عصر خودرو

فاضل تشریح کرد:

دلیل رونق دوباره ذوب‌آهن قبل از مجمع

عصر بازار- صحبت از ذوب‌آهن اصفهان است، شرکتی که زنجیره تولید آن ۱.۳۵ میلیون تن کمک، ۴.۸ میلیون تن آگلومره ۳.۶ چدن مذاب، ۳ میلیون تن فولاد خام و ۲.۸ میلیون تن محصولات نوردی را در برمی‌گیرد.

دلیل رونق دوباره ذوب‌آهن قبل از مجمع
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، این شرکت که 56 درصد سهام آن در اختیار سازمان تامین اجتماعی است؛ در سال گذشته افزایش سرمایه‌ای داشته که طی آن سرمایه شرکت به 3300 میلیارد تومان رسیده است اما با وجود این افزایش سرمایه و با توجه به رشد زیان انباشته شرکت در سال مالی منتهی به 29 اسفند 95 شرکت نتوانست از شمول ماده 141 خارج گردد لذا برنامه افزایش سرمایه دیگری در دستور کار شرکت قرار گرفته است.

    طی روزهای اخیر میانگین حجم معاملات سهام این شرکت به بیش از 70 میلیون سهم رسیده است این در حالی است که شرکت به زودی مجمع عمومی عادی خود را می‌گذراند، همانگونه که می‌دانید شرکت ذوب‌آهن با چالش‌های فراوانی روبرو است لذا این شرکت اقدامات زیادی برای برون رفت از چالش‌های مربوطه انجام داده است. سید ابوتراب فاضل عضو شرکت ذوب‌آهن ، در توضیحاتی درباره این چالش‌ها و چگونگی روبرویی با آنها و راه‌های برون رفت شرکت ذوب‌آهن از این مشکلات را توضیح می‌دهند.

    فاضل در خصوص وضعیت عملیاتی ذوب آهن گفت: سهم شرکت از بازار مقاطع فولادی شامل 65 درصد از بازار تیرآهن و 8 درصد از بازار میلگرد است. همچنین شرکت موفق گردیده است که 36 درصد از محصولات خود را درسال 95 به ارزش 225 میلیون دلار به خارج از مرزهای کشور صادر نموده و توانست از محل فروش داخلی 17 هزار میلیارد ریال درآمد کسب نماید.

    وی افزود: مازاد نیروی انسانی از چالش های شرکت بوده که در همین راستا تعداد نیروهای عملیاتی شرکت از 15300 نفر به 11850 نفر کاهش یافته است. البته این اقدام با حفظ کرامت نیروی انسانی و بدون تعدیل حتی 1 نفر از نیروهای شرکت صورت گرفته است.

    به گفته وی چالش دیگر شرکت بالا بودن قیمت تمام شده شمش تولیدی است که طی یک سال گذشته به کمک اجرای یک سلسله از طرح‌های بهینه‌سازی در خط تولید شرکت به این مهم دست یافته است.

    به گفته وی  با توجه به قیمت تمام شده بالای شمش تولیدی و جهت اصلاح بهای تمام شده محصولات کارخانه نسبت به کاهش مصرف چدن مذاب کنورتورها برنامه‌ریزی گردیده است که در این راستا یکی از مهم‌ترین طرح‌های اجرای در کنورتور صورت گرفته است، که طی آن ضریب HMR در بخش فولادسازی از 89 درصد در ابتدای سال 94 به 80 درصد کاهش یافته است. که این یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکل بالا بودن قیمت تمام شده است.

    فاضل یکی دیگر از استراتژی‌های شرکت را کاهش مصرف کک در کوره بلند دانست و گفت: بدین منظور تدابیری از جمله توقف کوره بلند شماره 1، کنترل کیفیت کک خریداری، استفاده از کک ریزه در شارژ کوره بلند، تغییر سرند کک و بهبود روش انباشت و ارسال کک منجر به کاهش 48 کیلوگرم بر تن مصرف کک و کاهش هزینه‌های تولید به میزان 856 میلیارد ریال در سال می‌گردد.

    به گفته وی، امضای قرارداد پروژه تزریق پودر زغال PCI به کوره بلندها جهت کاهش 150 کیلوگرم بر تن مصرف کک نیز از دیگر طرح‌های مرتبط با کاهش بهای تمام شده می‌باشد که پیشرفت این طرح تاکنون 30 درصد بوده و بر پایه برنامه از اواخر سال 96 راه اندازی می‌گردد. به گفته وی، اجرای این طرح منجر به ایجاد ارزش افزوده به میزان 2240 میلیارد ریال در سال می‌گردد.

