عصر خودرو

روند افزایشی قیمت محصولات پتروشیمی متوقف شد؛

ایست قیمتی محصولات پلیمری

عصر بازار- روز گذشته قیمت پایه محصولات پلیمری در شرایطی اعلام شد که بیشتر گریدهای این محصولات پا در مسیری نزولی گذاشته و روندی کاهشی را تجربه کرده‌اند. این اتفاق در حالی افتاد که طی چند هفته گذشته روند قیمتی این محصولات صعودی بوده و جهت‌گیری مثبت و منطقی را دنبال می‌کردند.

ایست قیمتی محصولات پلیمری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازار نفت نیز طی هفته‌های گذشته با افت قیمتی همراه بود و این امر طبیعی بود که بعد از چند هفته افزایش قیمت محصولات پتروشیمی به یک وقفه نیاز دارند تا بتوانند هماهنگ با بهای طلای سیاه پیش روند و البته همان‌طور که هفته‌های گذشته به آن اشاره کردیم، انتظار ما برای محصولات پتروشیمی این است که روند کاهشی محسوسی را تجربه نکنند و علت هم آن است که این محصولات به کف قیمتی خود رسیده و بیش از این نمی‌توانند با کاهش قیمت مواجه شوند.

    بررسی قیمت طلای سیاه طی هفته گذشته نشان می‌دهد که شاخص نفت آمریکا و شاخص نفت برنت به ترتیب افتی 02/ 2 و 74/ 1 درصدی را تجربه کرده و در لحظه تنظیم این گزارش نفت خام آمریکا 45 دلار و شاخص نفت برنت 6/ 48 دلار اعلام شد. قیمت نفتا هم به‌عنوان یکی از خوراک محصولات پلیمری با قیمت 417 دلار و 17 سنت اعلام شد. در طرف دیگر دلار هم به‌عنوان دیگر اهرم تاثیرگذار در قیمت محصولات پلیمری با کاهش همراه بود و 2/ 0 درصد افت را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که از قیمت 37 هزار و 730 ریال در یکشنبه گذشته به 37 هزار و 671 ریال در روز گذشته رسید. طبیعی است که این کاهش هم تاثیر خود را روی قیمت‌های پایه محصولات پلیمری می‌گذارد و طبعا کاهش بهای نفت و دلار در یک جهت همچون سرعت گیر عمل کرده و مانع از افزایش چند هفته‌ای بهای محصولات پلیمری هر چند کم می‌شود.

    بررسی جدول اعلام قیمت‌ها

    با توجه به جدول اعلام قیمت از سوی دفتر صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی، بیشتر گرید‌ها با کاهش قیمتی در حدود2/ 0 همراه بودند و این در حالی است که در این میان پلی استایرن مقاوم بارقمی در حدود 3/ 1 درصد افزایش نسبت به هفته گذشته بیشترین رشد را تجربه کرده است؛ به گونه‌ای که بهای این محصول با افزایشی 635 ریالی از قیمت 50 هزار و 631 ریال در هفته گذشته به قیمت 51 هزار و 266 ریال رسید. علت این امر این است که این گرید پلیمری بازار کوچک تری را به نسبت بقیه دارد و این امر سبب آن است که روند افزایشی را که طی سال‌های گذشته استارت زده دنبال کند و با افزایش قیمت‌ها همراه باشد. در طرف دیگر توجه به این موضوع که محصولات پلیمری این روند افزایشی را ندارند، نشان می‌دهد که افزایش قیمت این محصول متوجه افزایش تقاضا است و به هزینه‌های تولید آن محصولات ربطی ندارد.گریدهای مختلف پلی اتیلن ترفتالات بطری با افزایش 9 درصدی در جایگاه دوم قرار دارند و علت افزایش قیمت این گریدها هم افزایش تقاضای فصلی این محصول در بازار ایران و بازارهای منطقه است.

