عصر خودرو

جزئیات مجامع ۵ بانک؛

کدام بانک ها سود داشتند؟

عصر بازار- درحالی آخرین روز تیرماه وعده بسیاری از بانک ها برای برگزاری مجامع بود که تعداد زیادی از بانک ها بعد از اعلام شروط بانک مرکزی تصمیم به لغو مجامع گرفته و تعداد دیگری مجامع را طبق اعلام قبلی برگزار کردند.

کدام بانک ها سود داشتند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، با پایان یافتن سال مالی منتهی به اسفند گذشته، شرکت های مختلف خود را برای برگزاری مجمع سالانه آماده می‌کنند که در این میان در روزهای پیش رو، پشت ترافیک مجامع شمار زیادی از بانکهای بورسی و فرابورسی قرار گرفته‌اند.

    از بین بانک های دولتی و خصوصی تعداد زیادی از بانکی ها تصمیم به برگزاری مجمع عمومی خود در آخرین روز تیرماه داشتند ولی بعد از آنکه بانک مرکزی شروط سه گانه خود را برای اصلاح صورت های مالی ابلاغ کرد خبر آمد که برخی از بانک ها از جمله بانک های صادرات، ایران زمین و کارآفرین مجمع خود را به تاریخ دیگری موکول کرده اند.

    در این بین اما تعدادی از بانک ها از جمله ملت، تجارت، خاورمیانه، آینده، قرض الحسنه مهر ایران، پاسارگاد و ... 31 تیرماه و طبق اعلام قبلی مجمع خود را برگزار کرده و نتایج آن را در اختیار رسانه ها قرار دادند.

    هرچند هنوز از مجامع برخی بانک ها از جمله دی، انصار، مهر اقتصاد، موسسه ملل، قوامین و .. خبری بیرون نیامده است. البته روز گذشته مجامع دو بانک پارسیان و شهر به خاطر به حد نصاب نرسیدن لغو شد.

    از دو سال گذشته و با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی با توجه به ورود بانک‌ها به عرصه بین‌الملل یکی از پیش‌شرط‌های این موضوع انطباق صورت‌های مالی بانک‌های ایرانی با استانداردهای IFRS بود و در این راستا در اواخر سال 1394 بانک مرکزی طی نامه‌ای به بانک‌ها از آنها خواست تا صورت‌های مالی خود را با این استانداردها منطبق کنند، اما با توجه به اینکه این مهم از سوی برخی از بانک‌ها محقق نشد و برخی اختلاف‌نظرها بین بانک مرکزی و سازمان حسابرسی وجود داشت در سال 1395 برگزاری مجامع بسیاری از بانک‌ها لغو و به تعویق افتاد.

    لازم به یادآوری است در سال جاری با توجه به فرا رسیدن زمان برگزاری مجامع بانک‌ها، بانک‌ مرکزی طی نامه‌ای به مدیران بانکی بر پیش‌شرط‌های لازم برای برگزاری مجامع تاکید و حتی اعلام کرده که اگر شرایط تعیین شده رعایت نشود، مجامع لغو خواهد شد.

    در نامه‌ای که بانک مرکزی به بانک‌ها ارسال نموده یادآور شده که بر اساس بخشنامه‌های قبلی که این بانک صادر کرده، صدور مجوز برگزاری مجامع عمومی بانک‌ها و موسسات اعتباری منوط به رعایت الزاماتی و همچنین برگزاری جلسه مشترک با ناظران بانکی ذیربط در مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی است.

    در این نامه سه شرط برای بانک‌ها تعیین شده اول ارسال پیش‌نویس صورت‌های مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری با نمونه صورت‌های مالی بانک مرکزی حداقل یک ماه قبل از برگزاری مجمع.  از سویی دیگر ارسال پیش‌نویس نهایی گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک و موسسه اعتباری حداقل یک ماه قبل از برگزاری مجمع شرط دیگر بانک مرکزی بوده است.

    همچنین بانک مرکزی از بانک‌ها خواسته تا گزارش موارد عدم انطباق عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری با قوانین و مقررات پولی و بانکی و نیز بخشنامه بانک مرکزی حداقل یک ماه قبل از برگزاری مجمع به بانک مرکزی ارسال شود.

    در ادامه اخبار مربوط به برگزاری مجامع 5 بانک را می خوانید؛

    * شناسایی 3.983 میلیارد ریال سود در بانک ملت

    مجمع عمومی عادی سالیانه بانک ملت با حضور حدود 80 درصد سهامداران برگزار و صورت‌های مالی این بانک برای سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 تصویب شد.

    بر اساس این گزارش،‌ تصویب گزارش حسابرس، انتخاب سازمان بازرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی، تعیین روزنامه های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه های کثیرالانتشار برای درج آگهی های مجمع از دیگر مصوبات جلسه مجمع عمومی عادی سالانه بانک ملت بود.

