عصر خودرو

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پارس خزر

عصر بازار: مجمع عمومی عادی شرکت پارس خزر با حضور بیش از ۹۷% سهامداران در محل شرکت تشکیل گردید. از جمله مسائل مطرح شده در این مجمع می توان به افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل سود انباشته، جابجایی کارخانه و برنامه بلند مدت سرمایه گذاری ساختمانی در محل فعلی کارخانه و تولید ماشین لباسشویی؛ اشاره کرد. سود نقدی ۵۰ تومان به ازای هر سهم به تصویب رسید.

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پارس خزر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، اطلاعات مربوط به برگزاری این مجمع به شرح زیر می باشد:

    محل برگزاری : ساعت 15 مورخ  11/04/1394 در محل شرکت
    سال مالی 29/12/1393
    خلاصه:
    مجمع عمومی عادی شرکت پارس خزر با حضور بیش از 97% سهامداران در محل شرکت تشکیل گردید. از جمله مسائل مطرح شده در این مجمع می توان به افزایش سرمایه 100 درصدی از محل سود انباشته، جابجایی کارخانه و برنامه بلند مدت سرمایه گذاری ساختمانی در محل فعلی کارخانه و تولید ماشین لباسشویی؛ اشاره کرد. سود نقدی 50 تومان به ازای هر سهم به تصویب رسید.
    هیات رئیسه مجمع
    رئیس : هوشنگ داووش
    ناظر : میهن دوست
    ناظر : عسگری نژاد
    دبیر و مدیرعامل : همتی

