عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- بورس هفته گذشته رویدادها مهمی در بورس کالای ایران رخ داد که بازدید وزیر دادگستری از این بورس کالای ایران، تامین مالی ۲۰۰ میلیارد ریالی صنعت طیور و آغازعرضه گندم در قالب سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا از مهم ترین این رویدادها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، از مهم ترین اتفاقات هفته گذشته دیدار وزیر دادگستری از بورس کالای ایران بود در این دیدار که روز سه شنبه هفته گذشته انجام شد وزیر دادگستری، این بازار مالی را بازاری روشن وهدفمند عنوان کرد و با تاکید برعزم جدی دولت دوازدهم برای مبارزه با فساد، شفافیت را رکن اصلی در تحقق داشتن اقتصادی سالم خواند.

    حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی با بیان اینکه بورس کالا رکن اصلی سلامت بازارهای کشور است، گفت:بورس کالای ایران به عنوان بازاری با قیمت های واضح و شفاف رکن اصلی برنامه ریزی و تلاش برای تحقق سلامت سایر بازارهای کالایی کشور است، چرا که برنامه ریزی، ارتباط مستمر با تولید کنندگان، نهادها و شرکت های مهمی چون بانک ها، بخش خصوصی و سایر ارگان ها می تواند این شفافیت را گسترش دهد و الگوی مناسبی برای سایر بخش های اقتصادی کشور باشد.

    وی با تقدیر از تحولات و اصلاحات عمیق انجام گرفته در بورس کالای ایران به ویژه در بخش کالاهای استراتژیک همچون کشاورزی، گفت: از منطق اقتصادی و با هدف ثبات قیمت ها برای کالاهای مختلف باید به سراغ بورس کالا بیاییم و دولت نیز اگر بخواهد این منطق را رعایت کند باید اجازه کشف قیمت همه کالاها براساس مکانیزم عرضه و تقاضا را در بورس کالا بدهد.

    مصطفی پورمحمدی تاکید کرد: در کشور گردش معاملاتی ما بایستی در فضایی شفاف صورت پذیرد و بورس کالا این فضای شفاف را فراهم کرده است. ضمن اینکه با ایجاد شفافیت هرچه بیشتر مدیریت و ثبات قیمت ها و صدور مجوزهای لازم برای واردات کالاهای مورد تقاضا به میزان لازم و کافی در کشور نیز تسهیل می شود.

    خروج کالاهای قابل پذیرش در بورس کالا از شمول قیمت گذاری

    در دیدار وزیر دادگستری از بورس کالای ایران، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به نقش بورس کالای ایران در ایجاد شفافیت هر چه بیشتر و ثبات قیمت ها همزمان با حذف رانت اشاره کرد و گفت: دولت طبق ماده 18 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، مکلف است کالاهای مشمول پذیرش در بورس کالا را از شمول قیمت گذاری خارج کند و با شفافیت موجود در این بازار سفته بازی روی محصولات مختلف به حداقل ممکن رسیده است.

    شاپور محمدی تاکید کرد: محدودیتی در عرضه کالاها در بورس کالا وجود ندارد بطوریکه طبق شرایطی که در دستورالعمل ها دیده شده عرضه کالاهای مختلف می تواند در این بازار صورت گیرد. به عبارت بهتر، کالاهای مختلف به شرط تداوم عرضه توسط عرضه کننده و همگن بودن و برخورداری آنها از استانداردهای لازم، می توانند در بورس کالا مورد معامله قرار بگیرند.

    همکاری بورس کالا با سازمان تعزیرات حکومتی

    در بازدید وزیر دادگستری از بورس کالای ایران، حامد سلطانی نژاد یکی از مصداق های فروش داخل شبکه را فروش کالاها در بورس کالا عنوان کرد و گفت: در رابطه با بحث فروش داخل شبکه و در برخی زمینه ها با سازمان تعزیرات حکومتی همکاری هایی با بورس کالای ایران مطرح است تا با کمک این سازمان فروش داخل شبکه در داخل بورس کالا و با شفافیت بالایی از نظر تعیین قیمت ها صورت پذیرد.

    مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران همچنین به حذف رانت و سفته بازی در بازارهای کالایی از طریق بستر شفاف بورس کالای ایران اشاره کرد و افزود: ارزش کل معاملات بازار مالی و فیزیکی در سال گذشته به بیش از 81 هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم بالاترین میزان در طول دوره فعالیت بورس کالا بوده است. به عبارت دیگر این میزان ارزش معاملاتی 6.5 درصد از کل GDP کشور را به خود اختصاص می دهد.

    ابزارهای مالی با مسکن پیوند می خورد

    مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران همچنین از ورود مسکن به بورس کالا خبر داد و گفت: امسال با پیوند ابزارهای بورسی به املاک، سرمایه های خرد را به سمت بازار مسکن هدایت و به خروج مسکن از رکود کمک می کنیم.

