عصر خودرو

رییس سازمان صنعت استان تهران عنوان کرد؛

شکست انحصار و خروج از قیمت‎گذاری دستوری با تاکتیک بورس کالا

عصر بازار- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: با وجود توسعه خدمات و پیشرفت‌هایی که بورس کالا طی سال‌های اخیر داشته، تاکنون صنایع در حوزه تامین مالی بطور ویژه از ظرفیت‌های این بورس بهره نگرفته‌اند که این موضوع هم اکنون در دستور کار قرار گرفته است.

شکست انحصار و خروج از قیمت‎گذاری دستوری با تاکتیک بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، محمدرضا مس فروش به اهمیت استفاده از ابزارهای مالی برای تامین مالی صنایع اشاره کرد و گفت: در همین راستا جلسه‌های هم‌اندیشی با مسئولان بورس کالا به منظور بررسی راهکارها و ظرفیت های این بورس برای تامین مالی واحدهای تولیدی در استان تهران خواهیم داشت.

    به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، تامین مالی صنایع از طریق شیوه و ابزارهای مدرن یکی از ضروریات امروز است که تامین سرمایه تولیدکنندگان از طریق بورس کالا یکی از مسیرهای اصلی در این حوزه به شمار می‌رود.

    جایگزینی مکانیزم بورس به جای قیمتگذاری دستوری

    وی در خصوص حرکت به سمت اقتصاد آزاد و خروج از نظام قیمت‌گذاری دولتی و دستوری با بهره‌گیری از مکانیزم بورس کالا گفت: همواره باید تلاش شود کالاهایی که ضرورتی برای دخالت سازمان‌های نظارتی در قیمت محصولات را ندارد، از قیمت‌گذاری معاف شوند که در این زمینه طی سال‌های فعالیت بورس کالا موفقیت‌های بزرگی را در راستای شفافیت و برقراری نظام مبتنی بر بازار به دست آورده‌ایم.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اظهار داشت: در گذشته سازمان حمایت در تعیین نرخ همه کالاها دخالت می‌کرد اما هم اکنون سازمان حمایت فقط در خصوص کالاهایی که تکالیف دولتی دارد، دخالت می‌کند و سایر محصولات از این قیمت‌گذاری معاف هستند.

    مس فروش اضافه کرد: در این زمینه نیز طی سال‌های اخیر شاهد توسعه فعالیت بورس کالا و عرضه انواع محصولات و کشف قیمت ها براساس نظام عرضه و تقاضا بوده‌ایم.

    به گفته این مقام مسئول، امروز شاهد معاملات پرحجم محصولات پتروشیمی، فلزات، معادن و به تازگی کالاهای کشاورزی در بورس کالا هستیم و به این ترتیب در حوزه خروج از قیمت گذاری دستوری قدم‌های بزرگی برداشته شده است.

    شکست انحصار با کمک بورس کالا

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پاسخ به این پرسش که بعضا شاهد برخی مخالفت‌ها نسبت به عرضه محصولاتی خاص در بورس کالا حتی از سوی وزارت صنعت هستیم، دلیل این مخالفت چیست گفت: در کشور ما نظام توزیع و بازار برخی محصولات در یک حالت خیلی خاص قرار دارد؛ برای مثال خیلی از شرکت‌ها و تولیدهای بزرگ مثل پتروشیمی هنوز در اختیار نهادهای دولتی و نیمه دولتی است.

    وی گفت: از این رو این شائبه به وجود می‌آید که امکان جهت‌دهی به معاملات با نوسان میزان عرضه توسط تولیدکنندگان بزرگ وجود دارد؛ البته باید توجه شود که این امر به وجود انحصار و تولید پایین برخی محصولات در کشور مربوط است و اعتراض هایی که بعضا مطرح می شود به اینگونه عوامل است.

    مس فروش گفت: برای رفع این مشکلات در انحصار عرضه محصولات با کمک بورس کالا پیگیری‌هایی انجام شده و می‌شود تا روند معاملات به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تاکید کرد: بورس کالا نقشی که در همه اقتصادهای دنیا بازی می‌کند در شفاف کردن و از بین بردن محدودیت‌ها است که این بورس می‌تواند در اقتصاد ما نیز نقش بسیار موثری ایفا کند.

    مس فروش در پایان گفت: ما اگر قوانین ضد تراست را بخواهیم درست اجرا کنیم و از به وجود آمدن منوپولی در اقتصاد جلوگیری کنیم که در ایران این مونوپلی به شدت به دنبال حفظ جایگاهش است، یکی از راه‌های مهم در شکستن انحصار و تقویت شفافیت، بهره‌گیری از ظرفیت های بورس کالا در اقتصاد است.

    برچسب ها