عصر خودرو

وزیرنفت:

دولت به مجتمع های پتروشیمی در حل مشکل صادرات به چین کمک می کند

عصر بازار- وزیر نفت با بیان اینکه ایجاد مشکل در دریافت پول صادرات پتروشیمی از چین، یک موضوع تجاری است و سیاسی نیست، گفت: البته دولت در حال کمک برای رفع مشکل این مجتمع های پتروشیمی است.

دولت به مجتمع های پتروشیمی در حل مشکل صادرات به چین کمک می کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه درباره وضعیت رفع مشکل دریافت پول صادرات پتروشیمی به چین، بیان داشت: این شرکت ها دولتی نبوده و خصوصی هستند و خودشان این موضوع را پیگیری می کنند.
    وزیر نفت درباره زمان حل این مشکل، گفت: مشخص نیست، یک طرف این مساله، ما هستیم، اما طرف دیگر، چین است.
    بر اساس این گزارش، در هفته های اخیر، مشکلاتی در نقل و انتقال پول ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی به چین رخ داد که برخی از آن به عنوان بلوکه شدن پول های ایران در چین نام برده بودند.
    برخی منتقدان نیز بدون بررسی موضوع، اعلام کرده بودند که چین واردات محصولات پتروشیمی ایران را تحریم کرده است که این موضوع توسط نهادهای ذیربط، تکذیب شد.
    در واقع، علت اصلی بروز مشکل در دریافت پول ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی به چین این است که از ابتدای ماه مه (11 اردیبهشت) 2017 ، قوانین مبارزه با پولشویی در بانک های چین به اجرا درآمده است که بر اساس آن برای صادرات محصولات پتروشیمی و انتقال پول سخت گیری می شود.
    پیش از این، مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در این باره گفته بود: در صادرات پتروشیمی به چین مشکلی نداریم و فقط، مشکل در موضوع پرداخت پول ناشی از صادرات است.
    وی افزوده بود: ما تمهیداتی را اجرا کرده و جلساتی را در این باره برگزار کرده ایم. دولت نیز در حال پیگیری این مساله بوده و از سفیر چین نیز توضیحات لازم خواسته شده است.
    به گفته وی، قرار شده است برای رفع این مشکل با وزیر اقتصاد چین نیز مذاکراتی انجام شود.
    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که شاید لازم باشد که برخی مقررات چین اصلاح شود، خاطر نشان کرده بود: بخشی از مشکلات مربوط به اجرای قوانین جدید مبارزه با پولشویی در چین است. باید این موانع برطرف شود تا بتوان تبادلات بانکی صادرات پتروشیمی را به راحتی انجام دهند.
    به گفته وی، این مساله به جایی رسیده که مقامات ارشد دولت های دو کشور باید در این باره مذاکره کنند.
    «مهدی شریفی نیک نفس» مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی نیز  گفته بود: پول صادرات محصولات پتروشیمی ایران در بانک های چین باقی نمانده و بلوکه نشده است، و به دلیل اجرای قوانین مبارزه با پولشویی در بانک های چین برای صادرات محصولات پتروشیمی و انتقال پول سخت گیری می شود.
    وی خاطر نشان کرده بود: علاوه بر اجرای قوانین مبارزه با پولشویی در چین، مشکل دیگر این است که بانک های چینی هنوز بانک های ایرانی را از فهرست بانک ها و شرکت های دارای ریسک خارج نکرده اند.
    مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی درباره تاثیر این مشکل بر صادرات محصولات پتروشیمی ایران، گفته بود: به دلیل اینکه امکان نقل و انتقال پول وجود ندارد، صادرات محصولات برخی شرکت ها متوقف می شود.
    به گفته شریفی نیک نفس، حدود 40 درصد از کل محصولات پتروشیمی و 60 تا 70 درصد از صادرات مواد پلیمری کشور به چین صادر می شود، بنابراین نمی توان از بازار این کشور چشم پوشید.
    بر اساس این گزارش، در سال 1392 میزان صادرات محصولات پتروشیمی 12.8 میلیون تن بوده که در پایان سال 1395 به 20.4 میلیون تن افزایش یافته است.
    اجرای برجام و رفع تحریم ها باعث جهش در صادرات محصولات پتروشیمی شده و همچنین بازارهای جدیدی را در اروپا و آمریکای جنوبی به روی محصولات ایرانی گشوده است.
    ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در دوره زمانی سال های 1392 تا 1395 با بیش از 9 درصد رشد از ناحیه اجرای 12 طرح تولیدی و یک طرح توسعه ای سرویس های جانبی بیش از پنج میلیون تن افزایش یافته است.
    ظرفیت نصب شده در سال 1393 بدون احتساب واحد «NF3» پتروشیمی بندر امام 56.7 میلیون تن بوده که این ظرفیت در سال گذشته به نزدیک 62 میلیون تن رسیده است.
    ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور تا پایان سال 1396 با بهره برداری از 6 طرح جدید به 72 میلیون تن و ارزش کل فروش خالص این محصولات نیز به 17 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

    برچسب ها