عصر خودرو

کارشناسان و تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌کنند:

فولادی‌ها روی دور سودآوری

عصر بازار- فولادی‌ها و سنگ آهنی‌ها به سهم‌های سرسبد بورس تهران تبدیل شده‌اند. کارشناسان بورسی معتقدند، روند رو به رشد قیمت‌های جهانی فولاد و سنگ آهن در چند ماه اخیر به طور حتم خاطره‌ایی خوش با طعم شیرین تعدیل‌های چشمگیر به همراه خواهد داشت.

فولادی‌ها روی دور سودآوری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، از سویی میزان صادرات این شرکت‌ها به تبع این اتفاقات، افزایش یافته و قیمت محصولاتی مانند شمش فولاد خوزستان به روند حداکثری خود از سال 95 تاکنون رسیده است.

    در پی برگشتن ورق به نفع فولادی‌ها و سنگ آهنی‌ها، در گفت‌وگو با کارشناسان بورسی گذری داشتیم بر وضعیت شرکت‌های فولادی و سنگ آهنی و از آنها  پرسیدیم، چه پیش‌بینی از تعدیل مثبت این شرکت‌ها تا پایان سال دارند؟
    مهرزاد منتظری که از کارشناسان ارشد بازارهای جهانی محسوب می‌شود، به خبرنگار هفته نامه بازار امروز می‌گوید: در پی رشد قیمت‌های جهانی و رشد تقاضا برای محصولات فولادی و سنگ آهنی، می‌بینیم که میزان معاملات و دادوستد سهام تولیدکنندگان فولادی و سنگ آهنی در بازار شدت گرفته است و این خود به یکی از عواملی تبدیل شده تا شاخص بورس تهران در چند روز متوالی رشدی با ثبات‌تر داشته باشد.
    وی تصریح می‌کند: شمش فولاد خوزستان روز سه شنبه هفته گذشته  1550 تومان در هر کیلو معامله شد که حداکثر قیمتی است که از سال 95 تاکنون داشته‌ایم و به طور مسلم، این رشد قیمتی می‌تواند سودهای خوبی را برای شرکت‌های فولادی بسازد.
    به گفته منتظری، در منطقه خاورمیانه نیز هم اکنون شمش فولاد از کف قیمتی 390 به 440 دلار در هر تن رشد کرده است.
    از این کارشناس ارشد می‌پرسم، چنین وضعیتی، آینده شرکت‌های فولادی و سنگ آهنی را چگونه رقم خواهد زد که پاسخ می‌دهد: شرکت‌های فعال در این صنعت از معدود صنایعی در بازار هستند که زیر ارزش ذاتی بازار معامله می‌شوند و از سوی دیگر در زمره سهم‌های بزرگ و غول پیکر محسوب می‌شوند. بر همین اساس اگرچه تکان خوردن قیمت سهام این شرکت‌ها چندان راحت نیست اما به طور حتم آینده خوبی را برای آنها از نظر تعدیل رقم خواهد زد.
    او اضافه می‌کند: اگرچه باید توجه داشته باشیم، به دنبال این اتفاقات مثبت برای فولادی‌ها، فشار فروش بر روی سهم شرکت‌های فولادی و سنگ آهنی‌ها از سوی سهامداران حقوقی افزایش یافته است.
    وی می‌افزاید: به عقیده من، با توجه به رشد قیمت دلار در نیمه دوم سال جاری  و روند رو به رشد قیمت‌های جهانی، پیش‌بینی می‌شود صنایع مرتبط با قیمت‌های جهانی به غیر از صنایع پتروشیمی، سودهای خوبی را برای سهامدارانشان بسازند.
    منتظری پیش‌بینی می کند: باید در نظر داشته باشیم که فصل مجامع نزدیک است و بعد از مجمع به طور حتم سهامداران می‌توانند روی سودهای خوب، با تعدیل‌های قابل توجه این شرکت‌ها حساب باز کنند.
    به گفته وی، در شرایط کنونی شرکت‌های سنگ آهنی و فولادی تحت تاثیر بازار چین هستند و در شرایط کنونی با توجه به سیاست‌هایی که این کشور در پیش گرفته به منظور کاهش تولیدات خود، پیش‌بینی می‌شود روند رشد قیمت‌ها ادامه دار باشد.

