عصر خودرو

کویت :

توافق کاهش تولید اوپک اثربخش بوده است

عصر بازار- وزیر نفت کویت اعلام کرد بازار نفت جهان مدت طولانی‌تری از آنچه انتظار می‌رفت متعادل خواهد شد اما اشباع عرضه احتمالا تا پایان مارس سال آینده رفع خواهد شد و اوپک نیازی به اقدام بیشتر برای محدود کردن عرضه در حال حاضر ندارد.

توافق کاهش تولید اوپک اثربخش بوده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، عصام المرزوق به رویترز اظهار کرد: نیازی نیست اوپک پیش از نشست برنامه‌ریزی در نوامبر نشست فوق‌العاده برگزار کند زیرا کاهش عرضه به رهبری این سازمان به خوبی عمل می‌کند.

    کشورهای عضو و غیرعضو اوپک تحت توافق کاهش تولید موافقت کرده‌اند تولیدشان را از ژانویه سال جاری تا پایان مارس سال آینده به میزان 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

    توافق کاهش تولید ابتدا قرار بود در نیمه اول سال 2017 انجام گیرد با این‌همه با هدف کاهش اشباع عرضه و حمایت از قیمت‌ها، تا مارس سال 2018 تمدید شد.

    مرزوق در مصاحبه با رویترز اظهار کرد: ما در دو هفته نخست از مدت تمدید شده توافق هستیم و هنوز زود است بگوییم در نوامبر چه کاری خواهیم کرد.

    وی گفت: اوپک باید منتظر مانده و ببیند حداقل در چند هفته آینده تا پایان ژوئیه چه اتفاقی خواهد افتاد و آمار پایبندی به توافق و تاثیر آن بر ذخایر را مشاهده کند.

    اوپک مایل است سطح ذخایر نفت در کشورهای صنعتی از بالای سه میلیارد بشکه به 2.7 میلیارد بشکه که متوسط سطح پنج ساله است، کاهش پیدا کند.

    طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، ذخایر نفت در ماه مه کاهش یافت اما 266 میلیون بشکه بالای سطح متوسط مانده است.

    قیمت‌های نفت برنت از رکورد حدود 27 دلار در سال 2016 به بالای 58 دلار در ژانویه صعود کرد اما استمرار اشباع عرضه قیمت‌ها را به پایین 50 دلار تنزل داده است.

    وزیر نفت کویت اظهار کرد: کاهش قابل توجه ذخایر جهانی نفت در نیمه اول سال 2017 پیش‌بینی نشده است. وی با اشاره به تقاضای بالاتر در فصل رانندگی تابستانی در آمریکا، افزود: ما برای کاهش ذخایر همواره به نیمه دوم سال چشم دوخته بودیم.

    بر پایه آمار دولت آمریکا، ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به 7 ژوئیه، به میزان 7.6 میلیون بشکه کاهش یافت که بزرگترین کاهش در 10 ماه گذشته و بالاتر از کاهش پیش‌بینی شده بوده است.

    وزیر نفت کویت، کاهش ذخایر نفت آمریکا را نشان‌دهنده موثر واقع شدن توافق کاهش تولید عنوان کرد.

    آنچه که به چالش پیش روی اوپک برای کاهش سطح ذخایر می‌افزاید، روند رو به رشد تولید نفت شیل آمریکا و افزایش تولید نیجریه و لیبی است که از اعضای اوپک بوده ولی از مشارکت در توافق کاهش تولید معاف شده‌اند.

    با وجود تولید بالاتر نیجریه و لیبی، مرزوق اظهار کرد: تولید اوپک همچنان در 32.5 میلیون بشکه در روز هدف تعیین شده تحت توافق جهانی مانده‌ است.

    کمیته وزیران مشترک به ریاست کویت پایبندی تولیدکنندگان مشارکت کننده در توافق را رصد می‌کند و قرار است 24 ژوئیه در سن پترزبورگ روسیه دیدار کند. در این نشست مزروق با همتایانش از عربسان سعودی، روسیه، الجزایر، ونزوئلا و عمان دیدار خواهد کرد.

    این کمیته می‌تواند در صورت لزوم، به اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت برای تغییر مفاد توافق توصیه کند.

    وزیر نفت کویت گفت: هنوز زود است درباره توصیه‌ها برای تغییر مفاد توافق یا محدود کردن تولید لیبی یا نیجریه صحبت شود.

    مرزوق خاطرنشان کرد که قیمت‌های نفت در حال تثبیت بین 45 تا 50 دلار هستند و این قیمتی است که بازار آن را منصفانه می‌بیند اما قیمت‌های نفت در ماه‌های آینده با کاهش ذخایر، افزایش بیشتری پیدا خواهند کرد.

    برچسب ها