عصر خودرو

روند افت شاخص پول آمریکا ادامه دارد؛

دلگرمی دلاری دارایی‌های طلا

عصر بازار- هفته سوم جولای، هفته خوبی برای فلز زرد بود، هفته‌ای که اونس طلا را به اوج تقریبا یک ماهه رساند.

دلگرمی دلاری دارایی‌های طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  مهم‌ترین دلیل رشد طلا در ٥ روز کاری گذشته، افت شاخص دلار بود که این شاخص تاثیرگذار را به مرز ٩٤ واحد نزدیک کرد. در این شرایط، نوسان‌های افزایشی اونس طلا در محدوده 1240 دلار، این کالای گرانبها را بار دیگر به میانه کانال 1200 دلار نزدیک کرد. اونس طلا در حالی صبح جمعه تا یک قدمی مرز 1250 دلار رفت که دو هفته پیش‌روی بهای ١٢٢٨ دلار ایستاده بود. اونس که دوشنبه، اولین روز هفته میلادی را با ٦ دلار رشد و ثبت بهای ١٢٣٤ دلار آغاز کرده بود، سه‌شنبه تا قیمت ١٢٤٢ دلار اوج گرفت. با آنکه چهارشنبه روز افت یک دلاری بود، پنج‌شنبه روز رشد تا قیمت ١٢٤٤ دلار بود تا روز آخر نیز با امید آغاز شود. اونس روز جمعه را با بهای ١٢٤٥ دلار آغاز کرد و بلافاصله رو به نوسان‌های افزایشی آورد. البته در قیمت‌های بالاتر، فروش‌ها افزایش می‌یافت. تا ساعت 8 عصر روز گذشته که این گزارش نهایی می‌شد، قیمت 1250 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی سومین هفته نیمه دوم سال 2017 رقم خورده باشد.

    روز استراحت

    چهارشنبه روز توقف بازار برای تثبیت رشدهای اخیر بود. اونس که در مجموع روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ١٤ دلار جهش کرده بود، در روز سوم هفته یک دلار عقب نشست اما در محدوده 1240 دلار ماند. شاخص دلار که سه‌شنبه تحت‌تاثیر تنش‌های سیاست داخلی آمریکا تا عدد 60/ 94 واحد افت کرده بود، چهارشنبه تا عدد 77/ 94 واحد تعدیل شد تا توقفی در روند رشد طلا به وجود بیاید. رشد شاخص دلار از کف 10 ماهه سه‌شنبه باعث شد رشد بهای نفت خام نتواند روند اونس را افزایشی کند. با این همه، توقف طلا در روز چهارشنبه موقتی بود.

     

    ابهام اروپایی

    اونس پنج‌شنبه تحت‌تاثیر افت دوباره شاخص دلار، ٣ دلار رشد کرد تا در ٦ قدمی مرز میانه کانال قرار بگیرد. شاخص دلار در این روز تا عدد 30/ 94 واحد افت کرد. دلیل دیگر رشد طلا در چهارمین روز هفته، سخنان غیرمنتظره رئیس بانک مرکزی اروپا درباره سیاست پولی این نهاد بود. بانک مرکزی اروپا در نشست پنج‌شنبه خود نرخ‌های بهره را دست نخورده نگه داشت؛ با وجود این، رئیس این بانک در نشست خبری پس از جلسه حکام بانک اعلام کرد که هنوز هیچ برنامه‌ای برای انقباض پولی وجود ندارد. این گفته‌ها مخالف صحبت‌های پیشین او مبنی‌بر آمادگی برای کاهش سیاست‌های انبساطی بود. احتمال تداوم تسهیل پولی در اروپا، معامله‌گران بازار فلزهای گرانبها را خوشحال کرد. در این روز همزمان با افت شاخص دلار، بهای نفت خام هم افت کرد. روند بازار انرژی تا حدی مانع طلا شد، اما رشد آن را متوقف نکرد.

    تردید آمریکایی

    جمعه با افت دوباره شاخص دلار و در نتیجه رشد بهای اونس شروع شد. همزمان با تضعیف بیشتر شاخص دلار، عوامل تنش‌زای تازه‌ای هم به نفع طلا کار می‌کردند. از یکسو در آمریکا هم سخنگوی تیم حقوقی دونالد ترامپ استعفا داد و هم سناتورهای جمهوری‌خواه از آشوب‌های مربوط به طرح اصلاح بیمه اوباما انتقاد کردند. از سوی دیگر، گزارش‌های تازه نشان داد که کمیته سرمایه‌گذاری خارجی ایالات‌متحده که سرمایه‌گذاری‌های خارجی را در رابطه با امنیت ملی می‌سنجد تا این مقطع از سال‌جاری میلادی با ٩ مورد سرمایه‌گذاری مخالفت کرده است. این رقم نشان‌دهنده نوع نگاه دولت ترامپ به سرمایه‌های خارجی به‌خصوص سرمایه‌های چینی است. دیگر خبر مهم روز جمعه ادامه رشد یورو تا اوج تقریبا دو ساله بود. یورو روز پنج‌شنبه هم با وجود سخنان ماریو دراگی رشد کرده بود؛ اما جمعه با هضم بیشتر داده‌ها، بیشتر تقویت شد. کارشناسان معتقدند بانک مرکزی اروپا همچنان آماده کاهش سیاست‌های انبساطی خود است، اما می‌خواهد این اقدام را بدون وحشت زده کردن بازارها انجام دهد. در گزارش فردای «دنیای‌اقتصاد» تحولات هفته خوب طلا به همراه قیمت نهایی اونس در پایان هفته سوم ماه هفتم میلادی پیش‌روی شما خواهد بود. در گزارش روز بعد از آن نیز، جزئیات پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت به همراه رویدادها و داده‌های هفته جدید، در اختیار شما خواهد بود.

    برچسب ها