عصر خودرو

آخرین وضعیت سپرده‌گذاری در بانک‌ها

عصر بازار- تغییرات روند سرمایه‌گذاری در بانک‌ها از کاهش سرعت سپرده‌گذاری حکایت دارد.

آخرین وضعیت سپرده‌گذاری در بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سپرده‌های بانکی بخش عمده‌ای از حجم نقدینگی را تشکیل می‌دهند که سهم بالای آن به سپرده‌های بخش غیردولتی مربوط است. این سپرده‌ها شامل سپرده‌های دیداری، سرمایه‌ گذاری مدت‌دار و قرض‌الحسنه می‌شود و البته سرمایه‌گذاری‌های مدت‌دار سهم اصلی را به خود اختصاص می‌دهد.

    آخرین گزارش وضعیت تغییرات سپرده‌های بانکی نشان می‌دهد که در پایان سال 1395 که نقدینگی به حدود 1253 تریلیون تومان رسیده، سهم سپرده‌های بخش غیردولتی تا 1214 هزار میلیارد تومان بوده است. روند سپرده‌های بخش غیردولتی در پایان سال گذشته نسبت به سال 1394 کند شده به طوری که از 31.2 درصد به 23.9 درصد کاهش یافته است.

    این در شرایطی است که حجم سپرده‌های بخش غیردولتی از حدود 980 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1394، رشدی نزدیک به 216 هزار میلیارد تومان داشته و به 1214 هزار میلیارد تومان در سال گذشته می‌رسد.

    از مجموع سپرده‌های بخش غیردولتی تا 1012 هزار میلیارد تومان متعلق به سرمایه‌گذاری مدت‌دار و به عبارتی سپرده گذاری مدت‌دار در بانک‌هاست که در این بخش نیز کاهش حدود هشت درصدی سرعت رشد سرمایه‌ گذاری مشهود است؛ به طوری که از سرعت حدود 34.2 درصد در پایان سال 1394 به رشد 23.6 درصدی در پایان سال گذشته کاهش می‌یابد.

    با این که سرعت سرمایه‌ گذاری مدت‌دار در بانک‌ها کند شده، ولی حجم آن با روندی رو به رشد از 818 هزار میلیارد تومان به 1012 هزار میلیارد در سال 1395 رسیده است.

    در رابطه با تسهیلات قرض‌الحسنه که طی سال‌های گذشته با کاهش سرمایه‌گذاری مردم در این حوزه همراه بوده، باید یادآور شد که سرعت رشد سپرده‌گذاری تا پنج درصد افزایش دارد و از 20.2 در سال 1394  به 28.3 درصد رسیده و مانده آن تا 60 هزار میلیارد تومان گزارش شده است.

    در مجموع از عوامل تاثیر ‌گذار بر سپرده‌گذاری در بانک‌ها می‌توان به نرخ سود بانکی متعلق به آن نام برد که در ابتدای سال 1395 تا سه درصد کاهش و از 18 درصد سال 1394 به 15 درصد رسید. این در شرایطی است که در جریان کاهش سود بانکی برخی کارشناسان بر این اعتقادند کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند بر حجم سرمایه موجود در بانک‌ها  اثرگذار باشد.

    کاهش نرخ سود بانکی موضوعی است که طی مدت اخیر بار دیگر به طور جدی‌تری از سوی مدیران اقتصادی و بانکی مطرح شده ولی ظاهرا در حال حاضر توافق جمعی در مورد چگونگی و نحوه کاهش نرخ سود وجود ندارد.

    برچسب ها