عصر خودرو

شرکت‌های بزرگ نفتی جهان در آستانه موج جدید چالش کاهش هزینه

عصر بازار- شرکت های بزرگ نفت و گاز جهان پس از یک استراحت کوتاه در اوایل سال ۲۰۱۷ که به دلیل افزایش بهای نفت پس از سه سال افت قیمت اتفاق افتاد، بار دیگر ناچارند از هزینه های خود بکاهند.

شرکت‌های بزرگ نفتی جهان در آستانه موج جدید چالش کاهش هزینه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، امید شرکت های بزرگ به توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولید سبب شد قیمت های نفت که در سال 2016 تا 27 دلار در هر بشکه کاهش یافته بود در ژانویه (دی- بهمن) گذشته به بیش از 58 دلار در هر بشکه افزایش یابد.

    اما قیمت نفت برنت دریای شمال بار دیگر به کمتر از 50 دلار در هر بشکه کاهش یافت و در همان سطح باقی ماند. در چنین شرایطی و در حالی که تولید نفت در آمریکا و برخی کشورهای دیگر افزایش پیدا کرده و برآورد بانک های بین المللی از قیمت نفت در سال 2017 نیز نسبت به گذشته کاهش یافته است، سرمایه گذاران بار دیگر بر این نکته تمرکز کرده اند که شرکت های بزرگ بین المللی مانند اکسون موبیل، رویال داچ شل و توتال تا چه اندازه قادرند در شرایطی که بهای نفت از افزایش به سطح 60 دلار در هر بشکه باز مانده است، با کاهش سود سر کنند؟

    این در حالی است که شرکت های بزرگ نفتی به تازگی شرایطی را پشت سر گذاشته اند که آنها را ناچار کرد هزینه های خود را بشدت کاهش دهند. در اواسط سال 2014 قیمت های نفت پس از ثبت رکورد بیش از 100 دلار در هر بشکه به دلیل افزایش چشمگیر تولید، به طور چشمگیری کاهش یافت.

    در پی این فروپاشی قیمت، شرکت های بزرگ نفتی ناچار شدند با بیرون کردن هزاران نفر از کارکنان خود، کنارگذاری برخی پروژه ها و فروش دارایی هایشان، هزینه های خود را کاهش دهند.

    **تلاش نفس گیر غول های نفتی

    بر اساس برآوردهای گردآوری شده توسط رویترز، درآمد خالص شرکت های اگزان ، شورون، شل، بریتیش پترولیوم، توتال، انی و استات اویل در سه ماهه منتهی به 30 ژوئن (9 تیر) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به طور متوسط 2 برابر می شود، حتی اگر سطح قیمت افزایش نیابد.

    در اوایل سال 2017، تیم های مدیریت شرکت های بزرگ به مجریان خود اعلام کردند که امسال در سطح قیمت 60 دلار در هر بشکه می توانند هزینه های خود را پوشش دهند و سود سهام پرداخت کنند.

    اما اکنون که میانگین قیمت نفت برنت در سه ماهه دوم سال 2017 کمتر از 50 دلار در هر بشکه بوده و پیش بینی ها نشان می دهد میانگین امسال قیمت نیز کمتر از 54 دلار در هر بشکه خواهد بود، کاهش هزینه هایی که در گذشته انجام شده، ناکافی است.
    برآوردها نشان می دهد، در حالی که خالص درآمد شرکت های نفتی در سه ماهه دوم سال 2017 ممکن است در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده باشد، اندازه این شاخص در مقایسه با سه ماهه نخست 2017 به گونه دیگری تغییر کرده ممکن است حدود 20 درصد کاهش یافته باشد.

    «جیسون کنی» رییس بخش تحقیقات سهام شرکت های نفتی اروپایی بانک اسپانیایی سنت اندر گفت: با توجه به سطح کنونی قیمت ها، سال 2017 همچنان برای غول های نفتی سال گذار است و در این شرایط سرمایه گذاری لزوما افزایش پیدا نمی کند.
    وی تاکید کرد: شرکت های بزرگ نفتی باید مثل گذشته عمل کنند و هزینه های خود را کاهش دهند.