    حامد سلطانی نژاد گفت: ابزارهای مالی در بورس کالای ایران می‌تواند سرمایه‌ها را در بخش مسکن به سرمایه‌های مولد تبدیل کرده و از راکد بودن سرمایه‌ها در بخش مسکن جلوگیری کند و این روش کمک می‌کند که مسکن از رکود خارج شود.

    وی گفت: در این زمینه مذاکراتی با اتحادیه مشاورین املاک و مجموعه سرمایه گذاری مسکن صورت گرفته است تا ابزارهای بورسی را با مسکن پیوند دهیم، بدین ترتیب فردی که در کشور به دنبال پوشش ریسک افزایش قیمت مسکن و یا تهیه مسکن بلندمدت برای فرزندش است غیر از ساز و کارهای موجودی که در بازار مسکن وجود دارد، می‌تواند از ابزارهای بورسی نیز بهره‌مند شود.

    تامین مالی 200 میلیارد ریالی صنعت طیور

    از دیگر اتفاقات مهم بورس کالا در هفته جاری تامین مالی 200 میلیارد ریالی صنعت طیور از این بورس بود به طوری که در روز چهارشنبه 28 تیر ماه اولین عرضه اوراق سلف موازی استاندارد مرغ منجمد به منظور تامین مالی صنعت طیور و تامین سرمایه در گردش از بورس کالای ایران انجام شد که با توجه به مزیت های این اوراق 137هزار و 90 قرارداد به ارزش 200 میلیارد ریال به فروش رسید.

    به این ترتیب 12 هزار  و 740 تن مرغ منجمد شرکت گسترش و توسعه صنایع بهپرور معادل 137 هزار و 80قرارداد 20 کیلویی به صورت اوراق سلف موازی استاندارد عرضه شد که در نهایت کل قراردادها با قیمت پایه یک میلیون و 459 هزار ریال به فروش رسید.

    اوراق سلف موازی استاندار مرغ منجد ، اولین اوراق سلف منتشر شده صنعت طیور در بورس کالا است که از سوی شرکت گسترش و توسعه صنایع بهپرور منتشر شده است؛ مشاور پذیرش و متعهد پذیره نویسی این اوراق شرکت تامین سرمایه امید است و این عرضه از سوی کارگزاری پیشگامان بهپرور و از طریق بورس کالای ایران صورت گرفته است.

    استارت عرضه گندم در بورس کالا زده شد

    در روز 26 تیر ماه تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران برای اولین بار میزبان عرضه گندم خوراکی در قالب طرح قیمت تضمینی بود و در این روز 3 هزار و 331 تن گندم خوراکی استان‌های اردبیل، مرکزی، زنجان، خراسان شمالی در قالب طرح قیمت تضمینی برای اولین بار در این بورس عرضه شد.

    سیاست قیمت تضمینی، طرحی جدید و نوپا در بخش کشاورزی است که با همکاری بورس کالا و وزارت جهاد کشاورزی، مورد توجه فعالان بخش کشاورزی و دولت قرار گرفته است و از این طرح به عنوان جایگزین سیاست خرید تضمینی گندم یاد می‌شود.

    همچنین این طرح ملی روی محصولات جو، ذرت، برنج و گندم  اجرا می‌شود و مزایای این طرح به گونه‌ای است که این طرح بهترین شیوه برای دریافت سریع مطالبات، رشد کیفیت محصولات و رشد بهره وری در بخش کشاورزی است.

    تخصیص منابع و قیمت گذاری صحیح از طریق بورس کالا

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بورس کالای ایران می‌تواند به شفافیت در طرف عرضه و تخصیص منابع و همچنین قیمت‌گذاری صحیح کالاها کمک کند و در چند سال گذشته از موفقیت خوبی نیز برخوردار شده است.

    محمدرضا پورابراهیمی به ارزیابی وضعیت بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: در کل وضعیت بورس کالا خوب است و حوزه فعالیت این بورس به نحوی است که باعث شفاف‌سازی معاملات می‌شود.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر بورس غیررسمی و غیرشفاف ارز در کشور وجود دارد، بنابراین با راه‌اندازی بورس ارز که در راستای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز نیز است، بخشی از مشکلات در حوزه بازار ارز حل می‌ شود؛ البته اگر وعده یکسان‌سازی نرخ ارز به سرانجام برسد، بورس ارز قابل راه‌اندازی است.

    زمان ورود سنگ آهن به بورس کالا اعلام شد

    نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن از آماده سازی بسترهای عرضه سنگ آهن در بورس کالا و عرضه این محصول در نیمه نخست امسال خبر داد.

    بهرام شکوری گفت: با پیگیری های انجام شده می توانیم در آینده بسیار نزدیک شاهد عرضه این محصول در بورس کالا باشیم زیرا هم ساختار و مکانیسم بورس کالا آماده بوده و هم انجمن سنگ آهن علاقمند به ورود این محصول به بورس کالاست.

    وی با بیان اینکه قیمت جهانی سنگ آهن کاهش پیدا کرده است، افزود: تقریبا همه زمینه های عرضه سنگ آهن در بورس کالا فراهم شده و بعد از بهبود قیمت جهانی این محصول شاهد عرضه آن در تالار داخلی بورس کالا خواهیم بود.

    نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن به مزایای ورود سنگ آهن به بورس کالا اشاره کرد و گفت: ورود سنگ آهن به بورس کالا موجب کشف قیمت عادلانه این محصول می شود علاوه بر این چون سنگ آهن با قیمت پایین در بازار خریداری شده و وجه آن با تاخیر پرداخت می شود، با ورود این محصول به بورس کالا مطمئنا قیمت مناسبی برای محصول کشف شده و پرداخت پول سریعتر صورت می گیرد.

    کاهش ریسک معاملات با راه اندازی صندوق طلا

    یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: با راه اندازی صندوق طلا صندوق در بورس کالا ریسک خرید و فروش طلا در بازار کاهش یافته است.

    علی اسلامی بیدگلی به مزایای راه‌اندازی صندوق طلا در بورس کالا اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه رسالت اصلی بورس کالا توسعه مبادلات فیزیکی کالایی است اما این بورس در راه اندازی ابزارهای نوین مالی نقش بسیار پیشرو و شایسته تقدیری در سال های گذشته داشته است.

    وی ادامه داد: راه اندازی ابزار مشتقه بر روی کالاها، ایجاد گواهی سپرده مبتنی بر کالا و بعد راه اندازی صندوق های کالایی و صندوق مبتنی بر طلا نشان دهنده چابکی و نوآوری بورس کالا است که امیدواریم این رویکرد در آینده نیز ادامه پیدا کرده و منجر به متنوع سازی محصولات و خدمات بورس ها در کشور شود تا شاهد حضور همه آحاد مردم برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه کشور باشیم.

    وی تصریح کرد: ابزار جدیدی که تحت عنوان صندوق طلا در بازار سرمایه راه اندازی شده و از طریق بورس کالا پذیره نویسی شده است، کمک می کند تا بازار سرمایه دارای محصولاتی باشد که نیازهای همه سرمایه گذاران خرد را برآورده کند؛ و افراد بتوانند به طور مستقیم از طریق بازار سرمایه جا به جایی دارایی را انجام دهند.

    ضرورت عرضه تمام زنجیره تولید مرغ در بورس کالا

    عضو هییت رییسه کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس گفت: عرضه مرغ در بورس کالا زمانی به نفغ مصرف کننده و تولید کننده است که مرغ به همراه تمام زنجیره تولید اعم از نهاده های دامی وارد بورس کالا شود.

    نظر افضلی با بیان اینکه خروج مرغداری های مادر از چرخه تولید یکی از عوامل گرانی جوجه یک روزه در مرغداری های کشور است،گفت:گرانی نرخ جوجه یک روزه به ‌طور مستقیم هزینه مرغداری های کشور را افزایش می دهد و دراین شرایط نمی توان انتظار داشت نرخ مرغ برای تولید کننده ارزان تمام شود.

    نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد: پادزهر آرامش منطقی بازار مرغ، ایجاد چرخه صادرات پایدار است، زیرا برای جلوگیری از ورشکستگی، مرغداران باید ظرفیت تولید مرغ را برای صادرات مستمر به بازار جهانی توسعه دهند.

    از بین رفتن ریسک قاچاق با عرضه گندم در بورس کالا

    یک نماینده مجلس با بیان اینکه با عرضه گندم در بورس کالای ایران ریسک قاچاق این محصول را به صفر می رساند گفت: با عرضه گندم در بورس کالا تضمین سلامت بازاریابی و معاملات به کشاورز داده می‌شود تا با حذف دست دلالان، این محصول با قیمت واقعی کشف و عرضه شود.

    غلامرضا جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به عرضه گندم در قالب سیاست قیمت تضمینی در بورس کالای ایران گفت: بورس کالای تنها نقطه‌ای است که می‌توان قیمت را بر مبنای مکانیسم عرضه و تقاضا، کشف و معامله کرد.

    وی با تاکید بر اینکه نقش بورس کالا کشف قیمت واقعی محصولات است، تصریح کرد: هر محصول استراتژیک کشاورزی که کشف قیمت واقعی نشود و عرضه آن از مبادی قانونی صورت نگیرد، قطعا فساد در آن ایجاد خواهد شد؛ بنابراین به طور یقین عرضه محصولات کشاورزی به خصوص گندم در بورس کالای ایران می‌تواند به کشف واقعی قیمت منجر شود. بعلاوه این که با این کار دیگر شاهد حضور دلالان در این بخش نخواهیم بود.

    نماینده مردم رشت در مجلس افزود: با ورود گندم به بورس کالا هم به کشف قیمت واقعی این محصول کمک کردیم و هم جلوی قاچاق را گرفته‌ایم، بنابراین عرضه گندم در بورس کالا در کنار پرداخت سریع وجه محصولات به کشاورزان، موجب قطع دست دلالان از چرخه خرید، فروش و توزیع محصولات کشاورزی شده و موجب شفافیت قیمت می‌شود.

    برچسب ها