    بر اساس این گزارش، بانک ملت در سال مالی 1395 موفق به شناسایی 3.983 میلیارد ریال سود خالص شده  و در اغلب شاخص ها، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

    در عین حال، مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بانک ملت نیز که قرار بود در همین روز و با دستور کار انتخاب اعضای هیات مدیره، برگزار شود به تاریخ دیگری موکول شد که پس از تعیین تاریخ دقیق، از طریق روزنامه های کثیرالانتشار مجمع، سایت کدال و سایت اینترنتی این بانک اطلاع رسانی خواهد شد.

    * تصویب افزایش سرمایه بانک خاورمیانه / سود هر سهم چقدر پیشنهاد شد؟

    مجمع عمومی عادی سالانه بانک خاورمیانه روز شنبه 31 تیر 1396، در سالن همایش اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. این مجمع با حضور اکثریت  صاحبان سهام، بازرس قانونی و نماینده سازمان بورس رسمیت یافت. در ادامه جلسه کاندیداهای هیات رییسه مجمع معرفی و با تصویب حاضران ترکیب هیات رییسه تکمیل شد.

    افزایش سرمایه بانک به میزان یک هزار میلیارد ریال که به تصویب مجمع عمومی بانک رسیده بود به ثبت رسید. این افزایش از محل مطالبات حال شده  و آورده نقدی سهام داران تامین شد تا امکان افزایش توان ارائه تسهیلات به بنگاه‌های موفق اقتصادی کشور فراهم گردد.

    سپس آقای مجید نورمحمدی معاون مالی بانک ضمن قرائت پیام هیات مدیره و پیام مدیرعامل گزارش مالی عملکرد بانک در سال مالی گذشته را شرح دادند و در نهایت پیشنهاد تقسیم سود برای هر سهم 300 ریال با شرط توزیع 100 ریال و انتقال 200 ریال به سود انباشته برای اعلام نظر مجمع پیشنهاد شد.

    بعد از قرائت گزارش، نماینده بازرس قانونی و حسابرس مستقل، گزارش حسابرس رسمی را به اطلاع سهامداران رساند. در خصوص عملکرد بانک در سال 1395 بانک خاورمیانه با رشد مناسب منابع و مصارف خود توانست کارنامه عملکرد مناسبی را برای سال 1395 به سهامداران عرضه نماید.

    پس از ارائه گزارش‌های رسمی، آقایان عقیلی و نورمحمدی به سوالات سهامداران در مورد برخی موارد مندرج در صورت‌های مالی،گزارش حسابرس و پیش‌بینی وضعیت بانک و برنامه‌های آینده پاسخ دادند. در ادامه مجمع، طبق دستور جلسه در مورد تصویب صورت‌های مالی، تقسیم سود، تعیین پاداش هیات مدیره، تعیین حق حضور اعضای غیرموظف ، انتخاب بازرس قانونی و انتخاب روزنامه رسمی بانک رای‌گیری به عمل آمد که مورد تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام قرار گرفت. با موافقت سهامداران، مقرر شد سود نقدی تصویب شده مطابق مفاد مندرج در اساسنامه بانک توزیع و سود انباشته پس از اخذ مجوز افزایش سرمایه بابت افزایش سرمایه استفاده شود.

    *بانک آینده چقدر سود داد؟

    بر اساس این گزارش، در اجرای مفاد آگهی دعوت از سهامداران بانک آینده برای شرکت در جلسه مجمع عمومی عادی سالانه بانک، مندرج در روزنامه ​های دنیای اقتصاد و اطلاعات به شماره ‌های 4088 و 26762 تاریخ 18/04/1395، و پس از دریافت مجوزهای ذیربط از بانک مرکزی ج.ا.ایران، جلسه مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام بانک آینده (شرکت سهامی عام)، رأس ساعت 9:30 صبح روز شنبه مورخ 31 تیرماه 1396، در محل اعلام شده در آگهی دعوت، به نشانی: تهران،نیاوران، کاشانک، نرسیده به سه راه آجودانیه، شماره 210، مرکز همایش های رایزن، سالن رسول اکرم(ص)، با حضور دارندگان 81.19 درصد از سهام بانک، اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل بانک آینده و نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، تشکیل و پس از قرائت گزارش فعالیت هیأت مدیره و هم​چنین قرائت گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک، صورت های مالی سال 1395 بانک آینده و عملکرد هیأت مدیره برای سال مالی مذکور تصویب شده و با توجه به سود هر سهم سال 1395 به مبلغ157 (یکصد و پنجاه و هفت) ریال، تقسیم مبلغ 110(یکصد و ده) ریال به ازای هر سهم نیز تصویب گردید.

    * در مجمع بانک قرض الحسنه مهر ایران چه گذشت؟

    بانک قرض الحسنه مهر ایران، هم در خبری اعلام کرد:  در شرایطی که بسیاری از بانکها برای برگزاری مجمع عمومی خود اعلام تنفس کرده اند، بانک قرض الحسنه مهر ایران به عنوان نخستین بانک در شبکه بانکی کشور، مجمع عمومی سالیانه عادی و فوق العاده خود را با حضور 100 در صدی نمایندگان بانک های سهامدار، برگزار کرد.

    در حالی که مجامع سایر بانک‌ها به علت آماده نبودن صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به سال مالی 95 لغو شد، این بانک با رعایت ضوابط بانک مرکزی با تلاش بی وقفه مدیران و کارکنان، با موفقیت مجمع را برگزار و صورت‌های مالی خود را تصویب کرد.

