عصر خودرو

سقوط ۲ درصدی سکه‌های کوچک

مسیر هفتگی دلار تغییر نکرد

عصر بازار- روز چهارشنبه، دلار از کف ۲۵ روزه بالا آمد، ولی این افزایش نیز نتوانست مانع از منفی شدن بازدهی آن در هفته گذشته شود.

مسیر هفتگی دلار تغییر نکرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  در پنجمین روز هفته گذشته، شاخص بازار ارز 2تومان افزایش را ثبت کرد و به قیمت 3 هزار و 777 تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش خرید معامله‌گران فردایی و کاهش عرضه بازیگران بازارساز دو عاملی بودند که در افزایش قیمت اثر داشتند. با وجود این افزایش، شاخص ارزی در آخرین هفته تیرماه 1/ 0درصد از ارزش خود را از دست داد تا دومین افت پیاپی آن به ثبت برسد. دلار 2 هفته پیش نیز 1/ 0درصد افت قیمت را ثبت کرده بود.

    روز چهارشنبه سکه تمام بهار آزادی نیز سرنوشتی مشابه دلار داشت. در بیست و هشتمین روز تیرماه، سکه با هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 206 هزار تومان رسید. بالا ماندن بهای اونس در بازارهای جهانی در کنار اثر دلار دو عاملی بودند که فلز گرانبهای بازار داخلی را در مسیر افزایشی قرار دادند. البته رشد آخرین روز کاری هفته موجب تغییر مسیر هفتگی سکه نشد. سکه که 2 هفته پیش 3/ 0درصد از ارزش خود را از دست داده بود، هفته گذشته 1/ 0 افت دیگر را تجربه کرد. این در حالی بود که در بازار سکه‌های کوچک‌تر، میزان افت قیمت‌ها بسیار بیشتر بود. روز چهارشنبه نیم‌سکه حرکت خود در جاده کاهشی را ادامه نداد و روی قیمت 624 هزار تومان باقی‌ماند. با وجود ثبات قیمت در روز آخر، نیم‌سکه در هفته گذشته بیش از 2 درصد از ارزش خود را از دست داد. ربع‌سکه نیز در پنجمین روز هفته هزار تومان افت کرد و به قیمت 363 هزار تومان رسید. با این افت، میزان کاهش ربع‌سکه در آخرین هفته تیرماه به 1/ 2 درصد رسید. در‌حالی‌که بازدهی سکه و دلار در آخرین هفته تیرماه منفی شده بود، عده‌ای از معامله‌گران باور داشتند که این دو دارایی در هفته‌های ابتدایی مردادماه با افزایش قیمت مواجه خواهند شد. به اعتقاد یکی از بازیگران باتجربه بازار، در روزهای ابتدایی مرداد تقاضا در بازارها به‌واسطه افزایش نقدینگی بالاتر خواهد رفت و فروش‌های سنتی روزهای انتهایی ماه نیز قطع خواهد شد. در این شرایط، برخی معامله‌گران انتظار دارند قیمت هر دو دارایی سکه و دلار کمی با افزایش مواجه شود. این در حالی است که عده‌ای از بازیگران سکه و دلار انتظار افزایش قیمت را ندارند. آنها معتقدند عرضه بازارساز می‌تواند پاسخگوی نیاز ارزی باشد؛ در نتیجه قیمت دلار توان رشد چندانی را از خود نشان نخواهد داد و به دنبال آن، اثر قیمت این ارز بر سکه طلا نیز زیاد نخواهد بود.

    نیم‌سکه که 2 هفته پیش 1/ 2 درصد از ارزش خود را از از دست داده بود، شنبه گذشته نیز 2 هزار تومان افت کرد و به قیمت 636 هزار تومان رسید. روز یکشنبه این فلز گرانبها، افت قیمت خاصی را به ثبت نرساند، ولی روز دوشنبه بیشترین میزان افت ارزش هفتگی آن به ثبت رسید. روز دوشنبه نیم‌سکه 9 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 627 هزار تومان رسید. این پایان خط نزولی این فلز گرانبها نبود و روز سه‌شنبه 3 هزار تومان دیگر افت را تجربه کرد.

    برچسب ها