عصر خودرو

رشد ۴۴ درصدی انتشار صکوک در جهان

عصر بازار- حجم کل صکوک منتشره در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ رشد ۴۴ درصدی داشته‌ است.

رشد ۴۴ درصدی انتشار صکوک در جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، طبق جدیدترین گزارش صکوک منتشره توسط IIFM (جولای 2017)، حجم کل صکوک منتشره در سال 2016 برابر است با 88 میلیارد دلار که نسبت به 61 میلیارد دلار سال 2015 رشد 44 درصدی داشته‌ است.

    این در حالی است که، در سال های اخیر شاهد رشد انتشار صکوک بلند مدت دولتی و همچنین ورود کشورهایی مانند اردن و توگو به این بازار هستیم. از طرف دیگر با ورود کشورهایی از شرق دور، شورای همکاری خلیج فارس، آفریقا، آسیا(پاکستان، بنگلادش)، شرکت مدیریت نقدینگی اسلامی بین‌المللی(IILM)، بانک مشارکت کویت ترک و غیره انتشار صکوک کوتاه مدت (یک سال به پایین) جهت پاسخگویی به نیازهای نقدینگی کوتاه مدت موسسات مالی اسلامی افزایش یافته است.

    بر اساس این گزارش، در سال 2016 انتشار صکوک های دولتی به طرز چشمگیری افزایش یافت در حالی که، انتشار اولین صکوک قابل تبدیل توسط خزانه ملی مالزی به ارزش 398.8 میلیون دلار به ثبت رسید. صکوک 955 میلیون دلاری شرکت برق نیلوم جیلوم در پاکستان با ضمانت دولت انجام شد و انتشار بزرگترین صکوک اندونزی به ارزش 2.37 میلیارد دلار در این بازار رقم خورد.

    در سال‌های اخیر صکوک پاسخگوی نیازهای گوناگونی در حوزه تامین مالی بوده است از جمله: افزایش سرمایه‌ بانک‌ها، مدیریت پول یا بودجه، تامین مالی پروژه‌ها، تامین مالی هواپیمایی‌ها و غیره.

    حجم کل صکوک منتشره در جهان

    طبق آمار، 88.3 میلیارد دلار صکوک در سال 2016 منتشر شد که در مقایسه با 60.7 میلیارد دلار صکوک منتشره سال 2015 رشد 44 درصدی داشته است. از دلایل رشد حجم انتشار صکوک در سال 2016 می‌توان به انتشارهای مداوم توسط کشورهایی از آسیا، شورای همکاری خلیج فارس، آفریقا، ... و مالزی در صدر آن‌ها و همچنین حضور پر رنگ ترکیه و اندونزی اشاره کرد.

    بر این اساس، در میان انواع گوناگون صکوک در سال 2016 از دو نوع مرابحه و وکالت استقبال بیشتری صرت گرفته است. به طوری که انتشار صکوک وکالت در سطح بین‌الملل نسبت به سال 2015 رشد 77 درصدی داشته است. ساختار صکوک وکالت عموما شامل اجاره و مرابحه می‌شود و مانند ساختار ترکیبی است.

    برچسب ها