    شایان ذکر است، استماع گزارش هیات مدیره و ارائه گزارش حسابرس و بازرس قانونی در مورد صورتهای مالی سال منتهی به تاریخ 30 اسفند 95، بررسی و تصویب صورتهای مالی، تصمیم گیری در زمینه تقسیم سود، انتخاب روزنامه های کثیر الانتشار، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی بانک برای سال مالی جاری و تعیین حق الزحمه آنها از جمله محورهایی است که در مجمع عمومی به تصویب اعضاء رسید.

    در آغاز مجمع عمومی عادی و فوق العاده بانک که با حضور رئیس و اعضای هیات مدیره بانک و نمایندگان بانک های سهامدار برگزار شد، شهیدزاده مدیرعامل بانک کشاورزی به عنوان رئیس، پناهی عضو هیات مدیره بانک ملی و خطیبی عضو هیات مدیره بانک سپه به عنوان ناظر و مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران نیز به عنوان منشی جلسه انتخاب شدند.

    * بانک تجارت امسال سود داشت یا زیان؟

    با برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بانک تجارت ، صورتهای مالی بانک تجارت منتهی به 30 اسفند 1395 به تصویب رسید.

    روابط عمومی بانک تجارت اعلام کرد: در این جلسه که عصر روز شنبه 31 تیرماه  با حضور بیش از  81 درصد از سهامداران و یا نمایندگان قانونی آنها و نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادارو حسابرس و بازرس قانونی و به ریاست هیبت اله سمیع رییس هیات مدیره این بانک برگزار شد، سهامداران صورت های مالی منتهی به پایان اسفند 1395 را تصویب کردند .

    در ادامه این جلسه گزارش بازرس قانونی بانک ارائه شد که پاسخ موارد مطروحه در آن از سوی امیر مسعود رزازان معاون مدیرعامل بانک تجارت در امور مالی و پشتیبانی ارائه شد . همچنین تعدادی از سهامداران بانک نیز به طرح موضوعاتی در خصوص صورتهای مالی و عملکرد این بانک پرداختند که توضیحات مدیرعامل بانک و دیگر اعضای هیات رئیسه مجمع را به دنبال داشت. پس از قرائت گزارش بازرس قانونی ، سهامداران صورتهای مالی بانک تجارت را تصویب کردند .

    گفتنی است بانک تجارت از جمله بنگاههای اقتصادی مشمول قانون سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی است که در تاریخ 28 اردیبهشت ماه 1388 برای اولین بار سهام آن در بازار بورس عرضه گردید . سرمایه فعلی بانک بالغ بر 45 هزار و هفتصد میلیارد ریال می باشد و هم اینک 83 درصد آن در مالکیت سهامداران غیردولتی قرار دارد.

    برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بانک شهر به زمان دیگر موکول شد

    به دلیل عدم احراز حد نصاب سهامداران در مجمع عمومی عادی سالانه بانک شهر، این جلسه رسمیت نیافت و برگزاری آن به زمان دیگری موکول شد.
    پیرو آگهی‌های منتشر شده در روزنامه‌های دنیای اقتصاد و همشهری در تاریخ 21 تیرماه و بر اساس ماده 31 اساسنامه، جلسه مجمع  عمومی عادی سالانه بانک شهر( سهامی عام) راس ساعت 14 روز شنبه 31 تیرماه در سالن اجتماعات بانک شهر تشکیل شد که با توجه به عدم احراز حد نصاب سهامداران در مجمع عمومی عادی سالانه بانک شهر، این جلسه رسمیت نیافت و برگزاری این مجمع، به استناد ماده 52 اساسنامه بانک به زمان دیگری موکول شد.
    بر این اساس، برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بانک شهر متعاقبا از طریق آگهی در روزنامه‌های همشهری و دنیای اقتصاد به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

    مجمع عمومی عادی سالیانه بانک پارسیان به حد نصاب نرسید

    مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام بانک پارسیان به منظور تصویب صورت های مالی دوره منتهی به 30 اسفندماه 1395 به دلیل عدم رسیدن به حدنصاب، رسمیت نیافت.

    درجلسه مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام بانک پارسیان به تاریخ 96/04/31به دلیل آنکه تعداد سهامداران حاضر در جلسه حدود 45 درصد بوده و به حدنصاب نرسید و برگزاری مجمع به زمان دیگری موکول شد.
    طبق اعلام صیدی، معاون مالی بانک پارسیان آگهی دعوت به جلسه بعدی مجمع عادی به طور فوق العاده صاحبان سهام این بانک پس از دریافت تاییدیه بانک مرکزی نسبت به صورت های مالی حسابرسی شده عملکرد 12 ماهه دوره منتهی به 1395.12.30 در سامانه اطلاع رسانی کدال منتشر خواهد شد.
    شایان ذکر است؛ پرویزیان مدیرعامل وصیدی معاون مالی بانک پارسیان در نشستی صمیمانه به ابهامات و پرسش های سهامداران حاضردراین مجمع پاسخ دادند.

    برچسب ها