عصر خودرو

کارمزد معاملات بورس چه قدر کاهش می‌یابد؟

عصر بازار- سازمان بورس به تازگی اعلام کرده که کاهش کارمزد معاملات برای ارکان بازار سرمایه را در برنامه دارد و تا دو ماه دیگر شاهد کاهش این کارمزدها خواهیم بود، اما اینکه مقدار کاهش کارمزدها چقدر است و آیا تا قبل از بسته شدن کابینه دولت دوازدهم این برنامه عملی می شود یا خیر، موضوعی است که فکر فعالان بازار سرمایه را به خود مشغول کرده است.

کارمزد معاملات بورس چه قدر کاهش می‌یابد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، چندی است که درباره‌ کارمزد معاملات بورس در کارگزاری‌ها و ارکان بازار سرمایه صحبت‌هایی شنیده می‌شود.  عده‌ای معتقدند که مقدار این کارمزدها مخصوصا کارمزد کارگزاری‌ها عادلانه نیست و باید کاهش یابد.

    از طرفی سازمان بورس که خود نهادی برای نظارت بر شفاف سازی شرکت‌های بورسی است تاکنون صورت‌های مالی خود را افشا نکرده و عده‌ای معتقدند که این سازمان در راستای شفاف سازی باید صورت‌های مالی‌اش را منتشر کند و همچنین درباره نحوه‌ خرج کردن کارمزدهایی که دریافت کرده شفاف سازی کند. در آخرین واکنش‌ها رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز بر لزوم شفاف سازی صورت های مالی نهادهای ناظر تاکید کرده است و گفته که این نهاد ها از جمله سازمان بورس باید صورت های مالی را افشا کند.

    در معاملات سهام، کارگزاری‌ها، سازمان بورس، شرکت مدیریت فناوری بورس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و بورس‌ها کارمزدی را از خریداران و فروشندگان اوراق بهادار اخذ می‌کنند و بابت این حق کمیسیون‌ها، خدمات خاص خود را به افراد ارائه می‌کنند.

    زمانی که شخصی می‌خواهد توسط کارگزاری سفارش خریدی را ثبت کند بابت هر خرید 0.4 درصد از مبلغ کل معامله به کارگزاری مربوطه به عنوان کارمزد پرداخت می‌شود. همچنین در هنگام فروش معادل 0.4 درصد از کل مبلغ معامله بابت کارمزد به شرکت کارگزاری پرداخت می‌شود.

    همچنین ارکان بازار سرمایه از جمله سپرده‌گذاری مرکزی، سازمان بورس و شرکت مدیریت فناوری بورس تهران کارمزدهایی را از خریداران و فروشندگان اوراق بهادار دریافت می‌کنند که جمع این کارمزدها در زمان فروش حدودا 0.15 درصد از کل مبلغ معامله و در هنگام خرید 0.1 درصد مبلغ کل فروش است.

    بسیاری از فعالان بازار سرمایه معتقدند که مقدار کارمزدها در کارگزاری‌ها و ارکان بازار سرمایه رقم  زیادی است و این مبالغ باید تعدیل شود تا سرمایه‌ گذاران بیشتر به سرمایه‌گذاری در بورس ترغیب شوند.

    اما در آخرین واکنش‌ها سازمان بورس اعلام کرده که تا دو ماه آینده قرار است کارمزد معاملات برای ارکان بازار سرمایه کاهش یابد، اما در راستای حمایت از صنعت کارگزاری کارمزد آنها تغییر نخواهد کرد.

    شاپور محمدی – رئیس سازمان بورس – در این مورد گفته که با کاهش کارمزدها در دو ماه‌ آینده کمک می‌شود معاملات الگوریتم شکل گیرد و سیالیت بازار بیشتر شود. او اظهار امیدواری کرده که با کاهش کارمزدهای ارکان بازار سرمایه، سود سرمایه گذاران افزایش یافت.

    اما سازمان بورس در این مورد که کارمزد کدام یک از ارکان بازار سرمایه کاهش خواهد یافت، به طور خاص توضیحی نداده و اشاره نکرده که مقدار کاهش این کارمزدها چقدر خواهد بود.

    با توجه به نزدیک بودن به شروع دولت دوازدهم و بسته شدن کابینه جدید و تغییر و تحولات احتمالی در مدیران بازار سرمایه ایران بسیاری از فعالان بازار  بی صبرانه منتظرند تا بدانند که تا پایان دولت یازدهم این برنامه سازمان بورس که به تازگی اعلام شده به کجا خواهد رسید و کارمزد معاملات تا چه مقدار کاهش پیدا خواهد کرد.

    برچسب ها