عصر خودرو

بررسی بازار معاملات هفتگی فیوچرز نشان داد؛

«آتی» در فاز استراحت

عصر بازار- بازار سکه آتی طی هفته گذشته کار خود را با ثبت ۲۴ هزار و ۵۴۶ معامله، البته با احتساب یک روز تعطیل و ۵ روز کاری به پایان رساند که این رقم به نسبت مدت مشابه هفته ماقبل خود و با احتساب این ۵ روز کاری، با افت ۱۷ هزار‌تایی در حجم معاملات به پایان رسیده است

«آتی» در فاز استراحت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، آغاز تعطیلات تابستانی فارغ از نوسان‌ها و افت و خیزهای بازار جهانی، روی بازار آتی تاثیر گذاشته و باعث شده از رونق بازار کاسته شود، از سوی دیگر ارسال سیگنال‌های غلط از بازار معاملات کاغذی سکه و دلار از سوی بازار سنتی به بازار بورس نیز باعث شده رونق در بورس با کندی مواجه شود.

    در این میان نماد «دی» در واگرایی مانده است و طبیعتا در صورتی که این واگرایی ادامه‌دار باشد و بازار طلا هم به روند افزایشی ادامه دهد می‌توانیم منتظر افزایش‌های هیجانی در بازار آتی باشیم.فرزان سهرابی، تحلیلگر و تکنیکالیست بازار آتی می‌گوید: همان طور که در گزارش هفته منتهی به 23 تیر به آن اشاره شد «خط مرزی 1200 دلار برای قیمت طلا، خط حمایت بسیار قوی است و طلا در این خط حمایت می‌شود» که در حال حاضر این اتفاق در 1200 دلار رخ داده است.در این میان در دو هفته قبل هم به این موضوع اشاره شده بود، یعنی در هفته منتهی به 16 تیر گفته شده بود که طلا به رقم 1200 خواهد رسید و این رقم است که روند قیمتی بعدی طلا در «میان‌مدت» را تعیین خواهد کرد که این اتفاق رخ داد، چنانچه طلا تا 1200 دلار کاهش پیدا کرد و پس از آن، از این رقم به خط مرزی یا خط حمایت برخورد کرد و پس از آن، از این خط به سمت بالا بازگشت و مجددا روند صعودی را در پیش گرفت.

    بازار در دام

    در گزارش هفته منتهی به 16 تیر عنوان شد که «قیمت کنونی طلا با توجه به عدد شاخص دلار منطقی نیست». در این رابطه اگر بخواهیم به‌صورت تجربی در مقاطع مختلف زمانی بین نرخ طلا و شاخص دلار برابری ایجاد کنیم، خواهیم دید که با ارقام مشاهده شده در شاخص دلار باید منتظر ارقام بالاتری در طلای جهانی باشیم، به‌طوری‌که این رقم ثبت شده در شاخص دلار، طلای 1350 دلاری را طلب می‌کند.سهرابی ادامه می‌دهد: در این میان و با توجه به تفاسیر مذکور و از سوی دیگر با توجه به جمع‌بندی‌های دو هفته گذشته، کاهش قیمت در طلای جهانی و طی دو هفته گذشته «تله‌نزولی» یا «bear trap» بوده است، در واقع این روند موسوم به روند گمراه‌کننده است، روندی که به بازار سمت و سویی نزولی می‌دهد و در ادامه عوض می‌شود.

    معمولا این روندها هم با حجم کم اتفاق می‌افتد، اما با توجه به نمودار موجود در گزارش، با توجه به اینکه کف قیمتی که در کانال مشاهده می‌شود، 1201 تا 1206 دلار است و در ادامه خط میانه کانال 1245 است، به نظر می‌رسد در حال حاضر اگر معاملات روز گذشته در همین ارقام یا بالای رقم 1250 دلار به اتمام برسد می‌توانیم منتظر این باشیم که طلا مجددا به 1283 (خط حمایت 1280 دلار) که در هفته‌های گذشته نتوانست از آن عبور کند، برسد.در این میان باید گفت احتمال اینکه این دفعه این اتفاق رخ دهد به دلیل «کاهش‌های اخیر شاخص دلار» وجود دارد. یکی از دلایل اصلی کاهش شاخص دلار، اعلام نظر روسای بانک مرکزی اروپا و انگلیس برای کاهش سیاست‌های حمایتی در اقتصادشان بوده است که باعث افزایش ارزش یورو شد.این افزایش‌ها که در ارتباط با یورو رخ داده، توانسته بر شاخص دلار تاثیر منفی بگذارد، علاوه بر اینکه در سنوات گذشته هم در شاخص دلار و در نمودارها و تحلیل‌های مختلف که در این صفحه چاپ شده بود، عنوان شد که شاخص دلار، هدف دستیابی به رقم 87 را دارد.

    اما در ادامه باید منتظر ماند و دید که کاهش‌های اخیر در شاخص دلار آیا می‌تواند در دراز‌مدت هم ادامه پیدا کند و آیا این روند می‌تواند ارتباط مستقیمی با «دستیابی توافق یلن با ترامپ برای دوره آتی ریاست فدرال رزرو» داشته باشد یا خیر.یکی از گزینه‌هایی که در ابتدای فوریه سال آینده برای دوره ریاست فدرال رزرو در نظر گرفته شده و ترامپ نظر مساعدی روی او دارد،‌ شخصی به نام «گری کوهن» رئیس سابق بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس است. در این باره باید گفت که این شخصیت، اقتصاددان نیست، به حزب جمهوری‌خواه وابستگی سیاسی دارد و علاقه به نرخ‌های بهره بالا دارد. پیش‌بینی‌های این انتصاب برای ریاست در فدرال رزرو را می‌توان در تقویت سیاست مداوم در افزایش مداوم و خیلی متعادل در نرخ بهره در سال‌های آینده دید. به نظر می‌رسد از نظر فاندامنتالی فعلا و تا ابتدای ماه فوریه افزایش در نرخ بهره داشته باشیم.

    شاخص دلار / همان‌طور که در نمودار شاخص دلار که پیش‌تر از این و در بهمن ماه منتشر شده ملاحظه می‌کنید، الگوی هارمونیک نزولی در تایم هفتگی در شاخص دلار شکل گرفته بود که با توجه به زمان هفتگی نمودار این تحلیل به‌صورت بلند‌مدت محقق شده است. علاوه بر آن الگوی هارمونیک مذکور با تارگت حداقلی 88 برای شاخص دلار از ماه‌ها پیش رونقی را برای بازار طلا پیش‌بینی کرده بود که انتظار می‌رود محدوده 1350 دلار با عدد پیش‌بینی شده شاخص مطابقت داشته باشد.

     

    نماد دی / به واسطه واگرایی شکل گرفته در انتهای موج 5 نزولی، قیمت‌های کنونی در این نماد مستعد صعود هستند.

    برچسب ها