عصر خودرو

رییس بانک مرکزی در حاشیه جلسه دولت:

بانک ها نباید سود بالای ۱۵ %‏ بدهند

عصر بازار- رئیس بانک مرکزی گفت:هیچ بانکی نباید مجاز باشد سود علی احساب را بیشتر از آنکه در شورای پول واعتبار تصویب شده بدهد ،نرخ مصوب شورای پول و اعتبار ۱۵٪ است.

بانک ها نباید سود بالای ۱۵ %‏ بدهند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه امروز هیات دولت اظهار کرد: همانطور که اطلاع دارید یکی از اساسی‌ترین نکاتی که در مبحث اقتصاد مقاومتی باید به آن توجه شود پیش بینی اقدامات و عملیاتی است که می‌تواند منجر به ایجاد شوک در اقتصاد شود. بانک مرکزی وظیفه‌اش پایش اقتصاد است و پیش‌بینی پذیر شدن اقتصاد در کشور خوشبختانه تا به حال اقدامات خوبی انجام شده که دستاوردهای خوبی داشته‌ایم.

    وی ادامه داد: یکی از این دستاوردها در رابطه با بازار غیر متشکل پولی و موسسه‌های غیر مجاز است که خوشبختانه چند مورد بیشتر نمانده است و فکر می‌کنم سال 96 کلا موضوع موسسات مالی غیر مجاز حل شود و اقتصاد کشور بتواند تحت عنوان یک بازار تحت کنترل و نظارت بانک مرکزی فعالیت کند و این موضوع آثار مثبت خیلی زیادی خواهد داشت.

    رئیس بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بحث اصلی تخصیص منابع محدود به فعالیت‌های مثبت است. در بازار غیر متشکل کارهایی می‌شود که مخرب اقتصاد است و دستاوردهای اقتصاد را هم با تلاطم مواجه می‌کند.

    وی همچنین در رابطه با موضوع بخشودگی جریمه دیر کرد نیز تصریح کرد: رقمی که در بودجه پیش بینی شده بود به تدریج تخصیص می‌یابد تا آنجا که اطلاع دارم تا 40 میلیون تومان پایین آمده است. اولین رقم‌ها 10 میلیون بود. یکی از اقداماتی که انجام شد در جهت طولانی شدن صف قرض الحسنه ازدواج بود.

    سیف گفت:بانک مرکزی از بانک‌ها دعوت و از آن‌ها خواست که اقدام ویژه‌ای کنند تا صف قرض‌الحسنه ازدواج تمام یا کم شود.

    وی در ادامه در ارتباط با منابع بودجه واحدهای تولیدی گفت: منابع آن تخصیص داده شده و به تدریج بر اساس مکانیزم و تجربه مثبت سال گذشته توسط بانک‌ها و کارگروهای استانی بررسی می‌شود.
    رئیس بانک مرکزی افزود: نباید مطلق بگوییم که باید سخت گیری را کنار بگذاریم. از وظایف بانک این است که منابع محدود را به فعالیت‌هایی اختصاص دهد که ارزش افزوده خلق کند. اکنون در بانک‌ها و کارگروه‌های استانی به این امر دقت می‌شود که تقاضا منطبق بر این اصول باشد و منابع در جایی صرف شود که قابل برگشت باشد و ارزش افزوده خلق کند.
    وی یادآور شد: این اختیار به بانک‌ها داده شده که اگر بررسی کردند و ایرادی دیده و یا تردید کنند که ممکن است سرمایه گذاری برنگردد، می‌توانند پروژه را برگردانند و خودشان حضور پیدا کنند و توضیح دهند. اگر در مواردی اختلاف حادث شود بانک مرکزی ورود پیدا می‌کند تا موضوع را حل کند.
    سیف با اشاره به نرخ سود سپرده‌ها گفت: تا کنون هیچ درصدی اعلام نشده است. بحث‌هایی که داریم اجرای دقیق بانکداری بدون ربا است و در جلسات با مدیر بانک‌ها این مطلب بیان شد. بانکداری بدون ربا مکانیزمش بر این اساس است که سپرده‌ها به وکالت به بانک سپرده می‌شود تا در فعالیت اقتصادی بکار بگیرند.
    وی در ادامه این گفت و گو خاطرنشان کرد: در حقیقت سود قابل تخصیص به سپرده گذار از انتهای دوره مالی مشخص می‌شود. در گذشته تصمیم گرفته شد بخشی از سود را علی الحساب بدهند. این سودهایی که اعلام می‌شود علی الحساب است. منتها در بازار رقابتی این علی الحساب‌ها به تدریج افزایش پیدا کرد.
    سیف سپس افزود: در سه سال گذشته شرایط به نحوی شده است که علی الحساب پرداختی از حق سپرده گذار بیشتر شده است. این آن اشکالی است بروز کرده است.

    وی با بیان اینکه هیچ بانکی نباید مجاز باشد سود علی احساب را بیشتر از آنکه در شورای پول اعتبار تصویب شده بدهد گفت: نرخ مصوب شورای پول و اعتبار 15٪ است. به این معنی نیست بخواهیم نرخ سود تعیین کنیم اگر سود بیشتر باشد پرداخت می‌شود، این مدل باعث انضباط می‌شود.
    رئیس بانک مرکزی گفت: ما با هیات رییسه مجلس جلسات متعددی داشتیم و بحث مختلفی انجام شد. آنچه مسلم است بانک مرکزی باید براساس مقررات و ضوابط عمل کند. بانک مرکزی اطلاعیه می‌دهد که شرایط به مطلوب پیش می‌رود.

    وی با بیان اینکه "عده‌ای در جریان پرداخت وجوهات موسسات مالی التهاب آفرینی کردند،گفت:ضوابط و مقررات می‌گوید تحت نظر مرجع قضایی باید موضوع حل شود و بانک مرکزی باید به این موضوع کمک کند. منتها متاسفانه التهاب کاذبی بوجود آمد ولی بر روی روند تاثیر گذار نیست و بانک مرکزی کارها را ادامه می‌دهد.

    رییس بانک مرکزی در پایان گفت: 90٪مانده حساب‌ها در تاریخ انحلال موسسه مالی اعتباری فرشتگان درحال پرداخت است. دارایی جدید شناسایی شد این‌ها به بنیه مالی اضافه می‌شود. پس دادن اصل اولویت اول است در مراحل بعد سود سپرده پرداخت می‌شود. در مرحله سوم تا ریال آخر تعهدات موسسات پرداخت می‌شود. موسس این تعاونی در زندان است کار دقیق انجام می‌شود.

    برچسب ها