عصر خودرو

با افتتاح کلینیک پذیرش کلید خورد؛

تسهیل حضور ناشران در بورس تهران

عصر بازار- قالیباف اصل گفت: بازار سرمایه و بانک به عنوان دو بال تامین مالی در کشور باید کمک کنند تا صنعت، معدن، تجارت و خدمات و کل فعالیت های اقتصادی بتوانند نیازهای مالی خود را فراهم کنند.

تسهیل حضور ناشران در بورس تهران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس تهران، دکتر قالیباف اصل در نشست مشترک بورس تهران با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان استان تهران  و افتتاح کلینیک پذیرش بورس اوراق بهادار تهران، ضمن خیرمقدم به مدعوین با بیان مطلب فوق گفت: بازار سرمایه و بورس تهران در جایگاهی قرار دارند که وظیفه اصلی آن، تامین مالی حوزه صنعت  تعریف شده است  و قطعا اولین اتصالی که بین بازار سرمایه و صنعت ایجاد می شود، بحث تامین مالی می باشد.

    وی ادامه داد: برای ما جای بسی خوشحالی است که فعالان حوزه صنعت و حوزه مالی دوره هم جمع شده اند و امیدوارم این همفکری و اشتراک مساعی بتواند یک گام بلند در جهت توسعه فعالیت های اقتصادی و نهایتا توسعه  و رشد اقتصادی کشور عزیزمان باشد.

    وی افزود: در سالهای گذشته سعی کردیم در حوزه تامین مالی کارهای زیادی انجام دهیم. آمارهم  نشان می دهد عملکرد بازار سرمایه در این حوزه با گذشته قابل قیاس نیست. در  عملکرد سال 89 میزان افزایش سرمایه بالغ بر 1000 میلیارد تومان بود، در صورتی که سال گذشته فقط  تامین مالی شرکت های بزرگ از بورس اوراق بهادار از طریق  افزایش سرمایه درحدود 17000 میلیارد تومان بوده که رشد زیادی را نسبت به گذشته نشان می دهد.

    وی یادآور شد : در گذشته شرکت ها فقط از طریق انتشار سهام جدید از بازار سرمایه تامین مالی انجام می دادند، ولی هم اکنون تنوع خوبی در حوزه ابزارتامین مالی را شاهدیم. انواع اوراق صکوک و بدهی این امکان را فراهم کرده تا شرکت ها هم بتوانند از این ابزار برای تامین مالی استفاده کنند.

    مدیرعامل بورس تهران اظهار داشت: در گذشته هنگامی که حرف از تامین مالی به میان می آمد بانک ها به ذهن متبادر می شدند، زیرا کانال تامین مالی در کشور ما بانک بود. هم اکنون مسولان کشور به این جمع بندی رسیده اند که بانک ها به تنهایی نمی توانند بار تامین مالی اقتصاد کشور را به نهایی به عهده بگیرند. بازار سرمایه و بانک به عنوان دو بال تامین مالی در کشور باید کمک کنند تا صنعت، معدن، تجارت و خدمات و کل فعالیت های اقتصادی بتوانند نیازهای مالی خود را فراهم کنند.

    سخنگوی بورس تهران بستر تامین مالی از بازارسرمایه را فراهم دانست و گفت: اگر طی 3-4 گذشته از بازار بدهی سوال می شد 2 تا 3 فقره اوراق به ارزش حدود500 میلیارد تومان داشتیم. ولی الان بازار بدهی بورس تهران نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان است و یک بخش بزرگ بازار بدهی در بازار فرابورس متمرکز است.

    مدیرعامل بورس تهران به ویژگی بازار بدهی در بورس تهران اشاره کرد و گفت: یک ویژگی این بازار تنوع آن است. هنگامی که برای تامین مالی به بانک مراجعه می شود فقط بحث استقراض است. خوشبختانه الان در بازار سرمایه با توجه به اینکه کمیته فقهی هم حضور دارد و ابزار موجود در بازار سرمایه مجوز کمیته فقهی را دریافت می کند، تنوع مناسبی از ابزار ایجاد شده است. به عنوان مثال تامین مالی به پشتوانه دارایی یا محصولی که شرکت تولید می کند. حتی تامین مالی به پشتوانه سهام.

