده که از این تعداد 219 پروانه به ارزش 10.5 میلیارد دلار به قرارداد خرید تضمینی و تعداد 107 پروانه به ارزش 989 میلیون دلار به بهره برداری تجاری رسیده است.

    همچنین در دولت یازدهم در بخش آب و فاضلاب تعداد 99 قرارداد به ارزش تقریبی 62 هزار میلیارد ریال امضاء شده است که تعداد 19 قرارداد به ارزش 2845 میلیارد ریال به بهره برداری تجاری رسیده است.

    برچسب ها