عصر خودرو

گذر عربستان از نفت و گذار بسوی انرژی پاک

عصر بازار- عربستان سعودی تلاش خود را برای آغاز بکار نخستین نیروگاه بادی عظیم این کشور با مجموع تولید ۴۰۰ مگاوات از سر گرفت.

گذر عربستان از نفت و گذار بسوی انرژی پاک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، طبق گفته خالد الفالح ، وزیر انرژی عربستان سعودی ، مناقصات و برنامه های دیگری نیز در سال جاری برای آغازبکار بخشی از برنامه شش ساله انرژی های تجدیدپذیر به ارزش 50 میلیارد دلار وجود دارد.

    پروژه انرژی بادی در منطقه الجوف واقع در شمال این کشور، بعنوان اولین گام از یک پروسه رقابتی است. نخستین دور از برنامه های ملی انرژی های تجدید پذیر در عربستان سعودی شامل پروژه هایی است که قادر به تولید 700 مگاوات انرژی خورشیدی و بادی است. با این حال، طبق اعلام دفتر توسعه پروژه انرژی های تجدیدپذیر، تنها پروژه‌هایی که توان تولید 300 مگاوات از انرژی خورشیدی را داشتند، در موعد مقرر به انجام رسیده است.

    خالد الفالح گفت:" همزمان با ورود به نیمه دوم سال، ما همچنان بر سر دنبال کردن برنامه های بلندپروازانه خود می مانیم تا به فرصت های موردنظر برنامه هایمان دست یابیم".

    وی در ژانویه گفته بود که هدف و برنامه این کشور این است که تا سقف 50 میلیارد دلار برای تولید برق از انرژی تجدیدپذیر مورد نیاز 3 میلیون خانه در طول شش سال آینده هزینه کند.

    عربستان سعودی که به وابستگی به نفت و گاز مشهور است، در سال گذشته در راستای چشم انداز سال 2030 رویکردی متفاوت در رابطه با تنوع اقتصادی اخذ کرده است. با اینکه در بخش اقتصادِ این کشور همواره ابتکارات متعددی انجام شده است اما این نخستین باری است که حکومت اهدافی درخصوص انرژی های تجدیدپذیر در سر دارد.  همگام با چشم انداز 2030 و اهداف میان مدت آن، عربستان قصد دارد در طول سه سال، 3.45 گیگاوات انرژی تجدیدپذیر به شبکه ملی برق خود اضافه کند یعنی تا سال 2023 باید تا میزان 9.5 گیگاوات افزایش یابد.

    برچسب ها