عصر خودرو

عضو کمیسیون برنامه و بودجه :

اروپا در روابط اقتصادی با ایران، مستقل عمل می کند

عصر بازار- قرارداد توتال یکی از مهمترین گام ها در راستای جذب سرمایه گذاری خارجی محسوب می شود.

اروپا در روابط اقتصادی با ایران، مستقل عمل می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از آریا ، علی قربانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ارزیابی خود از وضعیت سرمایه گذاری خارجی در کشور در  دوران پسابرجام گفت:میزان سرمایه گذاری خارجی در کشور نسبت به گذشته قطعا افرایش و بهبود یافته و آمارهایی که اخیرا وزارت خانه های اقتصاد ،دارایی و ... به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کرده اند، حاکی از بهبود شرایط اقتصادی کشور نسبت به گذشته و در دوران تحریم هاست. البته شرایط در پسابرجام نسبت به زمان تحریم ها بهبود یافته اما این امر به معنی برطرف شدن تمامی موانع و مشلات کشور برای جذب سرمایه گذاران خارجی نیست و همچنان این حوزه نیازمند توجه است.

    خوشبختانه قرارداد توتال که اخیرا منعقد شد، به عنوان یکی از مهمترین گام ها در راستای جذب سرمایه گذاری خارجی محسوب می شود. البته این تنها اقدام نیست و اخیرا استارت احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور با حضور سرمایه گذاران خارجی،زده شده و امیدواریم در این زمینه بتوانیم به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم.

    وی در خصوص تعاملات اقتصادی کشورهای اروپایی با ایران با وجود تهدیدات آمریکا و اعمال تحریم ها علیه کشورمان، اظهار داشت: کشورهای اروپایی در بسیاری از زمینه ها مستقل عمل می کنند. اما با توجه به خصومت دیرینه ای که آمریکا با ایران دارد، این کشور همواره سعی بر این دارد که قراردادهای اقتصادی و تجاری ایران با کشورها به سرانجام نرسد چراکه همواره آمریکا به فکر دست یابی به منافع خود است و در نظر دارد از طریق جذب کشورها و وابسته کردن آنها به اقتصاد آمریکا به هدف خود برای جذب سرمایه های کشورها دست پیدا کند. باید کاری کنیم که آمریکا همین گونه منزوی بماند و چهره منزوی را در جهان از خود به نمایش بگذارد.

    نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در خصوص احتمال پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا،گفت: پیوستن به این اتحادیه در آینده کوتاه مدت تاثیرات خود را نشان خواهد داد. اما قطعا شرکت در پیمان های منطقه ای و فرامنطقه ای به جلب اعتماد کشورها برای سرمایه گذاری در ایران کمک خواهد کرد. خوشبختانه در شرایط فعلی ایران روابط خوبی با کشور روسیه دارد و با توجه به این که کشورهای همسایه و عضو در اتحادیه اوراسیا فرهنگ ،مذهب و شرایط اجتماعی و اقتصادی شبیه به کشور ایران دارند ،  پیوستن به چنین پیمان هایی که با فرهنگ و اقتصاد وشرایط ایران سنخیت بیشتری دارند، بسیار آسان تر از برقراری روابط با کشورهای اروپایی خواهد بود.

    البته در روابط با کشورها توجه به شعار استقلال،آزادی جمهوری اسلامی و اینکه نباید برای تامین منافع خود به غرب و شرق وابسته باشیم،باید همواره در نظر گرفته شود. در پیمان های منطقه ای باید اوراسیا در اولویت قرار گیرد چرا که از دیگر پیمان ها به ایران نزدیک تر است.

    برچسب ها