    در هفته های اخیر با کاهش قیمت سهام غول های نفتی، شاخص عملکرد سود که از تقسیم سود سهام به قیمت سهام به دست می آید، افزایش پیدا کرده و به آخرین رکورد خود نزدیک شده است. این پدیده نشانگر نگرانی سرمایه گذاران است.

    شرکت های شل، استات اویل و توتال گزارش خود را در این زمینه پنجشنبه گذشته و شرکت های اگزان موبیل و شورون دیروز(جمعه) منتشر کردند. بریتیش پترولیوم نیز فردا (یکشنبه) گزارش خود را منتشر می کنند.
    کنی گفت: شرکت های بزرگ قصد دارند هزینه های خود را حتی در قیمت 55 دلار در هر بشکه نیز کاهش دهند و می توانند با به تاخیر انداختن سرمایه گذاری ها، ساده سازی طرح پروژه های فراساحلی و دیگر پروژه ها و همچنین فروش دارایی های خود به میزان بیشتری از سطح هزینه ها بکاهند.

    هیات مدیره شرکت های بزرگ راه حل های مختلفی برای سازگاری با روند پر فراز و نشیب قیمت های نفت در پیش گرفته اند.
    شرکت اگزان موبیل و شورون در ماه های اخیر در صنعت نفت شیل آمریکا سرمایه گذاری کرده اند تا از مزایای آن که هزینه به نسبت پایین توسعه صنعت و زمان کوتاه دسترسی به نفت قابل تجارت است، بهره مند شوند.

    شرکت های شل، بریتیش پترولیوم و توتال تمرکز بیشتری بر کاهش هزینه پروژه های بزرگ نفت و گاز آب های عمیق کرده اند تا بتوانند با شرکت های تولید کننده نفت شیل که هزینه تولید آنها پایین است، رقابت کنند.
    بر اساس نتایج یک نظر سنجی انجام شده توسط رویترز، تحلیلگران به برخی شرکت ها به دلیل صرفه جویی مستمر آنها در هزینه امتیاز داده اند. توتال دارای 18 سفارش خرید بزرگ و شرکت شورون دارای 17 و شل دارای 16 سفارش خرید بزرگ هستند.
    بنا به اعلام بانک اچ اس بی سی انگلیس، اگزان با 8 سفارش خرید بزرگ در پایین لیست قرار دارد. نسبت بالای قیمت سهام به درآمد سهام شرکت اگزان موبیل و دورنمای ناامیدکننده رشد تولید آن، سهام آن را برای سرمایه گذاران از جذابیت انداخته است.

    سهام شرکت اگزان موبیل در نسبت قیمت سهام به درآمد سهام 16.9 درصد معامله می شود، در حالی که معامله سهام شرکت های شل و بریتیش پترولیوم به ترتیب در نسبت قیمت سهام به درآمد سهام 11.9 و 10.3 درصد اتفاق می افتد.

    سهام شرکت های نفتی بین المللی در بورس های بزرگ از ابتدای سال 2017 تا کنون رشد قیمت خوبی نداشته اند.
    «جاناتان واگورن» مدیر صندوق سرمایه گذاری انرژی گویینز که سهام شرکت های شل، بریتیش پترولیوم، توتال و شورون را در سبد سرمایه گذاری خود دارد گفت: شرکت های بزرگ در قیمت 55 دلار در هر بشکه در وضعیت سکون قرار دارند. انها می توانند هزینه هاو پرسنل خود را کاهش دهند و لازم نیست چیزی را گسترش دهند.

    بر اساس این گزارش، قیمت نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز (جمعه) با 2.9 درصد کاهش نسبت به روز پیش از آن به 47 دلار و 88سنت رسید و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 2.8 درصد کاهش به بهای 45 دلار و 62 سنت معامله شد.

    پس از آغاز روند فروپاشی قیمت نفت در اواسط سال 2014 که موجب از بازار خارج شدن بسیاری از تولیدکنندگان پر هزینه، محدود شدن دامنه فعالیت بسیاری از شرکت های بزرگ نفتی و کاهش هزینه آنها شد، نفت پس از آنکه در ژانویه 2016 به کف قیمت چند ساله خود رسید، تا مدتی یک روند افزایش ملایم را در پیش گرفت.

    برچسب ها