عصر خودرو

تیرماه سبز فرابورس ایران با رشد ۲ درصدی آیفکس

عصر بازار- نخستین ماه از فصل تابستان در حالی برای بازار فرابورس ایران به اتمام رسید که طی این ماه شاخص کل و ارزش بازار هر یک به به میزان ۲.۲ و ۰.۷ درصد افزایش یافتند و به طور متوسط روزانه ۳۰۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش یک‌هزار و ۴۲۸ میلیارد ریال در بازار معامله شد.

تیرماه سبز فرابورس ایران با رشد ۲ درصدی آیفکس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فرابورس ایران، به موازات معاملات صورت‌گرفته در بازارهای چندگانه فرابورس همچنین شاهد درج نماد معاملاتی شرکت لیزینگ ایران و شرق در بازار دوم، قطعیت معامله عمده 4.99 درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت آهن و فولاد ارفع به ارزش کل معامله 426 میلیارد ریال و توقف نماد اسناد خزانه اسلامی مرحله هفتم در تاریخ 26 تیرماه به منظور واریز مبالغ اسمی این اوراق در سررسید بودیم.
    همچنین در مجموع بازارهای فرابورس ایران تعداد 5 هزار و 768 میلیون ورقه بهادار در 560 هزار دفعه به ارزش 27 هزار و 130 میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت که نسبت به ماه پیش از آن، افت 18 درصدی حجم را در مقابل رشد 13 و 22 درصدی ارزش و تعداد دفعات معاملات نشان می‌داد.
    در این میان رصد حجم و ارزش دادوستدها به تفکیک بازارها حاکی از افزایش حجم معاملات در بازارهای اول و ابزارهای نوین مالی دارد، ضمن آنکه ماه گذشته ارزش نقل و انتقال اوراق بهادار نیز در بازارهای اول، دوم، ابزارهای نوین مالی و پایه افزایش یافته است.
    بر این اساس در بازارهای اول، دوم و پایه به ترتیب تعداد 803، 1977 و 2591 میلیون سهم به ارزش 1517، 5586 و 4096 میلیارد ریال خرید و فروش شد. بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز در ماهی که گذشت میزبان نقل و انتقال 100 هزار سهم به ارزش 5 میلیارد ریال قرار گرفت و بازار ابزارهای نوین مالی به معامله 97 میلیون ورقه بهادار به ارزش 15 هزار و 624 میلیارد ریال رضایت داد
    سبزپوشی ابزارهای نوین مالی
    اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن طی تیرماه به ترتیب به میزان 14، 82 و 1.5 میلیون ورقه مورد معامله قرار گرفتند که ارزش معاملات آن‌ها به میزان 13 هزار و 606، 840 و 1178 میلیارد ریال بود. بیشترین رشد ماهانه را در روند معاملات اوراق تسه تجربه کرد؛ چراکه حجم و ارزش معاملات آن به ترتیب به میزان 43 و 23 درصد افزایش یافت.
    صدرنشینی فلزات اساسی‌ها
    ارزش خرد معاملات بازار سهام شامل معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه، شرکت‌های کوچک و متوسط و مشتقه نیز ماه گذشته به رقم 8 هزار و 943 میلیارد ریال رسید که گروه فلزات اساسی با ارزش معاملاتی به میزان یک‌هزار و 297 میلیارد ریال سهم 15 درصدی را از ارزش کل معاملات در اختیار گرفت و در صدر ایستاد.
    گروه‌های «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» و «مواد و محصولات دارویی» به ترتیب با ارزش معاملاتی به میزان 949 و 786 میلیارد ریال، سهم 11 و 9 درصدی را از ارزش کل معاملات به خود اختصاص دادند و در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.
    در نهایت در آخرین روز معاملاتی تیرماه شاخص کل فرابورس ایران نیز به ارتفاع 924 واحدی رسید که ضمن افزایش 2.2 درصدی در ماه قبل، بازدهی خود از ابتدای سال را نیز به 5.5 درصد رساند.

    برچسب ها