    گزارش هیات مدیره
    در ابتدای جلسه مدیرعامل شرکت پارس خزر گزارش هیئت مدیره سال 1393 ارائه شده در کدال را قرائت کرد. از نکات مهم این گزارش می توان به افزایش سرمایه برای سال 1394 و همچنین جابجایی کارخانه اشاره کرد.
    بندهای حسابرسی و بحث های مرتبط
    حسابرس شرکت بندهای اظهار نظر حسابرس را قرائت کرد که با توجه به پاسخ هیئت مدیره می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    ·        ثبت سرمایه گذاری در سهام شرکت های زیر مجموعه به روش ارزش ویژه که مدیرمالی شرکت پاسخ داد شرکت در نظر دارد که از سال 1394 به بعد این روش صورت پذیرد.
    ·        مالیات در نظر گرفته  شده در سال 1391 بر اساس برگه تشخیص مبلغ 3.5 میلیارد تومان بوده است که مورد اعتراض شرکت قرار گرفته  و موضوع به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع گردیده است، هنوز برگه تشخیصی مالیات سال 1392 نیز صادر نشده است، حسابرس میزان ذخیره بیشتری را لازم دانستند مدیرمالی پاسخ داد که با توجه به سود انباشته کافی که شرکت برای پوشش دارد می توان تا تعیین رای هیئت حل اختلاف ذخیره صورت نگیرد.
    ·        حساب های دریافتنی از دیگر بند های اظهار نظر حسابرس بود، با توجه به این بند از 8.8 میلیارد تومان مبلغ 4.8 میلیارد تومان مانده است، مدیرمالی پاسخ داد که این 64% از اصل مطالبات دریافت شده است و مابقی شامل جرایم می باشد که تلاش می شود که تمامی آن ها تسویه گردد
    ·        اصلاح اساسنامه شرکت مطابق با اساسنامه نمونه ارائه شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار از دیگر بند های اظهار شده توسط حسابرس می باشد که توسط نماینده این سازمان نیز مورد تاکید قرار گرفته و قرار شد که شرکت آن را تغییر دهد.
    ·        حد نصاب سهام شناور شرکت نیز از دیگر بند های اظهار نظر حسابرس است که با توجه به صحبت های داووش برای این منظور باید بازار امادگی لازم برای ارائه سهام توسط شرکت مادر را داشته باشد.
    سوال و جواب
    با توجه به سوالات ارائه شده توسط سهامداران و پاسخ هیئت رئیسه مجمع می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    ·        از هیئت رئیسه در زمینه شرکت های زیرمجموعه پارس خزر در خواست شد که شرکت پارس خزر یا شرکت مادر سهام خود را در این شرکت ها بیشتر کنند که بتوانند از طریق صورت های مالی تلفیقی ارائه شده دسترسی به بعضی از اطلاعات را برای سهامداران بیشتر کنند. داووش پاسخ داد که صورت های مالی تمامی شرکت های زیرمجموعه توسط شرکت ارائه می شود و شرکت هایی که تا کنون ارائه نشده اند تکلیف می شود که صورت های مالی آن ها در کدال گذاشته شود اما ایشان ادامه دادند که شرکت با سازمان بورس اوراق بهادار مذاکره کرده است که بخشی از اطلاعات که از لحاظ رقابتی محرمانه می باشند را ارائه ندهند که مورد تایید واقع شد به عنوان مثال در یکی از شرکت های زیرمجموعه شرکت پارس خزر، الکتروموتور تولید می شود اما بیان اینکه بهای تمام شده چند است و به چه صورت تولید می شود از جمله اطلاعات رقابتی به شمار می رود.
    ·        از هیئت رئیسه در مورد عرضه سهام شرکت مادر( پارس توشه) توسط شرکت پارس خزر سوال شد که رئیس هیئت مدیره پارس خزر پاسخ داد این مورد در سال 1394 انجام خواهد گرفت.
    ·        در مورد احتمال تک نرخی شدن ارز و بالا رفتن هزینه های شرکت سوال شد، مدیرعامل شرکت پارس خزر پاسخ داد که درحال حاضر نیز 20% از خرید های خارجی شرکت با ارز آزاد انجام می گیرد، اما اگر جلوی خرید با ارز مبادله ای گرفته شود در عوض دولت باید بعضی از موانعی را که بر سر راه شرکت گذاشته است را بردارد، با این حال با توجه به اینکه با تک نرخی شدن ارز بهای تمام شده محصولات بالا می رود اما سعی می شود که جایگاه شرکت در بازار حفظ گردد.
    ·        محصول جدید لباسشویی نیز از دیگر موارد مورد سوال بود که مهندس فیاضی از مدیران عملیاتی شرکت پاسخ داد، با توجه به انتقال شرکت به شهرک صنعتی و نیز رقابتی تر شدن بازار شرکت سعی کرده است لوازم خانگی بزرگ را نیز به سبد محصولات خود اضافه کند، اولین محصول مورد نظر لباسشویی می باشد که مذاکرات آن انجام گرفته است، ایشان اطمینان دادند که ماشین لباسشویی تولید شده توسط شرکت پارس خزر از مزیت قیمت رقابتی برخوردار خواهد بود. در انتها ذکر کرد که کیفیت این محصول خوب بوده و قیمت آن 20% پایین تر از محصول وارداتی خواهد بود.
    ·        در مورد همکاری با شرکت های خارجی سوال شد که مدیرعامل پاسخ داد در یکی از شرکت های زیرمجموعه با کشور ترکیه همکاری صورت میگیرد، اما در بقیه شرکت ها و شرکت پارس خزر مذاکرات زیادی انجام شده و آمادگی همکاری  توسط شرکت های خارجی اعلام شده است که همه اینها منوط به نتیجه مذاکرات خواهد بود.
    ·        از مدیرعامل سوال شد که چند درصد از بهای تمام شده  محصولات را خریدهای خارجی تشکیل می دهد، ایشان در پاسخ بیان کرد که کل خرید خارجی شرکت در هر سال برابر با 4تا 5 میلیون دلار می باشد، مابقی خرید ها توسط شرکت های زیرمجموعه انجام می گیرد. اما می توان گفت که 10 تا 12 درصد از بهای تمام شده محصولات با ارز و مابقی از طریق خرید های داخلی انجام می گیرد. کل خرید خارجی صورت گرفته در شرکت های مجموعه نیز برابر با 30 میلیون یورو می باشد.
    ·        افزایش سرمایه ارائه شده در گزارش هیئت مدیره از دیگر سوال های مطرح شده بود که داووش پاسخ داد گزارش توجیهی آن آماده ارائه به سازمان می باشد. این افزایش سرمایه به میزان 100% از محل سود انباشته  و مطالبات می باشد. به این صورت که شرکت سود را تقسیم می کند و سهامدار اختیار دارد که در افزایش سرمایه شرکت کند یا نه. ایشان عنوان کردند که این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی نخواهد بود. رئیس هیئت مدیره شرکت پارس خزر ابراز امیدواری کرد که تا 6 ماه دیگر افزایش سرمایه انجام خواهد گرفت.
    ·        از دیگر مسائل مطرح شده در مجمع شرکت پارس خزر جابجایی شرکت بوده است. رئیس هیئت مدیره شرکت پارس خزر پاسخ داد که جابجایی کامل شرکت تا پایان سال جاری انجام خواهد گرفت، اما در مورد زمین فعلی کارخانه که در شهر رشت قرار دارد پاسخ داد که شرکت سعی دارد تا آنجایی که امکان دارد دارایی های خود را نگه دارد، به این ترتیب فروش این زمین از برنامه های شرکت نمی باشد، به عبارت دیگر هیئت مدیره در تلاش هستند که از طریق مشارکت با شرکت های ساختمانی پروژه ای تجاری، مسکونی ، اداری در این زمین سرمایه گذاری شود. در واقع شرکت با واگذاری زمین وارد مشارکت سرمایه گذاری خواهد شد. ایشان ادامه دادند که این شرکت از طریق این زمین می تواند وام خوبی نیز برای تامین مالی سرمایه گذاری دریافت کند. حداقل این سرمایه گذاری 400 میلیارد تومان خواهد بود. نماینده بورس اوراق بهادار اظهار کرد که برای این منظور موضوع فعالیت شرکت در اساسنامه باید تغییر کند. داووش پاسخ داد که شرکت این مورد را در نظر دارد. ایشان میزان زمین تحت مالکیت شرکت پارس خزر را 65 تا 70 هزار مترمربع عنوان کرد.

    سود نقدی
    سود نقدی 50 تومان به ازای هر سهم به تصویب رسید
    سایر مصوبات
    تصویب صورت های مالی
    تعیین فراز مشاور به عنوان حسابرس رسمی
    روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی
    حق حضور اعضای هیئت مدیره مبلغ ناخالص 750 هزار تومان به تصویب رسید
    پاداش هیئت مدیره 200 میلیون تومان به صورت ناخالص تصویب شد.

    انتخاب اعضای هیئت مدیره
    ·        شرکت سرمایه گذاری پارس توشه
    ·        شرکت طراحی و صنعتی لوازم خانگی پارس زر آسا
    ·        شرکت بازرگانی پارس شید
    ·        شرکت لامپ پارس شهاب
    ·        شرکت کوشا پیشه
    جمع بندی
    با توجه به اینکه در مجمع شرکت خبر های خوبی نظیر افزایش سرمایه و سرمایه گذاری در زمین کارخانه مورد بحث قرار گرفت و همچنین سود دهی قابل قبول شرکت نسبت به میانگین صنعت می توان انتظار داشت که تاثیر مجمع این شرکت بر قیمت سهام آن مثبت باشد. لازم به ذکر است که اضافه شدن لباسشویی به سبد فروش شرکت با در نظر گرفتن توجیه اقتصادی که ممکن است داشته باشد می تواند در سودآوری شرکت بسیار موثر باشد.

    برچسب ها