    وی افزود:  چند سال گذشته ابزار جدیدی در بورس تهران معرفی شد به نام اوراق اختیار فروش تبعی. این ابزار برای این بود که سهامداران عمده در مواقعی که سهام نوسان می کند و ریسک بازار بالا رفته و سهامدارانی که در بازار سهام معامله می کنند و نگران هستند، این اختیار فروش را به خریداران سهامش دهد تا آنها مطمئن شوند اگر زمانی نخواستن سهم را نگهدارند با یک قیمت بالاتر از این اختیار خود استفاه کنند و متعهد اختیار سهامدار عمده است.

    وی ادامه داد: هم اکنون از این ابزار برای تامین مالی استفاده می کنند و یک ابزار خیلی سریع برای تامین مالی محسوب می شود. به عنوان مثال سهامدار عمده شرکت مخابرات ایران ، 5 درصد  سهام را روی آن اختیار فروش تبعی منتشر کرد و ظرف یک هفته توانست مبلغ 1000 میلیارد تومان از بازار سرمایه تامین مالی کند. سازمان  بورس هم به عنوان ناظر تلاش می کند سرعت تامین مالی را افزایش دهد و یک ویژگی ممتازی تامین مالی در بازار سرمایه دارد زمان کوتاه است .  گاهی صنعگر از یک جایی درخواست تامین منابع مالی می دهد تا این تقاضا تبدیل به پول شود شاید یکسال طول بکشد و در این مدت از حیز انتفاع ساقط شود. باید در تامین مالی باید نیازهای کوتاه مدت صنعت و نیازهای بلند مدت به همراه سهولت و سرعت که خیلی مهم است در نظر گرفته شود.

    سخنگوی بورس به تلاش برای تقویت در  تنوع ابزار جدید مالی اشاره کرد و  افزود: هم اکنون انواع صکوک را داریم مانند صکوک استصناع که برای تامین مالی صنعت استفاده می شود. صکوک مرابحه که برای تامین مالی عمدتا سرمایه در گردش شرکت ها به کار می رود. یکسری صندوق ها نیز تامین مالی انجام می دهند مانند صندوق پروژه، صندوق زمین و مسکن  که رسالت آنها جمع آوری سرمایه های خرد و هدایت  به سمت فعالیت های مولد اقتصادی می باشد. همچنین اوراق فروش تبعی هم برای تامین مالی کوتاه مدت بنگاه های اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد. ابزار دیگری در بازار سرمایه وجود دارد مانند اوراق خزانه که برای تامین مالی دولت منتتشر می شود.

    مدیرعامل بورس تهران به پذیرش بنگاه ها در بورس برای تامین مالی از این بازار اشاره کرد و گفت: کلینیک پذیرش که تحت عنوان سفر پذیرش نام گذاری شده است می تواند به اینکه ما یک مسیری را با بنگاه های اقتصادی طی کنیم و شرایطی فراهم شود تا شرکت ها بتوانند در بازار سرمایه پذیرفته شوند کمک کند.

    افتتاح کلینیک پذیرش بورس اوراق بهادار تهران

      در انتهای این نشست، کلینیک پذیرش بورس اوراق بهادار تهران به منظور ارائه خدمات کارشناسی و همراهی فنی با شرکت‌ها، ایجاد  فضای مساعد برای حضور شرکت‌ها در بورس تهران و گسترش تامین مالی از طریق فروش سهام یا ابزارهای تامین مالی  افتتاح شد.

    لازم به ذکر است این خدمات به صورت رایگان به شرکت‌ها ارائه می شود و در آن تلاش می‌شود با مدل سازی فرآیند رسمی پذیرش در بورس و ارائه توصیه‌های لازم و همراهی کارشناسی، زمینه حضور شرکت‌ها در بورس تسهیل شود.

    برچسب ها