    جبران ریزش قیمت شمش
    از سوی دیگر پیمان ارمغان که از تحلیلگران زبده بازار به ویژه در زمینه بازار کالا محسوب می‌شود، وضعیت امروز حاکم بر شرکت‌های فولادی را اینطور تحلیل می‌کند: وضعیت کنونی بازار توانسته بخش اعظمی از ریزش‌های قیمت شمش را جبران کند به طوری که هم اکنون قیمت شمش که به کمتر از 1300 تومان کاهش یافته بود، توانسته است به 1500 تومان در هر کیلو برسد و این موضوع به طور قطع موجب می‌شود که شرکت‌هایی مانند فولاد ارفع و خوزستان که محصولات آنها شمش است با سودآوری قابل توجهی روبه‌رو شوند.
    به عقیده ارمغان، در صورت ثبات قیمت‌ها در بازار، به طور حتم عملکرد 6 ماهه این شرکت‌ها بسیار امیدوارکننده‌تر خواهد بود چرا که از سویی قیمت شمش رشد کرده و از سوی دیگر، افزایش قیمت یورو داشته‌ایم به همین دلیل تعدیلات خوبی در انتظار این شرکت‌ها خواهد بود.

    سفته بازی چینی‌ها از مهمترین دلایل افزایش قیمت
    در همین حال رامین عباسی، یکی از مهمترین دلایل رشد قیمت محصولات فولادی را سفته بازی چینی‌ها روی این محصولات می‌داند و می‌گوید: اگرچه چینی‌ها میزان تولید فولاد خود را کاهش داده‌اند اما از سویی، چینی‌ها با سفته بازی‌های عجیب خود موجب افزایش قیمت شده‌اند.
    این کارشناس بازار می‌افزاید: محموله‌های فولاد به دو دسته تقسیم می‌شوند، موجودی‌های انبار و آنها که هنوز بار کشتی‌ها هستند. نکته جالب اینجاست که خریداران نسبت به خرید موجودی‌های انبار اقدام نمی‌کنند و محموله‌های کشتی را خریداری می‌کنند.
    عباسی می‌گوید: در شرایط کنونی سفته بازی‌های صورت گرفته روی محصولاتی مانند زغال سنگ، سنگ آهن و فولاد بیشتر از تقاضای واقعی است و این موضوع باعث رشد قیمت این محصولات شده است.
    او تصریح کرد: از سویی کاهش تولیدات چین به دلیل آلودگی هوا موجب رشد قیمت‌های جهانی شده است و به تبع این عامل، قیمت‌های شمش وارداتی نیز بالا رفته رود.
    این کارشناس و تحلیلگر با بیان اینکه نمی‌توان هیچ چشم اندازی درباره ثبات قیمت‌های خوب جهانی ارائه داد، اضافه می‌کند: چنانچه قیمت‌ها در وضعیت کنونی ماندگار باشند به طور حتم شرکت‌هایی مانند ارفع می‌توانند سودهای غیر قابل انتظاری را به سهامداران خود بدهند.
    او پیش‌بینی تعدیل 200 درصدی را برای فولاد ارفع ارائه می‌کند و می‌افزاید: تنها مشکل امروز بازار عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها روی این سهام‌هاست زیرا سهامداران عمده از مهمترین سهامداران این شرکت‌ها محسوب می‌شوند و این افزایش قیمت می‌تواند آنها را هرچه بیشتر به فروش سهام خود ترغیب کنند.

    برچسب ها