عصر خودرو

رکوردشکنی روابط اقتصادی ایران و بلاروس

عصر بازار- ولادیمیر آندرچنکو رئیس مجلس نمایندگان بلاروس در دیدار مصطفی اویسی سفیر ایران در مینسک گفت که ارزش مبادلات تجاری دو کشور در چهار ماهه اول سال جاری به ۵۰ میلیون دلار یعنی برابر با کل سال ۲۰۱۶ رسید که افزایش بی سابقه ای را نشان می دهد.

رکوردشکنی روابط اقتصادی ایران و بلاروس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، در این دیدار که امروز (پنجشنبه) در ساختمان محلس نمایندگان بلاروس برگزار شد، موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری دو جانبه و همچنین راهکارهای ارتقای همکاری ها در حوزه های پارلمانی مورد بررسی قرار گرفت.
    آندرچنکو با اشاره به اینکه پایان سال جاری مصادف با بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بلاروس و ایران خواهد بود، رفت و آمد هیات های بلندپایه بین دو کشور در این مدت از جمله چهار سفر متقابل روسای جمهوری را نشانه دوستی و همکاری های تنگاتنگ خواند و از اقدام های انجام شده در راستای توسعه مناسبات ابراز رضایت کرد.
    رئیس مجلس نمایندگان بلاروس همچنین تعاملات سازنده دو کشور در مجامع مختلف بین المللی را عرصه دیگری از همکاری های دوستانه معرفی کرد و خواستار ادامه و تقویت این روند شد.
    وی همچنین با اعلام افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و بلاروس به سطح پنجاه میلیون دلار طی چهار ماهه اول سال جاری، آن را برابر با حجم کل ایام سال گذشته (میلادی) خواند و این تحول را نتیجه فعالیت مشترک دیپلمات ها، پارلمان ها و بخش های اقتصادی دو کشور بر شمرد.
    ایفای نقش بیشتر پارلمان های دو کشور به ویژه کمیسیون های تخصصی پارلمانی در حوزه های اقتصادی و همچنین تقویت و گسترش همکاری های استانی نیز مورد تاکید رئیس مجلس نمایندگان بلاروس قرار گرفت.
    اویسی سفیر ایران نیز با اشاره به برگزاری نشست اخیر پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا در مینسک، حضور گسترده نمایندگان کشورهای عضو را نشانه کارآمدی و ارزشمندی این رویکرد برای رسیدن به اهداف عالیه کشورها خواند.
    وی همچنین با اشاره به اینکه برنامه سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به بلاروس در حال تهیه است، نقش پارلمان ها را برای تحکیم پایه های حقوقی روابط دوجانبه تعیین کننده و بسیار کارآمد و مثبت برشمرد.
    ساختار نظام پارلمانی جمهوری بلاروس متشکل از دو مجلس تحت عنوان «مجلس نمایندگان» و «شورای جمهوری» می باشد که مجموع آنها «مجمع ملی بلاروس» نام دارد.
    بهمن سال گذشته رئیس شورای جمهوری مجمع ملی بلاروس در راس یک هیات بلندپایه پارلمانی به کشورمان سفر کرده و با رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. همچنین از آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بازدید رسمی از بلاروس طی تابستان سال جاری دعوت به آمده است.
    جمهوری بلاروس به مساحت 207 هزار و 600کیلومتر مربع با پایتختی مینسک در شرق اروپا هم مرز روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی بوده و حدود 10 میلیون نفر جمعیت دارد.

    برچسب ها