عصر خودرو

آیا اوپک می تواند بن بست به وجود آمده در بازار نفت را بشکند؟

عصر بازار- طرح اوپک و روسیه برای مهار مازاد عرضه موجود در بازار نفت، آنطور که آنها امیدوارم بودند پیش نرفته، اما احتمال کمی وجود دارد که بزرگترین تولید کنندگان جهان در نشست فردا در سن پترزبورگ روسیه اقدامات بیشتری برای دستیابی به هدف خود در دستور کار قرار دهند.

آیا اوپک می تواند بن بست به وجود آمده در بازار نفت را بشکند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، طرح اوپک و روسیه برای مهار مازاد عرضه موجود در بازار نفت، آنطور که آنها امیدوارم بودند پیش نرفته، اما احتمال کمی وجود دارد که بزرگترین تولید کنندگان جهان در نشست فردای خود در سن پترزبورگ روسیه اقدامات بیشتری را برای دستیابی به هدف خود در دستور کار قرار دهند.

    نفت وارد محدوده کاهش قیمت شده و میزان ذخایر جهانی به رغم اجرای بیش از 6 ماهه توافق کاهش تولید همچنان پابرجاست.

    مشکل وزرای شرکت کننده در نشست سن پترزبورگ برای بررسی میزان پیشرفت توافق این است که ظاهرا آنها جایگزین های چندان بهترین نسبت به رویکرد فعلی در اختیار ندارند. اگر اوپک از توافق خارج شود و تولید خود را افزایش دهد، سقوط بیشتر قیمت نفت موجب تحمیل درد و رنج اقتصادی بیشتر بر اقتصاد کشورهای تولید کننده خواهد شد. این در حالی است که کاهش بیشتر تولید هرچند ممکن است موجب تقویت قیمت ها شود، اما در عین حال ممکن است تولید کنندگان نفت شیل آمریکا را تشویق به افزایش بیشتر تولید نفت کند.

    مایک ویتنر، رئیس تحقیقات بازار نفت بانک سوشیت جنرال در نیویورک گفت: «آنها در یک بن بست گیر افتاده اند... جان کلام اینکه، توافق کاهش تولید جواب نداده است... اگر آنها تولید خود را بیشتر از این کاهش دهند، ممکن است موجب تقویت قیمت ها شوند، و این موجب تقویت بیشتر تولید نفت آمریکا خواهد شد.»

    تمام رشد قیمتی که از زمان توافق اوپک و روسیه در ماه دسامبر برای کاهش تولید به دست آمده بود، خنثی شده است. به رغم پیش بینی هایی که حکایت از کاهش میزان ذخایر نفت جهان داشت، گزارش ماه جاری آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که این اتفاق در حال رخ دادن نیست.

    یکی دیگر از مشکلات اوپک، افزایش قابل توجه تولید لیبی و نیجریه، دو عضو این سازمان است که به دلیل شرایط داخلی خود از توافق کاهش تولید معاف شده اند. بیل فارن پرایس، تحلیلگر بازار انرژی گفت: «اوپک از احساس منفی حاکم بر بازار خسته شده و افزایش تولید لیبی و نیجریه موجب شده تا رسیدن میزان ذخایر به متوسط 5 سال گذشته غیرممکن شود.» حال باید دید با توجه به شرایط موجود تولید کنندگان نفت در نشست فردا چه تصمیمی برای آینده بازار نفت اتخاذ خواهند کرد.

    برچسب ها