    عضو هیات مدیره ذوب‌آهن ادامه داد: اجرای خط اکسیژن به صورت تزریق مستقیم به کوره بلندها برای اولین بار در دنیا که منجر به کاهش مصرف گاز طبیعی تا حد 120 مترمکعب می‌گردد نیز در دستور کار جهت بهینه‌سازی هزینه تولید در شرکت می‌باشد.

    وی در خصوص بدهی‌های جاری شرکت که به بیش از 2.4 برابر دارائی‌های جاری رسیده گفت: نسبت بالای بدهی جاری به دارایی‌های شرکت که نشانگر نبود توانایی در بازپرداخت‌ بدهی‌ها و امتناع بانک‌ها ا ز اعطای تسهیلات جدید می‌باشد. موجب اختلال در امر تامین مناسب منابع مالی برای شرک گردیده است. لذا در این ارتباط با توجه به زیان انباشته 20300 میلیارد ریالی شرکت و به منظور خروج از شمول ماده 141 لایحه اصلاحیه قانون تجارت، اصلاح ساختار سرمایه شرکت الزامی خواهد بود.

    افزایش سرمایه جدید شرکت در راه است

    به گفته وی، شرکت پس از قطعی نمودن تهاتر پیش‌رو به میزان 760 میلیارد تومان ا ز این محل به دنبال افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی می‌باشد تا با اجرای این افزایش سرمایه از شمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج گشته و ساختار سرمایه شرکت جهت دریافت تسهیلات مالی به شکل مناسبی ترمیم شود.

    این مقام مسئول در ذوب‌آهن اصفهان در مورد اقدامات انجام شده برای کاهش هزینه‌های مالی گفت: به روز رسانی 2200 میلیارد ریال تسهیلات در بانک صادرات و 2176 میلیارد ریال بانک رفاه و کاهش نرخ تسهیلات از 24 به 18 درصد و استمهال بدهی نزد بانک اقتصاد نوین به مبلغ 3387 میلیون ریال و مبلغ 30 میلیون یوآن چین، تجدید تسهیلات 760 میلیارد ریالی نزد بانک پاسارگاد، استفاده از تسهیلات سلف موازی به مبلغ 2500 میلیارد ریال طی دو مرحله از عملیات کاهش بدهی بوده است.

    فاضل افزود: نظر به اینکه هیات مدیره فعلی شرکت ذوب‌آهن و مدیرعامل محترم این شرکت با ترکیبی از تجربه و دانش فنی و مالی و اقتصادی خود و با اشراف کامل به کلیه چالش های ریز و درشت شرکت و رصد هر روزه کلیه اتفاقات شرک اقدام به ایجاد کمیته‌های مختلف راهبردی با استفاده از کارشناسان مجرب نموده و با بهره‌وری حداکثری نیروی متخصص خود و طراحی نقشه راه مدون در حال بهبود شرایط شرکت می‌باشد نکته مهم در این راستا عزم مدیریت عامل شرکت برای برطرف نمودن مشکلات و همت اعضای هیات مدیره و تک‌تک کارکنان شرکت می‌باشد و انتظار می‌رود شرکت با توجه به چشم انداز صعودی بازار مقاطع فولادی و رشد بسیار بالای محصولات خود از یک سو و حمایت‌های بی دریغ سهامدار عمده یعنی سازمان تامین اجتماعی و شرکت صدر تامین و وزارت کار و امور اجتماعی از سوی دیگر به زودی از زیان خارج شده و تا پایان سال مالی جاری شرایط بهتری را از نظر صورت‌های مالی تجربه نماید.

    وی افزود: با توجه به جریان معاملات اخیر سهم، بازار سرمایه به سهام شرکت ذوب‌آهن به عنوان مادر صنایع کشور روی خوش نشان داده و روند قیمتی سهم در مسیر حرکت به سمت ارزش ذاتی خود می‌باشد.

    او همچنین افزود: علی‌رغم افزایش قیمت نهاده‌های تولید از جمله زغال‌سنگ خارجی از 148 به 315 دلار در هر تن و زغال سنگ داخلی 3600 و به 4500 ریال در هر کیلوگرم که تبعات اقتصادی آن بر هزینه‌های شرکت 1304 میلیارد ریال می‌باشد، همچنین وقوع حادثه در کوره بلند شماره2 ناشی از خرید زغال نامرغوب که اثرات مالی آن حدود 430 میلیارد ریال بوده است، زیان کارخانه از 12900 میلیارد ریال در سال 94 به 7300 میلیارد ریال در سا ل 95 کاهش یافته ا ست که اگر این حوادث اتفاق نمی‌افتاد زیان کارخانه به 5560 ریال کاهش می‌یافت.

    برچسب ها