عصر خودرو

خسروتاج اعلام کرد:

تجارت ایران و عربستان به صفر رسیده است

عصر بازار- رئیس سازمان توسعه تجارت از صفر شدن تجارت ایران و عربستان خبر داد و گفت: در حال حاضر هیچگونه صادراتی به مقصد این کشور نداریم و وارداتی هم از سوی عربستان صورت نمی‌گیرد.

تجارت ایران و عربستان به صفر رسیده است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، مجتبی خسروتاج - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت - در پاسخ به این که همچنان در بخش هایی مانند مواد غذایی شاهد عرضه محصولات عربی هستیم، اظهار کرد: سیاست ایران همواره توسعه روابط با کشورهای همسایه بوده و هیچ یک از آنها را تحریم نکرده ایم.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:حال اگر یک یا چند کشور در روابط تجاری خود با ایران محدودیت قائل شده اند بحث دیگری است. اما ما هیچ مشکلی نداشته و هیچگونه مصوبه و قانونی دال بر قطع همکاری با کشورهای منطقه نداشته و به بخش خصوصی هم در این زمینه تذکری ابلاغ نکرده و مانع فعالیت آنها نشده ایم.

    وی ادامه داد: اکنون تجار ما می توانند از تمامی کشورهای همسایه واردات و صادرات داشته باشند. حال اگر کشوری بر اساس شرایط خودش نمی خواهد از ایران کالایی وارد کند بحث دیگری است اما ما تابع قوانین خودمان هستیم و تا امروز قانونی مبنی بر محدودیت در روابط تجاری کشورها نداشته‌ایم و هیچگونه محدودیتی در این بخش قائل نشده ایم.

    به گزارش ایسنا، در سال 1395 حجم صادرات ایران به عربستان در قیاس با سال 1394 رشدی 0.21 درصدی را نشان داده و در قیاس با سال 1394 که صادرات به این کشور بالغ بر 151 میلیون دلار ارزش داشت افزایشی هرچند اندک داشته است. همچنین در این مدت واردات عربستان به ایران چهار درصد افزایش یافته و از 76 میلیون دلار از سال 1394 به رقمی بالاتر در سال 1395 رسید، هرچند که در مجموع تراز تجاری دو کشور در سال 1395 منفی 2/79 بوده است.

    بررسی آمارهای تجاری دو کشور بر اساس سالهای میلادی هم گویای این است که در سال 2014میلادی حجم صادرات ایران به عربستان بالغ بر 124 هزار و 591 دلار بوده است که این رقم در قیاس با صادرات 91هزار 271دلاری سال 2013 رشدی قابل توجه داشته است. همچنین در سال 2014 میلادی ایران بالغ بر 37 هزار 525 دلار واردات از عربستان داشته که این رقم در قیاس با واردات 48 هزار دلاری سال 2013 میلادی سیری کاهشی را نشان می‌دهد و در مجموع در سال 2014 میلادی تراز تجاری این دو کشور مثبت بوده و در سال‌های قبل از اَن تا سال 2011 نیز این تراز به شکل مثبت بوده است.

    برچسب ها