عصر خودرو

تهدیدات سایبری در بازار سرمایه

عصر بازار- استفاده فزاینده از فناوری‌ها و کاربرد فراگیر آن‌ها در اقتصاد مدرن علی‌رغم مزایای گسترده آن، مخاطراتی به دنبال دارد.

تهدیدات سایبری در بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، مزایای خدمات فناوری‌محور، متعدد و واضح است: محصولات و خدماتی با هزینه‌های پایین‌تر و دارای امکانات مشتری‌پسند از بٌعد سرعت، سهولت و قابلیت اطمینان. بازارهای سرمایه به دلیل ماهیتی که دارند از پیشروان توسعه فناوری به حساب می‌آیند. به طور مثال، معاملات بازار سرمایه از طریق سیستم‌های الکترونیکی و با انعطاف و سرعتی غیر قابل مقایسه با معاملات دستی انجام می‌گردند.

    فناوری‌ها همواره با مخاطراتی همراه هستند. وجود ایراد در یک سیستم الکترونیکی مهم می‌‌تواند عوارض دنباله‌داری برای همه افراد مرتبط با آن ایجاد نماید و در برخی موارد ممکن است پایداری کل سیستم‌های مالی و یا حتی کل اقتصاد را تهدید نماید. این مخاطرات تا حدودی شناسایی شده‌اند و اقدامات محافظتی متعددی از جمله تنظیم چارچوب‌های مقرراتی به کار گرفته شده است. تمرکز این اقدامات محافظتی بیشتر بر روی مقاومت سیستم‌ها در برابر اشکالات عملکردی بوده و کمتر بر روی رویدادهایی که ممکن است با هدف خرابکارانه صورت بگیرد – که عموماً به آن‌ها حملات سایبری گفته می شود- تمرکز شده است. مخاطرات مرتبط با این نوع از حملات در بازارهای سرمایه موضوع این گزارش است.

     مخاطرات سایبری، تهدیدات فزاینده و قابل توجهی را به یکپارچگی، محرمانگی اطلاعات، کارایی و پایداری بازارهای مالی در کل دنیا وارد نموده‌اند. در فوریه 2014 در کوالالامپور، اعضای آیسکو (سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار) تصمیم گرفتند تا بررسی بیشتری بر نحوه حمایت از ذینفعان بازار سرمایه به وسیله توسعه امنیت سایبری داشته باشند. مخاطرات سایبری پدیده‌ای بسیار پیچیده و با رشد فزاینده است که صرفاً با تکیه بر راهکارهای استاندارد مدیریت ریسک نمی‌توان آن را کنترل نمود و با توجه به ماهیت بالقوه سیستمی این‌گونه مخاطرات، راهکارهای هدفمند و اصولی می‌توانند در مقابله با آن‌ها موثر باشند.

     آمارهای مربوط به حملات سایبری معمولا دقیق نیستند. بسیاری از سازمان‌ها در راستای حفظ اعتبار خود، حملات سایبری را گزارش نمی‌کنند و برخی از سازمان‌ها نیز از حملاتی که به آن‌ها شده است، اطلاع ندارند. بنابراین، آمارهای موجود، تخمین حداقلی از میزان حملات سایبری است. با این وجود، همه بر این امر گواهی می‌دهند که تعداد حملات سایبری و خسارات ناشی از آن‌ها بسیار بیشتر شده است.

    بر اساس گزارش بررسی امنیت اطلاعات PwC در سال 2016 –که از مصاحبه با 10.000 مدیر از 127 کشور جمع آوری گردیده است- تعداد رخدادهای امنیتی تشخیص داده شده در سال 2015 در مقایسه با سال 2014 افزایش 38 درصدی داشته است. در گزارش دیگری از همین مرجع، رخدادهای امنیتی از سال 2009 تا سال 2014، 66 درصد افزایش یافته است. 10 درصد از این مدیران اعلام کردند که خسارات مالی ناشی از رویدادهای امنیتی آن‌ها بیش از 10 میلیون دلار بوده است.

    تخمین خسارات مالی ممکن است با توجه به متدولوژی و محدوده بررسی، نتایج متفاوتی داشته باشد. اما نتایج همه روش‌ها نشان دهنده افزایش میزان خسارات است. بر اساس گزارش "بررسی میزان خسارات افشای اطلاعات موسسه Ponemon در سال 2015"، میزان خسارت متوسط حاصل از افشای اطلاعات برای یک شرکت، 3.79 میلیون دلار اعلام گردیده که در مقایسه با دو سال قبل از آن رشد 23 درصدی داشته است. مرکز مطالعات استراتژیک و تحقیقات بین المللی در سال 2014 پیش‌بینی کرده بود که میزان خسارت احتمالی ناشی از جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی بیش از 400 میلیارد دلار در سال خواهد بود .

    نکته قابل توجه دیگر این است که بخش مالی یکی از اهداف اساسی حملات سایبری است. درک علت آن نیز مشکل نیست؛ "مبادلات پولی" در این بخش صورت می‌پذیرد و هدف بسیاری از حملات سایبری سرقت‌های مالی است. بر اساس گزارش بررسی افشای اطلاعات Verizon، بخش مالی در میان رتبه‌بندی اهداف حملات سایبری، جزو سه رتبه اول دسته‌بندی شده است .

     بر اساس بررسی انجام شده توسط آیسکو و فدراسیون جهانی بورس (WFE) بر روی 46 بورس بین المللی، بیش از نیمی از آن‌ها (53 درصد)، حداقل یک حمله سایبری شدید را تجربه کرده اند.

    دیجیتالی شدن صنعت بورس رویداد مثبتی است و این فرایند رو به گستردگی است. نکته قابل تامل ایجاد فرصت‌های بالقوه برای مجرمان سایبری و ضرورت تضمین محرمانگی، یکپارچگی و صحت اطلاعات است. سایر رویکردهای فناوری محور در بازارهای سرمایه همچون افزایش استفاده از دستگاه‌های موبایل، برون‌سپاری و رایانش ابری، اگرچه بهره‌مندی از مزیت‌های آن‌ها امری ناگزیر است، اما در عین حال می‌توانند آسیب‌پذیری‌های بیشتری در برابر حملات سایبری ایجاد نمایند. اگر حملات سایبری در مقیاس بزرگ صورت بگیرد، می‌تواند عواقب سیستماتیک سنگینی برای کل سیستم‌های مالی در پی داشته باشد و اعتماد به بازارهای سرمایه را از بین ببرد.

    به طور خلاصه، گزارشات موجود نشان از افزایش مخاطرات سایبری دارد و این افزایش برای آینده نیز قابل پیش‌بینی است. این رشد مخاطرات سایبری تهدیدی برای کارایی بازارهای سرمایه، منافع سرمایه‌گذاران و محرمانگی اطلاعات به حساب می‌آید. توجه به امنیت معاملات بازار سرمایه باید دو سویه باشد. از یک طرف، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات معاملات بر خط می‌بایست با بهره‌گیری از تجهیزات و رعایت الزامات و استانداردهای امنیت اطلاعات در امن‌سازی خدمات خود بکوشند و از طرف دیگر کاربران این سامانه ها نیز با رعایت نکات مرتبط، باید ریسک‌های سایبری را کاهش داده و نقش موثری در حفاظت از منافع و دارایی‌های مالی خود ایفا نمایند.

     

    *یادداشتی از مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه

    برچسب ها