عصر خودرو

آقامیری:

احتمال کاهش تجارت ایران و کویت ضعیف است

عصر بازار- رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران معتقد است که روابط تجاری ایران و کویت نسبت معکوسی با شرایطی که برای قطر و ترکیه پیش آمد، دارد و باید منتظر ماند و دید که کاهش سطح روابط سیاسی دو کشور با توجه به پیشینه طولانی مدت حضور بازرگانان ایرانی در کویت چه تاثیری بر روابط تجاری ایران و کویت خواهد داشت.

احتمال کاهش تجارت ایران و کویت ضعیف است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سید رضی حاجی آقا میری در مورد کاهش سطح روابط دیپلماتیک کویتی‌ها با ایران و تصمیم بر تغییر تعداد دیپلمات‌های ایرانی از 19 به چهار نفر و تاثیر این اتفاق بر سطح روابط تجاری دو کشور اظهار کرد: اتقاق سیاسی بسیار مهمی رخ داده و قطعا تحرکات عربستانی‌ها، آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی در این اتفاق در این مسئله بی‌تاثیر نیست، هرچند که نتیجه‌گیری در مورد سطح روابط تجاری دو کشور با توجه به پیشینه حضور بازرگانان ایرانی در کویت زود به نظر می‌رسد اما بعید می‌دانم که این اتفاق تاثیری روی روابط بازرگانی ایران و کویت داشته باشد. 

    وی ادامه داد: باید به این مسئله توجه داشته باشیم که بازرگانان فعال ایرانی در کویت سبقه بسیار طولانی دارند و به نوعی ایرانی- کویتی محسوب می‌شوند. بنابراین باید بپذیریم که نمی‌توان خیلی راحت در ارتباط با حضور یا عدم حضور آنها در کویت تصمیم‌گیری کرد چرا که فعالیت طولانی‌مدت آنها در کویت موجب شده که ریشه‌های قوی تجاری در این کشور داشته باشند.

    رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با اشاره به اینکه پیش از این اتفاق نیز به راحتی ویزای کویت به ایرانی‌ها داده نمی‌شد، خاطرنشان کرد: در حالت قبلی نیز خیلی راحت نمی‌توانستیم به کویت سفر کنیم و به راحتی ویزا صادر نمی‌شد. کسانی که با کویتی‌ها روابط تجاری دارند، از سال‌ها قبل اقدام کرده و روابط قوی به دست آورده‌اند. باید منتظر بمانیم و ببینیم که در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

    حاجی آقا میری افزود: هرچند که خانواده اعراب در خلیج فارس به یکدیگر وابسته است و تفکیک آنها بعید به نظر می‌رسد اما نباید وابستگی آنها به ایران را نیز نادیده بگیریم چرا که اقتصاد برخی از این کشورها به تجارت با ایران وابسته است.

    وی با بیان اینکه بازار کویت محدود بوده و شرایط خاص خود را دارد، گفت: ماجرای پیش آمده در مورد کویت با اتفاقاتی که در مورد قطر و ترکیه افتاد، فرق می‌کند. در کشوری نظیر قطر و ترکیه ما منتظر بودیم تا جایگزین کشورهایی شویم که روابط تجاری آنها با این دو کشور قطع شده بود اما در مورد کویت شرایط برعکس بوده و سایر کشورها منتظر نتیجه روابط تجاری ایران و کویت پس از تنش سیاسی پیش آمده هستند.

    برچسب ها