عصر خودرو

ایران بر سر خوراکی با دنیا رقابت می‌کند

عصر بازار- رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران: قیمت کنجاله سویا و ذرت نسبت به سال قبل کاهش و جو افزایش داشته است.

ایران بر سر خوراکی با دنیا رقابت می‌کند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین، مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در تشریح آخرین وضعیت صنعت خوراک دام و نهاده های دامی کشور گفت: در سال گذشته حدود هفت میلیون و 100 هزار تن ذرت دامی، یک میلیون و 220 هزار تن کنجاله سویا، 25 هزار تن کنجاله تخم پنبه، 26 هزار تن کنجاله کلزا و 18 هزار تن کنجاله آفتابگردان وارد کشور شده است.

    وی گفت: میانگین قیمت جو خارجی در سال قبل 781 تومان و میانگین قیمت از ابتدای سال تا امروز 28 تیرماه) 896 تومان بوده که نسبت به سال قبل 8.7درصد(هشت و هفت دهم درصد) افزایش داشته است.

    موافق قدیری تاکید کرد که میانگین قیمت جو داخلی از ابتدای امسال 934 تومان بوده که 6.7 درصد(شش و هفت دهم درصد) نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

    عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، قیمت ذرت خارجی و داخلی را از ابتدای امسال تاکنون را به ترتیب 750 و 873 تومان عنوان کرد و گفت: ذرت خارجی 9.3 درصد(نه و سه دهم درصد) و ذرت داخلی 1.4 درصد(یک و چهاردهم درصد) نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

    موافق قدیری اظهار داشت: میانگین قیمت کنجاله سویا وارداتی در سال گذشته 1450 تومان و امسال 1430 تومان بود که نسبت به سال قبل9.8 (نه و هشت دهم درصد) کاهش قیمت داشته ایم.

    رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در خصوص سبوس گندم نیز گفت: میانگین قیمت این نهاده دامی از ابتدای سال 727 تومان بوده که قیمت آن نسبت به سال قبل 5 درصد افزایش داشته است.

    عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیاز نهاده های دامی غلات و انواع کنجاله های تولید خوراک دام کشور را 18 میلیون تن عنوان کرد و اظهار داشت: این میزان حدود 10 میلیون تن در بخش دام و هشت میلیون تن در بخش طیور مصرف می شود.

    موافق قدیری پیش بینی کرد: امسال حدود 82 درصد ذرت دامی، 16 درصد گندم دامی، 36 درصد جو دامی و 90 درصد انواع کنجاله های مورد نیاز کشور از خارج از کشور وارد شود.

    وی ظرفیت اسمی صنعت خوراک دام کشور را حدود 21 میلیون تن و ظرفیت بالفعل سال گذشته را حدود هشت میلیون و هشتصد هزار تن برشمرد و تصریح کرد: از این رقم بخش خوراک دام حدودا 5040 هزار تن، خوراک طیور 3600 هزار تن و آبزیان 160 هزار تن را به خود اختصاص داده بود.

    این فعال اقتصادی اضافه کرد: در سال 95 بیش از 60 درصد تولید کنسانتره دام و طیور در واحدهای پرورشی مرغداری، دامداری و آبزی پروری تولید شد که این موضوع محل اشکالات فنی، اقتصادی و بهداشتی فراوان است.

    موافق قدیری اظهار کرد: متاسفانه جداولی که توسط سازمان‌های تخصصی صادرکننده مجوز تولید مکمل و خوراک دام در کشور ارائه می‌شود به سال 1956بر می‌گردد، به همین دلیل بازده عملکرد طیور در مقایسه با استاندارد‌های بین‌المللی بین 60 تا 70درصد است و این چالشی بزرگ برای مرغداران و متخصصان تغذیه دام و طیور است.

    این کارشناس اقتصادی ادامه داد طی 5 سال گذشته، سهم محصولات کارخانجات خوراک دام صنعتی جهان به‌طور میانگین در کشورهای چین، اتحادیه اروپا، آمریکا و برزیل به ترتیب 19 -16- 17 و 7 درصد بوده، درحالی‌که این رقم در ایران برای خوراک دام صنعتی حدود 1 درصد و برای خوراک دام سنتی و غیر صنعتی حدود 1 درصد بوده است.

    وی با بیان اینکه حضور اندک صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان ایرانی در بازارهای جهانی، ریشه‌های مختلفی دارد گفت: یکی از مهم‌ترین آنها، توان پایین رقابت‌پذیری بنگاه‌‌های مراکز تولید خوراک دام، طیور و آبزیان است.

    عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران مهمترین الزاماتی که در سالهای گذشته باعث کاهش رقابت پذیری صنعت خوراک دام و دامپروری کشور شده است را اصلاح سیاست‌های ارزی، کاهش موانع تجاری، کاهش انحصارات، کاهش دخالت‌های دولت در قیمت‌گذاری محصولات پروتئینی، حذف سیاست‌های حمایتی ناکارآمد، توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، بهبود محیط کسب‌و‌کار، افزایش شفافیت و رقابت‌ در اقتصاد، اصلاح نظام بانکی و توسعه زیرساخت‌ها و ابزارهای مالی عنوان کردند.

    موافق قدیری معتقد است: به طور کلی کشورهایی که بتوانند با قیمت های بازارهای جهانی رقابت کنند، بایدمنتظر رشد و پیشرفت بیشتری باشند، به طوری که تولید خوراک دام در هر منطقه منعکس کننده این موضوع است.

    برچسب ها