عصر خودرو

معاملات اولین ماه تابستان فرابورس بررسی شد

رشد ۲ درصدی آیفکس در تیرماه

عصر بازار- پرونده فرابورس ایران در اولین ماه از تابستان ۹۶ در شرایطی بسته شد که نماگر این بازار در آخرین روز کاری این ماه در سطح ۸/ ۹۲۳ واحدی قرار گرفت و با ثبت رشد بیش از ۲ درصدی معاملات تیرماه را به پایان رساند.

رشد ۲ درصدی آیفکس در تیرماه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ،  حجم و ارزش معاملات اما در این ماه روند نزولی در پیش گرفت و به ترتیب افت 46 و 18 درصدی را تجربه کردند. بر این اساس بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به 5/ 5 درصد رسید. فرابورس تیرماه شاهد اتفاقاتی همچون تعویق عرضه اولیه «وپسا»، توقف مرحله هفتم اسناد خزانه اسلامی و درج نماد شرکت لیزینگ ایران و شرق در بازار دوم فرابورس ایران بود. در مجموع فرابورس در این ماه در مدار مثبت حرکت کرد که ماحصل آن ثبت بازدهی 3/ 2درصدی در کارنامه آن و ایستادن در سطح 8/ 923 واحدی بود.

    مهم‌ترین‌ رویدادهای تیرماه فرابورس

    تعویق عرضه اولیه «وپسا»: در حالی که سومین روز از تیرماه 96 قرار بود فرابورس ایران میزبان اولین عرضه اولیه سال جاری در نماد معاملاتی «وپسا» متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان پتروشیمی خلیج‌فارس باشد که ابهام‌های اساسی مطرح شده نسبت به گزارش‌ها و مدارک ارسالی این شرکت از سوی کارشناسان و فعالان بازار سهام موجب تعویق عرضه سهام «وپسا» شد. مدیرعامل فرابورس ایران در این خصوص گفت: با احترام به درخواست تحلیلگران و نیاز آنها به زمان بیشتر برای بررسی‌های کارشناسانه، تصمیم بر این شد تا عرضه به تعویق بیفتد. بر این اساس زمان عرضه اولیه سهام این شرکت به تعویق افتاد.

    «اخزا7» متوقف شد: از دیگر تحولات تیرماه فرابورس ایران می‌توان به توقف معاملات اسناد خزانه اسلامی مرحله هفتم در نماد «اخزا7» اشاره کرد. بر این اساس 26 تیرماه این اسناد با توجه به نزدیک شدن به زمان سررسید و به منظور پرداخت مبالغ اسمی متوقف شدند تا تنها 4 سررسید در این بازار باقی بماند. معاملات مرحله هفتم اسناد خزانه اسلامی از 28 شهریور 95 آغاز شد. قیمت پایانی «اخزا7» در این مدت در بازه 85 تا 99 هزار تومان مورد نوسان قرار گرفت. بر این اساس میانگین نرخ سود موثر این اوراق طی 197روز معاملاتی، با ثبت میانگین قیمت 91 هزار و 257 تومانی به 3/ 24 درصد رسید.

    بازار دوم فرابورس؛ میزبان شرکتی جدید: 14 تیر96، بازار دوم فرابورس ایران میزبان شرکتی جدید شد. بر این اساس شرکت لیزینگ ایران و شرق از گروه واسطه‌گری‌های مالی و پولی به‌عنوان یکصد و شصت یکمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد. موضوع فعالیت این شرکت طبق مفاد اساسنامه مبادرت به انجام هرگونه عملیات لیزینگی مالی، بازرگانی و نیز دادوستد کالا و سهام در داخل و خارج از کشور و نیز تاسیس و تصدی واحدهای تولیدی و صنعتی و... است. شرکت لیزینگ ایران و شرق با سرمایه 300‌میلیارد ریالی در سال 84 با مجوز بانک مرکزی تاسیس شده و نگاهی به ترکیب سهامداری آن نشان می‌دهد نزدیک به 100 درصد از مالکیت این شرکت در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر قرار دارد.