     

    بازار داخلی

    رصد بازار داخلی بیانگر آن است که بیشتر محصولات در بازار داخلی با افزایش قیمت همراه بوده و روندی افزایشی را دنبال می‌کنند. علت عمده و اصلی این موضوع کاهش محدود حجم معاملات در بورس کالای ایران است که این امر باعث شده تا تزریق کالا به بازارهای داخلی افزایش یابد و قیمت گریدها بالا رود. در این میان کاهش حجم پلی پروپیلن‌ها و pvc نشان می‌دهد بدنه اصلی بازار با کاهش شدیدتر حجم معاملات روبه رو بوده و این امر نشانگر این موضوع است که بازار پتانسیل افزایش قیمت‌ها را در مورد این کالاها دارد. به این ترتیب برآیند این شرایط در کنار امیدواری به بهبود حجم تقاضا، افزایش متوسط قیمت‌ها را رقم می‌زند.

    نگاهی به بازار جهانی

    به گزارش پایگاه اینترنتی پلاستیک نیوز یوروپ بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی شورای صنایع شیمیایی اروپا (CEFIC) در تاریخ 13 ژوئیه امسال، حجم تولیدات صنایع پتروشیمی اروپا به بالاترین سطح خود در هشت سال گذشته رسیده است. این مسأله می‌تواند میزان تقاضای محصولات پتروشیمی را از کشورهای خاورمیانه کاهش دهد و بازار را با نوسانات مختلف روبه‌رو سازد.بنا به تازه‌ترین گزارش ماهانه این شورا، میزان تولید در بخش صنایع پتروشیمی قاره سبز تا ماه آوریل سال جاری میلادی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 4/ 2 درصد رشد یافته است. بر اساس این گزارش، محصولات پلیمری 8 درصد، انواع رنگ و رنگدانه 7/ 3 درصد، تولیدات غیرآلی پایه 3/ 3 درصد و محصولات آرایشی 9/ 1 درصد رشد را تجربه کرده اند؛ اگر چه حجم تولید محصولات شیمیایی ویژه ثابت مانده است.قیمت‌های تولیدکنندگان نیز افزایش داشته است. گروه تولیدکنندگان صنایع شیمیایی به تازگی گزارش کردند که سطح قیمت‌های سال قبل آنها برای اولین بار در چهار سال گذشته رشد داشته است.این گروه در گزارش اخیر خود آورده است که سطح قیمت‌های سال قبل آنها برای اولین بار در چهار سال گذشته رشد داشته است.

    در این راستا، شورای صنایع شیمیایی اعلام کرد: روند صعودی قیمت‌ها از اوایل سال جاری میلادی سرعت گرفته و برای اولین بار در چهار سال گذشته به سطحی بالاتر از سال پیش از آن رسیده است.این شورا بیان کرد: حجم بیشتر تولید و ادامه یافتن روند صعودی قیمت محصولات تولیدکنندگان صنایع شیمیایی، افزایش چشمگیر میزان فروش را نیز در پی داشته است. رشد تقاضا از سوی صنایع مختلف، به ویژه صنعت ساخت و ساز، محرک اصلی رونق بازار محصولات شیمیایی و پتروشیمی در اروپا محسوب می‌شود. در هفته سوم جولای 2017 بازارهای آسیایی روز‌های عادی را سپری کردند و در بیشتر گریدها ثبات نرخ به ثبت رسید.بیشترین افزایش نرخ مربوط به PET گرید بطری با 20 دلار و معادل بیش از 2 درصد افزایش نرخ بود. کالاهای دیگری همچون پلی‌استایرن معمولی و مقاوم نیز افزایش قیمت را تجربه کردند.بیشترین کاهش این هفته هم مربوط به پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن با 20 دلار کاهش بود. همچنین کالای پلی اتیلن سبک خطی در هفته جاری 15 دلار کاهش نرخ را تجربه کرد.

    برچسب ها