عصر خودرو

در دیدار هیات افغان با رئیس هیات عامل ایمیدرو مطرح شد؛

ایران آماده همکاری با افغانستان برای انتقال تکنولوژی است

عصر بازار- رئیس هیات عامل ایمیدرو در دیدار با هیات وزارت معادن و پترولیوم افغانستان بر گسترش همکاری های بین دو کشور تاکید کرد و گفت: ایران آمادگی دارد تا در مسائل مربوط به انتقال تکنولوژی، اکتشاف و فرآوری با دولت افغانستان همکاری کند.

ایران آماده همکاری با افغانستان برای انتقال تکنولوژی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، مهدی کرباسیان در دیدار با مدیران ارشد وزارت معادن پترولیوم، سازمان زمین شناسی و وزارت مالیه افغانستان افزود:فارغ از مسائل اقتصادی، ایران علاقمند به کمک و پیشرفت افغانستان به عنوان کشور دوست و همسایه است بنابراین اکنون با توجه به موقعیت مجتمع معادن سنگان که از یک طرف به ایران و از طرف دیگر به کشور افغانستان مشرف است، فرصت های خوبی برای همکاری های دوجانبه ایجاد شده است.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو از اعلام آمادگی ایران برای احداث کارخانه مشترک بین دو کشور خبر داد و خاطرنشان ساخت: افغانستان دارای ذخایر بالای سنگ آهن است و ما آمادگی داریم کار اکتشافی را کامل و همچنین سنگ آهن تولید شده در افغانستان را فرآوری کنیم، ایران دارای منابع سرشار گاز است و این امکان وجود دارد که سنگ آهن استخراج شده از معادن افغانستان در ایران به صورت شمش تولید شود.
    کرباسیان اعلام کرد: پیشنهاد ما این است که در راستای همکاری های دوجانبه، شرکت های خصوصی ایرانی وارد عمل شوند و ما به عنوان دولت، نقش حمایتی خواهیم داشت.
    وی، از آمادگی ایران برای راه اندازی مرکز تحقیقات مواد معدنی در کشور افغانستان خبر داد و اظهار کرد: مرز مشترک بین دو کشور ظرفیت های مناسب معدنی دارد و راه اندازی مسیر راه آهن تهران - هرات یک مزیت برای هر دوکشور محسوب می شود چراکه این موضوع حمل ونقل مواد معدنی در مسیر دو کشور را تسهیل خواهد کرد.
    طاهر رضایی رئیس سازمان زمین شناسی افغانستان در این دیداربا ابراز خرسندی از همکاری های ایران با دولت افغانستان در زمینه انتقال دانش در حوزه معدن اظهار کرد: هر دو کشور دارای منابع سرشار طبیعی هستند و یکی از هدفگذاری های مسئولان افغانستان این است که در زنجیره صنایع استخراجی همچون ایران عمل کند.
    وی افزود: البته مسائل امنیتی دلیل اصلی عقب ماندگی کشور ما در رسیدن به اهداف کلان اقتصادی بوده است دولت افغانستان برای جبران این موضوع هیات های مختلفی را برای بازدید از ظرفیت های ایران در بخش منابع میدانی و فرآوری به کشور ایران اعزام کرده است.
    رضایی به استقبال سازمان ایمیدرو از هیات فنی وزارت معادن و پترولیوم افغانستان اشاره و تصریح کرد: مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی کرج و کارخانه های معدنی سنگان در این سفر مورد بازدید قراردادیم و مسئولان ایرانی اطلاعات خوبی را در خصوص نحوه کارکرد این مجموعه ها در اختیارمان قرار دادند.
    وی ابراز امیدواری کرد با مساعدت هایی دولت ایران زمینه های همکاری بین دو کشور افزایش یابد تا کشور افغانستان به ظرفیت های مناسب در حوزه معدن دست پیدا کند.
    رئیس سازمان زمین شناسی افغانستان از تمایل دولت افغانستان برای خرید میلگرد، سیمان و قیر از ایران خبر داد و افزود: در دولت قبلی افغانستان در بخش اکتشافات، با کشورهای چین و هند تجربه مناسبی را در همکاری های طرفین نداشتیم و این موضوع باعث شد تا ایران را به عنوان یکی از کشورهای با ظرفیت در حوزه معدن انتخاب کنیم.
    وی خاطرنشان کرد: گزارشی از این سفر به مقام های عالی افغانستان ارایه خواهد شد تا در خصوص نحوه همکاری بین دو کشور تصمیم گیری شود.
    هیات عالی رتبه کشور افغانستان متشکل از 9 نفر به سرپرستی محمدطاهر رضایی معاون وزیر و رئیس سازمان زمین شناسی افغانستان در سفر یک هفته ای خود از مجتمع سنگان و مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی کرج دیدن کردند.
    بازدید از معادن شهرستان طبس و همچنین معادن استان یزد از دیگر برنامه های این هیات خواهد بود.
    از جمله اهداف این هیات در سفر به ایران بازدید از معادن و آشنایی با تکنولوژی و انتقال علوم مرتبط با حوزه معدن اعلام شده است.
     

    برچسب ها