     

    معاملات تیرماه فرابورس از دریچه آمار

    در 19 روز معاملاتی تیرماه به‌طور میانگین روزانه تعداد 288 میلیون ورقه به ارزش 142‌میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. بررسی نوسان‌های شاخص فرابورس در این ماه حکایت از رشد 3/ 20 واحدی این نماگر دارد. آیفکس در این ماه افت و خیزهای قابل توجهی را تجربه نکرد و با نوسانات ملایمی همراه بود. بیشترین میزان رشد شاخص در این ماه صعود 4/ 8 واحدی شاخص در بیست و هشتمین روز تیرماه بود. 10 تیرماه اما این بازار شاهد افت قابل توجه به میزان 4/ 6 واحد بود. آیفکس از 17 تیرماه روند رو رشدی را در پیش گرفت و تنها یک روز منفی به خود دید. بر این اساس شاخص کل فرابورس ایران که در 17 تیر ماه در کف ماهانه خود یعنی 8/ 896 واحد قرار داشت، در آخرین روز معاملاتی این ماه تا سطح 8/ 923 واحدی پیشروی کرد تا بیشترین مقدار شاخص در این ماه ثبت شود (بیشترین رقم آیفکس از 3 خرداد 96). در کنار رشد شاخص فرابورس در تیرماه، ارزش بازار نیز با رشد 2 درصدی (معادل یک هزار و 94 میلیارد تومان) همراه شد و به حدود 56 هزار و 461 میلیارد تومان رسید. در مجموع در ماه مذکور بیشتر از 5 میلیارد و 470 میلیون ورقه بهادار در بیشتر از 561 هزار نوبت معاملاتی در تمامی بازارهای فرابورس مورد‌معامله قرار گرفت که ارزش این حجم از دادوستدها به 2 هزار و 695 میلیارد تومان رسید. به این ترتیب با ثبت این میزان معامله در تیرماه شاهد افت 18 درصدی ارزش معاملات نسبت به خرداد 96 بودیم. حجم و تعداد معاملات نیز در این بازه زمانی به ترتیب کاهش 46 و 15 درصدی را تجربه کرد. طی این ماه بازارهای اول، دوم و پایه (بازارهای خرد) به‌ترتیب معامله 803، 1976 و 2592 میلیون سهم به ارزش 152، 559 و 410 میلیارد تومان را تجربه کردند.

    همچنین ماه گذشته در بازار ابزارهای نوین مالی افزون بر 97 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 562 میلیارد تومان دادوستد شد که مرتبط با معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن بود. دادوستد حدود 14 میلیون ورقه اوراق بدهی به ارزش یک هزار و 360 میلیارد تومان، 82 میلیون ورقه در ETFها (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله) به ارزش 84 میلیارد تومان و یک میلیون و 538 هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش 118‌میلیارد تومان نتیجه معاملات انجام شده در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس در هفته معاملاتی منتهی به 31 تیر 96 بود. فرابورس تیر ماه نیز در مجموع میزبان حدود 5/ 4 میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش 436 میلیارد تومان در 6 هزار و 836 نوبت معاملاتی بود تا در نهایت این اوراق در محدوده قیمتی 95 تا 99 هزار تومان مورد دادوستد قرار گیرند.

    در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از کاهش متوسط نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی در تیرماه دارد. بر این اساس نرخ سود آخرین سررسید اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا11» با کاهش 7/ 0 واحد درصدی نسبت به میانگین خردادماه همراه شد و به 7/ 22 درصد رسید. اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94 (تسه9412) نیز در این ماه با رشد ماهانه کمتر از 1/ 0 درصدی همراه شد و در پایان قیمت 76 هزار و 566 تومانی را تجربه کرد. افزایش تعداد معاملات در فصل تابستان (زمان رونق معاملات مسکن)، در کنار افزایش تقاضا با افزایش سقف وام جعاله تا 20 میلیون تومان تا پایان شهریور و همچنین تداوم خوش‌بینی‌ها نسبت به خروج مسکن از رکود، به‌عنوان عوامل حمایت‌کننده از «تسه»ها عنوان می‌شوند. با این وجود، همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان در کنار تنوع در سبد وام‌های ارائه‌شده از جمله ارائه وام صندوق یکم بانک مسکن، مانع از رشد قابل توجه قیمت اوراق تسهیلات مسکن است.

    برچسب ها